می حمایت مردم را خواستار شد

نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی برگزار می‌شود که دولت اسپانیا مدعی شده که انگلیس و اتحادیه اروپا با درخواست‌هایش بر سر آینده جبل الطارق موافقت کرده‌اند می در نامه سرگشاده خود نوشت، با تمام وجود تلاش می‌کند تا این پیش‌نویس را در پارلمان به تصویب برساند در حالی که این دورنما با توجه به مخالفت‌های فزاینده در داخل و خارج از حزب محافظه کار ترزا می کمرنگ‌تر شده است

نخست وزیر انگلیس با نوشتن نامه سرگشاده‌ای از مردم کشورش خواست تا از پیش‌نویس توافق اخیری که با اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت حاصل کرده است حمایت کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز ترزا می، نخست وزیر انگلیس در حالی مستقیما از مردم بریتانیا درخواست حمایت از توافق اخیر بر سر بریگزیت را کرده است که هنوز از حمایت کامل حزب خود از این توافق اطمینان خاطر ندارد.

ترزا می همچنین به دیدار رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل می‌رود تا آخرین مذاکرات را با آنها بر سر بریگزیت بعد از حمایتی که این رهبران از پیش‌نویس توافق اخیر به عمل آوردند، داشته باشد.

ترزا می در نامه سرگشاده خود نوشت، با تمام وجود تلاش می‌کند تا این پیش‌نویس را در پارلمان بریتانیا به تصویب برساند در حالی که این دورنما با توجه به مخالفت‌های فزاینده با این توافق در داخل و خارج از حزب محافظه کار ترزا می کمرنگ‌تر شده است.

ترزا می در این نامه تصریح کرد: این توافقی خواهد بود که در راستای منفعت ملی ما است، توافقی که به نفع همه کشور و همه مردم ما چه کسانی که در همه پرسی به خروج و چه کسانی که به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: ترک اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس (اسفند ماه) ۲۰۱۹ یک فصل جدید در زندگی ملی ما را رقم می‌زند و بعد از مجادلات تلخ در رابطه با اروپا، ما شاهد رسیدن زمان آشتی و از نو شروع کردن خواهیم بود.

به گفته ترزا می، این توافق نتیجه رفراندوم بریگزیت را با اجازه دادن به بریتانیا برای تحت کنترل گرفتن پول، قوانین و مرزهای خود مورد احترام قرار می‌دهد.

او تاکید کرد: این توافقی برای آینده‌ای درخشان‌تر خواهد بود که ما را قادر می‌سازد فرصت‌هایی را که در پیش روی ما قرار دارد غنیمت بشماریم.

نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی برگزار می‌شود که دولت اسپانیا مدعی شده که انگلیس و اتحادیه اروپا با درخواست‌هایش بر سر آینده جبل الطارق موافقت کرده‌اند.

با این حال ترزا می در این نامه تاکید کرد: موضع بریتانیا در مورد حاکمیت جبل الطارق تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد. من به بریتانیایی بودن جبل الطارق افتخار کرده و همواره پشت آن می‌ایستم.

 پیش تر «فابیان پیکاردو» سروزیر جبل الطارق در روز جمعه (2 آذر ماه) گفت که جبل‌الطارق با اسپانیا در زمینه دستیابی به توافق برای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) همکاری کرده است و گفت که هرگونه  اقدامی غیر از آن می‌تواند باعث شود که تمامی توافق بار دیگر به مذاکره گذاشته شود.

پیکاردو در این مورد به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما به سختی (روی این موضوع) کار کرده‌ایم و در این مورد با همکاران اسپانیایی خود در زمینه نقش جبل‌الطارق در روند خروج، به توافق رسیده‌ایم». اسپانیا پیش تر  با درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر صدور بیانیه‌ای برای روشن شدن وضعیت جبل‌الطارق پس از اینکه بریتانیا در روند برگزیت اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، خودداری کرد. همچنین سانچز گفته بود که اگر در جریان نشست روز یکشنبه وضعیت جبل‌الطارق روشن نشود، به توافق خروج بریتانیا رای منفی خواهد داد.

«فرانسوا ویلروا دو گیو» رئیس بانک مرکزی فرانسه روز جمعه (2 آذر ماه)  اعلام کرد که در صورت عدم دستیابی به راهکاری دائمی، از راهکار موقت حمایت می‌‌کند. البته این راهکار موقت نباید بیشتر از یک سال به طول انجامد.

این در حالی است که، بعد از بیش از یک سال و نیم مذاکره لندن و بروکسل اعلام کردند بر سر پیش‌نویس برگزیت توافق کرده‌اند. در پی آن دو وزیر دولت انگلیس و چند تن از اعضای دولت در وزارت‌خانه‌های متعدد در مخالفت با طرح «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا استعفا کردند. چند ماه پیش از این نیز دو وزیر اصلی دولت انگلیس در اعتراض به طرح پیشنهادی ترزا می که به گفته مخالفانش بریتانیا را مستعمره اتحادیه اروپا می‌کند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند.

به نقل از یورو نیوز، پس از برگزاری نشستی ۱۱ ساعته که  برای پاسخ به درخواست اسپانیا درباره سرنوشت تنگه جبل‌الطارق پس از بریگزیت که تا روز شنبه (سوم آذر ماه)  به‌ طول انجامید سرانجام اعلام شد که توافقات لازم حاصل شده و به این ترتیب نشست روز یکشنبه (چهارم آذر ماه) سران اتحادیه اروپا برای تصویب نهایی پیش‌نویس بریگزیت طبق برنامه برگزار خواهد شد.

بر این اساس عصر روز یکشنبه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا و دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی و رئیس نشست دیدار  کردند و شب شنبه (سوم آذر ماه)  اعلام شد که تاسک با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در موضوع جبل‌الطارق به توافق رسیده است.

در صورتی که سانچز پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که بریتانیا موضع خود را درباره آینده این تنگه پس از بریگزیت بطور شفاف اعلام نکند مانع از رسیدن به اجماع در نشست روز یکشنبه(4 آذر ماه) خواهد شد اما این اتفاق نیوفتاد و ترازا می برای شفاف سازی بیشتر گفت این توافقی خواهد بود که در راستای منفعت ملی ما است.

پریبن آمان، سخنگوی تاسک در پیامی توییتری اعلام کرد: با گفت‌وگوی تلفنی چند دقیقه گذشته تاسک و سانچز، ما به رسیدن به توافق در نشست روز یکشنبه (چهارم آذر ماه)  نزدیکتر شدیم.

بنا بر اعلام دیپلمات‌ها، پیش از تماس تلفنی روز شنبه (سوم آذر ماه) تاسک و سانچز، مذاکره کنندگان بریتانیایی و اسپانیایی به همراه شماری از مقامات اتحادیه اروپا در تمام طول شب در حال گفت‌وگو بودند تا به توافقی دست یابند که به مادرید درباره چگونگی تاثیر توافقات بریگزیت بر جبل‌الطارق تضمین بدهد؛ قرار است تضمین‌هایی که در جریان این گفت‌وگوها حاصل شده است به بیانیۀ نهایی رهبران اتحادیه اروپا اضافه شود.

دولت بریتانیا همچنین متن نامه‌ای را منتشر کرد که توسط تیم بارو، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا به دفتر دونالد تاسک فرستاده شده بود. در این نامه بریتانیا اعلام می‌کند که قراردادهای تجاری که در آینده میان لندن و بروکسل منعقد می‌شوند، بر جبل‌الطارق اعمال نخواهد شد.

بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند که تهدیدات سانچز در موضوع جبل‌الطارق با اهداف داخلی انجام شده است بویژه آنکه قرار است آخر هفته آینده (پانزدهم آذر ماه) در منطقه اندلس اسپانیا در مجاورت جبل‌الطارق، انتخابات محلی برگزار شود.