مریم علامه‌زاده

ساندی تایمز، روزنامه بریتانیایی، روز یکشنبه (بیستم آبان ماه) گزارش کرد که چهار وزیر بریتانیایی که از پیشنهاد ماندن در اتحادیه اروپا دفاع کرده بودند، در آستانه ترک دولت ترزا می بر سر برکزیت هستند و اینکار فشار را بر روی نخست‌وزیر افزایش می‌دهد.

این روزنامه همچنین عنوان کرده است که اتحادیه اروپا با برنامه ترزا می برای ایجاد یک مکانیسم مستقل برای نظارت بر خروج بریتانیا از هرگونه قرارداد موقت مخالفت کرد. این روزنامه با بیان اینکه اتحادیه اروپا خبری اعلام نکرده‌اند منبع این اخبار را لندن معرفی کرده است.

ترزا می در تلاش است آخرین جزئیات توافق جدایی بریتانیا را چکش کاری کند، اما مذاکرات بر سر جلوگیری از ایجاد یک مرز بین انگلیس و ایرلند و تصمیم‌گیری مجزای ایرلند در مورد برکزیت، از سوی دو طرف به تنگنا رسیده است.

دولت ترزا می بر آن است که یک توافق موقت سراسری با اتحادیه اروپا ایجاد کند تا این مسئله را حل کند، اما طرفداران برکزیت در حزب او می‌خواهند که لندن حرف نهایی را همزمان با پایان توافق اعلام کند تا از پیچیده شدن برکزیت جلوگیری کنند.

یک وزیر ارشد کابینه در این رابطه گفت: الان زمان آن است که ترزا می با بروکسل روبرو شود و برای آنها مشخص کند که آنها باید همکاری کنند، در غیر این صورت ما بدون هیچ توافقی اتحادیه را ترک می‌کنیم.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا اوایل روز یکشنبه (بیستم آبان ماه) به رویترز گفت که آنها امیدوارند یک نشست اتحادیه اروپا در ماه نوامبر (آبان - آذر) انجام شود تا توافق به امضا برسد اما شرایط ناپایدار بریتانیا چنین پیش‌بینی را سخت کرده است.

دیگر دیپلمات‌های اتحادیه از مسائل مختلفی یاد کردند که حل نشده باقی مانده است. برخی از جدایی‌طلبان از جمله ایرلندی‌ها در پی آن هستند که در شرایط ناپایدار کنونی تصمیمی جدا از بریتانیا بگیرند و اینگونه تمایل خود برای استقلال را اعلام کنند. 

همین مسئله حساسیت برخی را در داخل برانگخته است و عده‌ای از وزرا خواهان آن هستند که تصمیم برکزیت به صورت سراسری اجرا شود. اما بروکسل تمایل دارد تمامی نظرات را در داخل بریتانیا مد نظر قرار دهد و جلوی تمامیت خواهی لندن بایستد.

انتظار می‌رود می این هفته با اعضای کابیه خود دیدار کند تا برنامه‌های خود برای خروج از اتحادیه را ایراد کند. روز جمعه (هجدهم آبان ماه) وقتی جو جانسون، وزیر وی که در رفراندوم سال 2016 به ماندن در اتحادیه رأی داده بود، دولت او را ترک کرد، ضربه سختی به وی وارد شد.

علاوه بر این یکی از اعضای اصلی گروه قانون‌گذاران طرفدار برکزیت در مجلس به همراه سخنگوی مجلس به حزب کوچک ایرلند شمالی پیوست که این گروه تلاش دارد به حزب می هشدار دهد که آنها نمی‌توانند با شرایط کنونی به توافق برکزیت رأی دهند؛ و این مسئله فشار را بر می افزایش داد.

استیو بیکر، یک وزیر سابق برکزیت که بیشتر بر سر طرح ترزا می برای خروج از اتحادیه موسوم به چیکرز استعفا داده بود، به همراه سامی ویلسون از حزب اتحادیه دموکرات در روزنامه ساندی تلگراف نوشتند که اگر قرار است ایرلند موضع جدایی از سایر کشور داشته باشد، آنها نمی‌توانند از برکزیت حمایت کنند.

پیش از این انتظار می‌رفت می برای طرح خود در پارلمان رأی‌گیری کند. 

یک سخنگوی دفتر کار داونینگ استریت ترزا می گفت که مذاکرات به مویی باریک بسته است و نخست وزیر همیشه گفته است که این مذاکرات رفته رفته سخت‌تر می‌شوند.

نخست‌وزیر به همکاران خود گفته است که ما باید هدف به نتیجه رسیدن توافق خروج را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سر داشته باشیم، اما اینکار را با هر هزینه‌ای انجام نمی‌دهیم.