نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد نمایندگان پارلمان این کشور برای دومین بار در تاریخ 12 مارس (21 اسفند ماه) سال جاری میلادی فرصت خواهند داشت درباره توافقنامه سرنوشت‌ساز خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی‌گیری کنند. ترزا می که برای شرکت در نخستین نشست مشترک سران عرب و اروپا به شرم‌الشیخ سفرکرده در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود گفت‌وگوهای مثبتی با سران اتحادیه اروپا داشته و قرار است مذاکرات فنی برگزیت از سه‌شنبه آینده (چهاردهم اسفند ماه) آغاز ‌شود.

وی توضیح داد به‌این‌ترتیب، رأی‌گیری معنادار درباره توافقنامه نهایی برگزیت این هفته در پارلمان انجام نمی‌شود، اما تلاش می‌کنیم دوازدهم مارس (21 اسفند ماه) صورت گیرد. قانون‌گذاران انگلیس ماه گذشته با اختلاف 230 رأی در اعتراض به آینده وضع ایرلند شمالی، به پیش‌نویس توافقنامه برگزیت رأی مخالف دادند. نخست‌وزیر انگلیس در تلاش است تا با ایجاد تغییراتی در این توافق رضایت پارلمان کشورش را کسب کند، اما او تاکنون با گارد بسته اتحادیه اروپا مواجه بوده است.

می در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد که درباره نگرانی‌های نمایندگان مجلس با رهبران اروپا رایزنی کرده و به نتایجی دست‌یافته است. او بااین‌حال درباره جزئیات نتایج صورت گرفته توضیحی نداد. از سویی نمایندگان مجلس انگلیس که نگران خروج بی‌توافق این کشور از اتحادیه اروپا هستند، خواستار تأخیر مهلت قانونی برگزیت، به‌منظور انجام مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا شده‌اند.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون به دو لایحه تأخیر برگزیت برای مذاکرات بیشتر با اتحادیه اروپا رأی منفی دادند، بااین‌حال سومین لایحه تأخیر برگزیت قرار است چهارشنبه آینده (پانزدهم اسفند ماه) از سوی دو نماینده حزب حاکم و مخالف دولت برای سومین بار به رأی گذاشته شود.

هم‌زمان، سه وزیر دولت انگلیس دیروز با انتشار یادداشتی در دیلی‌میل عنوان کردند که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت‌های فاجعه‌باری را به اقتصاد، امنیت ملی و حتی یکپارچگی انگلیس خواهد زد. آن‌ها با اشاره به این‌که در روزهای آینده، فرصت برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا و تکمیل مراحل قانونی وجود ندارد، تصریح کردند که از لایحه پیشنهادی روز چهارشنبه (پانزدهم اسفند ماه) حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به این افزایش فشارها برای تمدید مهلت برگزیت گفت: هرازگاهی درباره تمدید ماده 50 پیمان لیسبون به‌گونه‌ای صحبت می‌شود که این مسئله، مشکل را حل می‌کند؛ اما چنین نیست چون با این کار فقط زمان تصمیم‌گیری به تأخیر می‌افتد و درنهایت باید تصمیم‌گیری شود. تصمیمی که تمام نمایندگان مجلس بایستی در آن مشارکت کنند.

کارشناسان معتقدند رأی‌گیری روز چهارشنبه (پانزدهم اسفند ماه) درباره تمدید مهلت برگزیت، منافاتی بارأی گیری 21 اسفند نخواهد داشت و چنانچه پیش‌نویس توافقنامه جدید برگزیت دوباره رأی نیاورد، دولت تحت‌فشار خواهد بود تا مهلت برگزیت را به تأخیر بیندازد.