کتاب زندگی و آثار «بهزاد گلپایگانی» رونمایی می‌شود

مراسم رونمایی از کتابِ «بهزاد» در روز جمعه ۲۰ دی ماه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ با حضور جمعی از اهالی هنرهای تجسمی و با سخنرانی عباس مشهدی‌زاده، محمودرضا بهمن‌پور، مجید کاشانی و معراج قنبری در خانه‌ی هنرمندان ایران (سالن استاد جلیل شهناز) برگزار خواهد شد. 

این کتاب نخستین پژوهش جامع درباره‌ی «بهزاد گلپایگانی» طراح گرافیک و نقاش معاصر است که توسط «نشر نظر» منتشر می‌شود. گلپایگانی  متولد ۱۳۱۷ و از نخستین ورودی‌های هنرکده‌ی تزئینی و جزو اولین هنرمندان مکتب سقاخانه بود. او با طراحی جلد کتاب در انتشارات فرانکلین برای اولین بار مجموعه‌ای کاملا متمرکز بر تایپوگرافی را در تاریخ طراحی گرافیک ایران پایه‌گذاری کرد. بهزاد سال ۱۳۶۴ در سن ۴۷ سالگی درگذشت. کتابِ «بهزاد» پروژه‌ای از «استودیو دفتر» است که پژوهش و نگارش آن را مجید کاشانی و معراج قنبری بر عهده داشته‌اند.

    

نخستین شماره فصلنامه «مطالعات عالی هنر» منتشر شد 

فرهنگستان هنر اولین شماره فصلنامه تخصصی مطالعات عالی هنر را منتشر کرد. 

اولین شماره از این فصلنامه تخصصی، ویژه پاییز ۱۳۹۸، به سردبیری مصطفی گودرزی و با صاحب‌امتیازی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

مطالعات عالی هنر نشریه‌ای است که به انتشار پژوهش‌ها و مقالات علمی، تألیفی و تصنیفی پژوهشگران و صاحب‌نظران در قلمرو هنرهای تجسمی و هنرهای دیداری و مطالعات میان‌رشته‌ای آنها با دیگر حوزه‌های هنر و سایر علوم می‌پردازد. "از عاق پدر تا حاق پسر، کارستان هنری ابوالحسن مستوفی (حدود 1145ـ1212 هجری)" از یعقوب آژند؛ "تحلیل بازتاب گفتمان چپ در نقاشی معاصر ایران در دهه 40 تا 60، بر اساس آرای میشل فوکو" از ترنم تقوی و محبوبه پهلوان؛ "دوسویگی ارجاعی شمایل حضرت عباس(ع) در نبرد با مارد در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای" از هاجر سلیمی‌نمین و حبیب‌الله صادقی؛ "مطالع تطبیقی فرم و عملکرد ظروف آیینی و نمادین ایران با تأکید بر ریتون‌ها" از فروغ عموئیان و حسن بلخاری‌قهی؛ "درآمدی بر چیستی و چگونگی نقد دینی آثار هنری" از زهره کرامت؛ "بررسی نماهای معماری دهه اخیر تهران از منظر دیوارنگاری، مورد پژوهی: خیابان انقلاب (میدان انقلاب ـ چهارراه فلسطین" از اصغر کفشچیان‌مقدم، سحرناز پیردهقان؛ "بروج‌مرد: از ایده تا تصویر، با تأکید بر نمونه‌های تصویری در جهان اسلام" از مهدی موحد؛ "واکاوی عکس ماگریت (در حال رفت‌وآمد) از دوئین مایکلز" از مریم علی‌اکبری؛ و "مقایسه تطبیقی دیونگاره‌های محمد سیاه‌قلم با سلطان محمد عراقی" از علی‌اصغر میرزایی‌مهر؛ عناوین مقالات منتشرشده در این نشریه است.

    

«اندرونی» در گالری ژاله 

نمایشگاه نقاشی و حجم‌های سارا کشمیری با نام «اندرونی» در گالری ژاله برپا می‌شود. کشمیری درباره مجموعه "اندرونی" می‌گوید: " خود پنهانیِ انسان، نقاب‌های مختلفی که او به فراخور حال بر چهره می‌زند و انکار و تظاهری که ماحصل آن است، همواره ذهنم را به خود مشغول می‌کند. رو در رو شدن با چهره پنهانم، بیش از هر چیز می‌ترساندم‌. راه فرار از این ترس فرو رفتن بیشتر در خود است. هراسم را از خود بیرون می‌کشم و خوب در آن می‌نگرم. این نمایشگاه جمعه 20 دی‌ماه افتتاح می‌شود و تا 29 دی در گالری ژاله به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک 3 برپا خواهد بود.