بهروز فایقیان

نمایشگاهی از آثار 160 هنرمند با عنوان «هنر بی‌نهایت» در نگارخانه‌های استاد فرشچیان و لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر برپا شده است. 

مجموعه 180 اثر نقاشی، تصویرسازی و حجم که در این نمایشگاه ارائه شده، از سلسله نمایشگاه‌های گروه هنری « آونگ» انتخاب شده و این گروه پیش از این نیز در نمایشگاه‌های متعدد در داخل و خارج از کشور آثارشان را به نمایش گذاشته‌اند. 

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در فرهنگستان هنر در حالی برگزار شد که هنرمندان شناخته‌شده‌ای همچون اکبر نیکان‌پور، آرمان استپانیان، عبدالحمید پازوکی، هلیا سلمانی، داریوش فرد دهکردی، کامبیز برنجی و عباس احمدپور در این مراسم حضور داشتند و آثارشان نیز بر دیوارها نقش بسته بود. هلیا سلمانی، کارشناس ارشد هنر و دانشجوی پژوهش هنر در مقطع دکترا سرپرست گروه هنری آونگ و گردآورنده این مجموعه در ابتدای مراسم افتتاحیه درخصوص نحوه شکل‌گیری این نمایشگاه خطاب به حاضرین گفت: «پروسه آماده‌سازی این نمایشگاه بیش از سه ماه طول کشید و در این مدت تمام اعضای گروه هنری آونگ درگیر تهیه این آثار، همچنین شکل‌گیری این مجموعه بودند که همین جا لازم می‌دانم از زحمات یکایک آن‌ها تقدیر و تشکر کنم. پیشنهادهایی برای نحوه برگزاری نمایشگاه هم داشته‌ایم که ممکن است تحقق همه آن‌ها در این مجموعه امکان‌پذیر نباشد، اما اطمینان می‌دهیم که تلاش خواهیم کرد تا در نمایشگاه‌های آینده گروه از این پیشنهادها برای رفع کاستی‌های احتمالی مجموعه حاضر نهایت استفاده را به‌عمل‌آوریم.  این هنرمند همچنین درخصوص فعالیت‌های گروه هنری آونگ بیان کرد: «گروه آونگ طی فعالیت سه ساله خود موفق به برپایی نزدیک به 50 نمایشگاه در داخل و خارج از کشور شده است. در نمایشگاه حاضر 180 اثر از 160 هنرمند گروه به نمایش درآمده است. گروه هنری آونگ که نزدیک به 450 عضو دارد، از افتخار حضور 14 هنرمند برجسته پیشکسوت رشته‌های مختلف هنری چون نقاشی، تصویرسازی و مجسمه‌سازی از دانشکده‌های مختلف هنری نیز بهره‌مند است که به نوعی نقش حمایتی از هنرمندان جوان را دارند.» وی افزود : «حضور هنرمندان پیشکسوت در گروه انگیزه‌های زیادی به دانشجویان و هنرمندان جوان‌تر می‌دهد و علاوه بر این امکان تبادل تجربیات میان نسل‌های مختلف را به وجود می‌آورد. در نمایشگاه‌های این گروه عموماً تلاش داریم از انتخاب موضوع یا تم‌های مشترک پرهیز کنیم تا هریک از هنرمندان بتوانند براساس دغدغه‌ها و درونیات فردی خود به آفرینش هنری بپردازند. 

هنر را نهایتی نیست

اکبر نیکان‌پور، هنرمند تصویرگر شناخته شده نیز در بخش بعدی این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: «همانطور که از عنوان این نمایشگاه برمی‌آید هنر را نهایتی نیست و بنابراین من شخصاً نمی‌توانم به عنوان یک امر قطعی خودم را یک هنرمند بنامم. حتی شخصیتی چون پیکاسو وقتی در 80 سالگی هنوز با شور و اشتیاق طراحی می‌کرد هرگز نمی‌گفت که به انتهای هنر رسیده است و نباید هم می‌گفت. درست است که هنر پیش از هر چیز و در نگاه اول احساسات و عواطف انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ولی درحقیقت هنر بزرگ آن هنری است که مفهومی را به مخاطب انتقال بدهد. از طریق هنر می‌توانیم صلح و دوستی را برای همه جوامع انسانی به ارمغان بیاوریم. هنر ذاتاً نیرویی معنوی دارد و آسان‌ترین راه برای رسیدن به صلح و دوستی است و با بهره‌گیری از شور و توانمندی هنرمندان، به ویژه هنرمندان نسل‌های جوان از یک سو و مدیریت و برنامه‌ریزی حرفه‌ای و اصولی می‌توان زبانی مسالمت‌آمیز با جهان داشت و این نیرو را در جهت صلح به کار گرفت. باور شخصی من این است که از طریق هنر می‌توان بسیاری از مسائل جهان را سروسامان داد.»

این هنرمند پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی در بخشی دیگر از سخنانش در این مراسم تصریح کرد: «هنر در عین حال از دشوارترین رشته‌های فعالیت اجتماعی است؛ چراکه از طریق هنر قرار است شما چیزی را به وجود بیاورید. یکبار در رخدادی در خارج از کشور وقتی می‌خواستم خودم را به حاضرین معرفی کنم از تحصیلاتم در دانشکده هنرهای زیبا و فعالیت‌های هنری‌ام سخن گفتم؛ اما متوجه شدم پروفسوری که آنجا حضور داشت به گفته‌هایم می‌خندد. پیش خودم گفتم حتماً به خاطر اینکه جهان سومی هستم به من می‌خندد، ولی وقتی از او سئوال کردم گفت که آن‌ها قبل از هر چیز ارتباطات را یاد می‌گیرند و بعد از آن یک رشته تخصصی را دنبال می‌کنند. همان جا بود که متوجه شدم او درست می‌گوید.»

نیکان‌پور در بخش پایانی سخنانش نیز گفت: «امروز شاهد حضور تعداد بسیاری از جوانان کشورمان در رشته‌های هنری هستیم و بنابراین به برنامه‌ریزی‌های دقیق و جدی، حتی در زمینه خرید آثار و حمایت از آن‌ها  نیازمندیم. دنیا مدام در تغییر و تحول است و حالا نوبت جوانان و دانشجویان ما رسیده که مورد توجه و حمایت‌های همه‌جانبه قرار بگیرند. جوانان هنرمند ما باید فعالیت‌هایشان را بیش از آنچه هست گسترش دهند و از سوی دیگر لازم است مدیران هنری توانمندی در جایگاه‌های تصمیم‌گیری‌مان داشته باشیم؛ تا آینده نسل جوان هنرمند ما تأمین شود.»

تقدیر از هنرمندان و فعالان عرصه هنر

تقدیر ویژه از اکبر نیکان‌پور، حسینعلی ذابحی، آرمان استپانیان، عبدالحمید پازوکی، کامبیز برنجی، مهرداد خطایی، محمد معمارزاده، هلیا سلمانی، مجید زمانی، داریوش فرد دهکردی هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت حاضر در این نمایشگاه از سوی مدیریت موسسه فرهنگی و هنری صبا بخشی دیگر از این مراسم بود. 

همچنین در بخشی از این مراسم از سوی برگزارکنندگان این نمایشگاه از نیما نوربخش، مدیر هنری گروه آونگ، روزنامه‌نگار و منتقد هنری، مینا نعیمی، طراح گرافیک و پیمان رحیمی‌زاده به‌عنوان مشارکت‌کنندگان و حامیان این رویداد هنری تقدیر به عمل آمد. اجرای شاهنامه‌خوانی توسط پریسا سیمین مهر، هنرمند بین‌المللی نقالی و پرده‌خوانی، همچنین شعرخوانی ناتلی درخشان نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود. گفتنی است نمایشگاه گروهی «هنر بی‌نهایت» تا 25 بهمن‌ماه در نگارخانه‌های استاد فرشچیان و لرزاده موسسه فرهنگی هنری صبا میزبان علاقه‌مندان به رویدادهای هنری خواهد بود.