کاظم چلیپا:

 در عرصه هنر شاهد آموزش ناقص هستیم

هنرمند نقاش و داور بخش نقاشی جشنواره یازدهم فجر معتقد است امروز شاهد آموزش ناقص هنر در کشور هستیم که باید هرچه زودتر به سمت اصلاح آن پیش برویم.

به گزارش هنرآنلاین، کاظم چلیپا با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره تجسمی هنرمندان بسیار حرفه‌ای و متخصص حضور دارند، گفت: حضور چهره‌های حرفه‌ای در شورای سیاست‌گذاری و داوران جشنواره تجسمی باعث شده است امسال شاهد حضور تعداد بالای شرکت‌کنندگان باشیم. ویژگی جشنواره امسال این است که از همه طیف‌ها نمایندگانی در آن حضور دارند و می‌توانند با دیدگاه‌های مختلف به داوری آثار بپردازند.

این هنرمند نقاش افزود: با توجه به اینکه برگزاری یک جشنواره هنری مدنظر بود، ما از میان آثار نقاشی ارسالی کارهایی را انتخاب کردیم که باکیفیت و آبرومند باشند و نمایشگاه خوبی را شکل دهند. آثاری با گرایش‌های متنوع به جشنواره رسیده است که امروز در نمایشگاه صبا می‌توانید مشاهده کنید.

وی بیان کرد: آنچه برای داوران اهمیت داشت این بود که آثار با کیفیت بالا را انتخاب کنیم. حال این آثار ممکن است معناگرا باشند یا گرایش واقع‌گرا داشته باشند، روایتگر باشند یا انتزاعی باشند. ما سعی کردیم کارهای خوب را انتخاب کنیم و ملاک‌هایی مانند زیبایی‌شناسی، ترکیب‌بندی خوب و شخصی بودن کار برای من اهمیت داشت. سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که نشان دهند هنرمند به‌خوبی تعلیم دیده و شناخت خوبی از هنر نقاشی دارد. البته باید توجه داشت که این جشنواره‌ها فرصتی برای حضور جوانان است.

چلیپا ادامه داد: نکته مهمی که با بررسی آثار رسیده به جشنواره در رشته نقاشی شاهد بودیم، درک ظرفیت آموزشی هنر نقاشی در کشور است. درست است که این آثار براساس تلاش‌های شخصی هنرمندان به نتیجه رسیده است اما ردپای یک آموزش ناقص را در آنها می‌بینیم. در مدرنیسم به دلیل وجود تفکر آزاداندیش، عقیده بر این است که شاگرد باید آزاد گذاشته شود تا کار خودش را انجام دهد. اما این آزاد گذاشتن مربوط به تخیل و ذهنیت است، نه در تکنیک و مبانی و اصول. ما در این آثار شاهد هستیم که آموزش اصول و قواعد به جوانان کامل نبوده و جوانان آموزش درستی ندارند. کسی که اثری را به عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد انجام می‌دهد، باید مبانی هنرهای تجسمی را درست آموزش دیده باشد و کاری قابل قبول  ارائه دهد. اما به نظر می‌رسد به دلیل افزایش دانشکده‌های هنری و آموزشگاه‌ها مسئله آموزش کمی سست شده است.

او با اشاره به اینکه حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره اتفاقی بسیار عالی است، گفت: بخش اصلی جشنواره تجسمی فجر، بخش مسابقه است اما برگزاری نمایشگاه توسط گالری‌ها به طور کلی کیفیت جشنواره را بالاتر می‌برد. این جشنواره برای بازدیدکنندگان جنبه آموزشی هم دارد و حضور گالری‌ها در دل جشنواره می‌‌تواند داشته‌های هنر تجسمی کشور را بهتر نمایان ‌کند. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های استانی که امسال قرار است به شکل نمایش چاپ‌هایی از ۴۰ اثر گنجینه موزه هنرهای معاصر در ۴۰ شهر کشور انجام شود، حرکت خیلی خوبی است که می‌تواند جنبه آموزشی در شهرستان‌ها داشته باشد. 

چلیپا درباره آثار پیشرو و معاصر گفت: موضوع پیشرو بودن آثار نقاشی به آن معنا که در یک بی‌ینال نقاشی می‌تواند مطرح شود، در جشنواره تجسمی فجر مطرح نیست. در بی‌ینال نقاشی پیشرو بودن و کشف کردن اهمیت دارد و آثاری که عدم نوآوری در آنها مشهود باشد حذف می‌شوند، اما در جشنواره این موضوع چندان ملاک نیست و ملاک اصلی ارائه کار خوب و خلاقانه است که باید با اصول پایه‌ا‌ی آن محکم باشد. یکی از شروط حضور در بی‌ینال جدید بودن و مدرن بودن کار است، اما در جشنواره ممکن است همه نوع آثاری دیده شود.