جابر اطاعتی که داوری بخش نواحی جشنواره موسیقی ملی جوان را برعهده دارد، معتقد است که شرکت‌کنندگان در بخش نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان، سرمایه‌های موسیقی کشور هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، اطاعتی درباره وجود بخش نواحی در جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: امسال از نکات جالبی که در بخش نواحی دیدم این بود که برای نواختن سازهای یکی از نواحی، از فرهنگ موسیقایی یکی دیگر از نواحی بهره می‌گیرند، بخصوص در ریتم‌ها.

داور بخش نواحی جشنواره پانزدهم در این باره گفت؛ به عنوان نمونه با سازهای منطقه آذربایجان ملودی‌هایی در جشنواره ملی موسیقی جوان توسط جوانان نواخته می‌شد که مثلا از ریتم موسیقی کردی برخوردار بود.

این استاد موسیقی نواحی، ادغام فرهنگ موسیقایی اقوام را جالب و حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: این شیوهای نوازندگی مرزهای موسیقایی را بر می‌دارد و پیوند بین موسیقی نواحی مختلف را عمیق‌تر می‌کند.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان در بخش نواحی، سرمایه‌ای برای جشنواره موسیقی نواحی محسوب می‌شود و آن جشنواره می‌تواند از جشنواره ملی موسیقی جوان به خوبی تغذیه کند.

او تاکید کرد: خوشبختانه هر سال فارغ از افت وخیز سطح کیفی جشنواره پا پدیده‌هایی روبرو هستیم که می‌توانند اتفاقات خوبی را در آینده موسیقی کشور رقم بزنند؛ کسانی که در هر شرایطی تمرین می‌کنند، ورزیده می‌شوند و راهشان را به بهترین شکل و هدفمند ادامه می‌دهند.

این داور بخش موسیقی نواحی شاخه موسیقی آذربایجان درباره شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره گفت: متاسفانه کیفیت کار شرکت‌کنندگان چندان قابل توجه نبود. به نظر می‌رسید انگیزه‌ها از بین رفته است و این نمی‌تواند هیچ دلیلی داشته باشد به جز شیوه ویروس کرونا و تعطیلی برنامه‌های هنری.

این مدرس موسیقی با اشاره به تعطیلی برنامه‌های هنری و خانه‌نشینی هنرمندان گفت: وقتی کنسرت برگزار نشود، برنامه‌های هنری تعطیل باشند و هنرمندان فرصت دیده شدن نداشته باشند انگیزه‌ای نخواهند داشت.

اطاعتی به دو سالی که زیر سایه شوم کرونا گذشت اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته هم اجراها به خوبی دوره‌های قبل نبود اما امسال ناامیدی شرکت‌کنندگان بیشتر از سال قبل بود و این طبیعی است چون بهترین‌های جشنواره هم بعد از موفقیت و بدست آوردن رتبه و جایزه، خانه‌نشین شدند و فرصتی نبود که هنرشان را به نمایش بگذارند.

این آهنگساز و نوازنده ویولن، کمانچه و آکاردئون امیدوار است فرصتی فراهم شود که این برگزیدگان بتوانند خودشان و هنرشان را به نمایش بگذراند و حتی اساتید و حرفه‌ای‌ها هم به میدان بیایند.

اطاعتی اظهار داشت: با تداوم جشنواره موسیقی و توقف شیوع ویروس کرونا، این احتمال بسیار قوی است که سکون و رکود این دو سال جبران شود و دوباره شور و هیجان به جشنواره برگردد.

او توضیح داد: اگر دوباره امکانی برقرار شود که شرکت‌کنندگان بتوانند روی صحنه اجرا کنند، برنامه‌های هنری از سر گرفته شدند، جشنواره مراسم اختتامیه و حتی افتتاحیه داشته باشد، بهترین‌های سال‌های قبل در افتتاحیه برنامه اجرا کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و روحیه شرکت‌کنندگان تقویت خواهد شد و جشنواره به روزهای اوجش بازخواهد گشت.

اطاعتی البته این را هم گوشزد می‌کند که برگزاری جشنواره موسیقی جوان در این شرایط بسیار مفید بود، باید شکر گزار بود چرا که این جشنواره اجازه نداد آسیب بیشتری به هنر موسیقی و علاقمندان به این هنر وارد شود.

داور بخش موسیقی نواحی در خاتمه از وجود استثنائات قابل توجه هم در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: در بخش آواز گروه سنی الف با استقبال قابل توجهی روبرو شد و تعداد زیادی شرکت‌کننده داشتیم که سطح کیفی خوبی هم داشتند.

در همه دوره‌ها رده سنی الف

 بسیار خوش درخشیدند

شهریار صدیق، داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم در شاخه موسیقی آذربایجان نیز درباره داوری آثار شرکت کنندگان گفت: تمرکز جوانان به موسیقی سنتی و ملی خودشان برای آینده موسیقی کشور بسیار اهمیت دارد که این توجه و تمرکز ماحصل جشنواره موسیقی جوان است چرا که طی سالهای اخیر در بین نسل جوان منطقه آذربایجان تلاطم بسیاری برای یادگیری و اجرای قطعات موسیقی منطقه ایجاد شده و حس رقابت بسیار خوبی بین این نسل شکل گرفته است. مخصوصا برای رده سنی زیر ۲۰ سال این شوق و تاثیر بیشتر است.

وی درباره سطح کیفی آثار افزود: همیشه در همه دوره‌ها رده سنی الف بسیار خوش درخشیدند به طوری که همیشه در داوری مشکل داشتیم چون رقابت آنقدر شدید بوده که معمولاً برای انتخاب کار سخت می‌شود که دلیلش هم این است که این رده سنی فرصت بیشتری برای تمرین و ممارست دارند و دیگر سنین در کنار یادگیری موسیقی درگیر دانشگاه و زندگی روزمره هستند.

این داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره در معرفی و شناساندن موسیقی اقوام بیان داشت: شاید در هر شهری چند سال یکبار جشنواره‌ای برگزار شود به همین خاطر برای بچه‌های شهرستان شرکت کردن در جشنواره موسیقی یک انگیزه فوق العاده‌ای شده است و باعث شده خیلی خوب کار کنند.

صدیق درخصوص توجه نسل جوان به موسیقی‌های فراموش شده منطقه آذربایجان گفت: در این چند سالی که داور جشنواره جوان بودم اجرای قطعات فراموش شده منطقه امتیاز داوری محسوب می‌شد که به نظرم این توجه و جهت دادن به نسل جوان از سوی استادانشان رخ می‌دهد که در طول سال آن‌ها را آماده اجرا در جشنواره می‌کنند.

صدیق درباره ملاک‌های داوری در بخش موسیقی آذربایجان گفت: اجرای صحیح جملات، کیفیت اجرا، هم به لحاظ صحیح بودن جملات هم به لحاظ کیفیت اجرا از جمله فاکتورهای ما برای داوری است اما اگر در کنار این موارد یک هنرجو یک کار خاصی کرده و موسیقی اجرا کرده که در بین قومش در حال فراموش شدن است؛ من همیشه برای او امتیاز خاصی در نظر می‌گیرم.

این نوازنده با بیان اینکه برگزاری جشنواره موسیقی جوان مهمترین اتفاقی است که در کشور می‌افتد، اظهار داشت: در طول سال جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود که هر کدام اهمیت و جایگاه خاص خودشان را دارند اما از نظر من آینده موسیقی کشورمان دست نوجوانان و جوانان است و امیدوارم هر سال به لحاظ امکانات پیشرفت داشته باشه و خیلی مفصل‌تر انجام شود.

صدیق در خاتمه درباره تاثیر جشنواره موسیقی جوان در کشف استعدادهای جوان گفت: بواسطه این جشنواره استعدادهایی شکوفا و کشف شده‌اند که توانسته‌اند در خارج از مرزها نیز بدرخشند. من طی سال‌های اخیر برخی برگزیدگان جشنواره را به جشنواره‌های کشورهای دیگر معرفی کردم که خوشبختانه در آن جشنواره‌ها نیز مقام آوردند. داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال برگزاری است.