مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران گفت: دقت نظر به چالش‌های پیش روی سازمان تأمین اجتماعی در عبور از شوک‌های اقتصادی، گستردگی اپیدمی ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش توسعه ایرانی، امیری گنجه افزود: چالش‌های پیش روی سازمان تأمین اجتماعی را در سه شاخص «نشانه‌ها»، «عارضه‌ها» و «دلایل ریشه‌ای» دانست و افزود: کسری نقدینگی، نارضایتی، نیروهای ناکارآمد، کسری تعهدات و برخی انتصابات از مهترین چالش‌های نشانه‌هاست.

وی ضمن تشریح عارضه‌ها، مهمترین عوامل آن را در تله ذخایر، دارایی‌های غیرمولد، حجم کم سرمایه‌گذاری‌ها، فقدان مدیریت هزینه‌ها و درآمدهای ناهمسوی ذینفعان و قوانین تعهدآور دانست.

امیری گنجه، ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی را تعبیری غیرکارشناسانه و غلط توصیف کرد و افزود: یکی از عمده‌ترین مشکلات سازمان تأمین اجتماعی، عدم همخوانی سیاست‌های این سازمان با بعضی از سیاست‌گذاری در شرکت‌های شستاست.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی علمی در مدیریت منابع و مصارف می‌توان علاوه بر ارزش افزوده از نقطه سربه‌سر عبور کرد و تراز مالی منابع و مصارف سازمان را نیز ارتقا بخشید.

امیری گنجه تصریح کرد: منابع درآمدی تأمین اجتماعی براساس سه‌جانبه‌گرایی است یعنی دولت، کارفرما و بیمه‌شده این سازمان بابت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت، هزینه پرداخت می‌کنند لذا سازمان بیمه اجتماعی‌ای که مبتنی بر سه‌جانبه‌گرایی باشد، در هیچ جای دنیا نمی‌تواند ورشکسته شود چون مشارکت دولت یک مشارکت تضامنی است.

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ ادامه داد: با بررسی آماری طی دو سال گذشته و با وجود تحریم‌های ظالمانه و گسترش ویروس منحوس کرونا و تعطیلی نیمی از کارگاه‌ها به طور دائم و موقت می‌توان گفت که طی این دو سال، در سازمان تأمین اجتماعی نمونه خوبی از ایجاد آرامش در جامعه را برای ایفای تعهدات شاهد بودیم.

وی افزود: دولت در یک سال و نیم گذشته ۱۲۰هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی به سازمان تأمین اجتماعی انجام داده و در شرایطی که ضریب پشتیبانی به رقم زیر ۵ نفر سقوط کرده، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران طی یک سال و نیم گذشته و اجرای طرح متناسب‌سازی بیش از ۱۲۰درصد افزایش پیدا کرده است.