نیره پیروز‌بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان ملی استاندارد و وزارت آموزش‌وپرورش برای تعالی و ارتقای شاخص‌های کیفی در مدارس کشور امضا شد، همکاران ما یک سری مدارس را مورد ارزیابی قرار دادیم. وزارت آموزش‌وپرورش پیش‌تر برای ارزیابی کیفیت دستگاهی از الگویی استفاده می‌کرد که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون یک مدل ملی جهت ارزیابی کیفیت دستگاهی طراحی کرده‌ایم که آموزش‌وپرورش از آن استفاده می‌کند.  

در ماه‌های گذشته وزیر آموزش‌وپرورش طی ابلاغیه‌ای به معاونت‌های مختلف تأکید داشت که به سمت مدرسه‌محوری حرکت کنند و این مسئله را موردتوجه قرار دهند. ازاین‌رو تقریباً همه بخشنامه‌های قبلی درمورد نحوه ارزیابی‌ها لغو شد و بیشتر همین مدل ملی در دستور کار قرار گرفت.

در طول این چند سالی که با آموزش‌وپرورش همکاری می‌کنیم تا به امروز برنامه تعالی مدرسه در حدود ۴۸ هزار مدرسه پیاده شده است. حرکت به سمت مدرسه محوری و ارزیابی ۴۸ مدرسه یک حرکت بسیار ارزنده از سوی آموزش‌وپرورش است که ما نیز با آن‌ همکاری ویژه‌ای داشته‌ایم.

در بازرسی‌هایی که داشته‌ایم، ضعف مدارس اغلب در موارد فیزیکی بوده است، البته طی چند سال اخیر سعی شده که روی آن بیشتر کار شود به‌عنوان‌مثال می‌بینم که مدارس به بحث گرمایشی بیشتر توجه کرده‌اند.

یکی از جدیدترین اقدامات ما سیستم جدید یکا یا SI (مقیاس‌ها) است که سال‌‎هاست در دنیا روی آن کار می‌شود، اکنون سیستم جدیدی به نام NEW   SI از طرف مجمع بین‌المللی اندازه‌شناسی ارائه‌شده که البته هنوز به ایران ورود نکرده است، اما اگر این سیستم با تأخیر به ایران وارد شود، خیلی از مباحث علمی، بنیادی و پژوهشی در کشور با مشکل مواجه خواهد شد. در این میان سعی کردیم این اقدام را از آموزش‌وپرورش شروع کنیم.

با آموزش‌وپرورش در حال مذاکره هستیم تا مفاهیم جدید NEW SI را در کتاب‌های درسی به‌ویژه کتاب فیزیک قید کنیم. زیرا برخی مطالب درسی در کتاب فیزیک مثل جرم، دما و... تعاریف قبلی خود را ندارند و حالا دارای مفاهیم بسیار پیچیده و علمی‌تری شده‌اند و قرار است که این مفاهیم در کتب آموزش‌وپرورش آورده شود.

اداره کل آموزش‌وپرورش با اداره کل استاندارد استان‌ها کارگروه‌های مشترکی تشکیل دادند که این همکاری‌های ما با آموزش‌وپرورش در راستای آموزش معاونان آموزش‌وپرورش و مدارس است. البته ارزیابان کشوری نیز برای تعالی آموزش‌وپرورش با این وزارتخانه، همکاری دارند.

ما از یک مدرسه استاندارد توقع داریم که بخاری استاندارد داشته باشد یا محیط آموزشی‌اش مثل میز و صندلی و ... استاندارد باشد، اما همکاری که ما با وزارت آموزش‌وپرورش داریم فقط در بحث استاندارد نیست، بلکه تأکید داریم کیفیت نیز مدنظر قرار گیرد. مفهوم کیفیت با استاندارد متفاوت است، کیفیت هم فراتر و هم فراگیرتر است، بنابراین ما بیشتر به بحث کیفیت می‌پردازیم.

پیش‌تر با آموزش‌وپرورش یک سری همکاری‌ داشتیم؛ به‌عنوان‌مثال سیستم‌های گرمایشی مدارس را با هزینه خود سازمان بازرسی کردیم و گزارش آن را به مقامات عالی کشور تحویل دادیم. 

همچنین یکسری بازرسی‌های سراسری و ارگونومی باز با هزینه خود سازمان انجام شد که یافته‌هایمان در این زمینه را برای آموزش‌وپرورش فرستادیم. علاوه بر این از وسایل بازی مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی بازرسی به عمل آمد و بازرسی و پاکسازی بوفه‌های مدارس را نیز انجام دادیم تا از کالاهای غیراستاندارد استفاده نشود. این‌ها حرکت‌هایی است که مدارس را به سمت استاندارد شدن سوق می‌دهد، ولی حرکت اصلی ما بحث تعالی و کیفی‌سازی مدارس است.