تئاتر ایران  در  تسخیر  فلوریان  زلر

این روزها تئاتر ایران به شدت جذب اجرای نمایشنامه‌های فلوریان زلر شده است. در حالی که نمایشنامه‌نویس فرانسوی به بخشی از چرخه درام‌های خوش‌ساخت فرانسوی بدل شده است و اخیراً قرار است نمایشنامه «پدر» خود را با بازی آنتونی هاپکینز، سینمایی کند؛ تئاتر ایران بیش از هر نویسنده‌ای به این نویسنده فرانسوی اقبال نشان داده است.

در حالی که تماشاخانه ایرانشهر بهار 98 را با «یک ساعـت آرامش» زلر به کارگردانی سید جواد روشن آغاز کرده بود، خبرها حاکی از آن است که علی احمدی، پس موفقیت با متن ایرانی «زهرماری» به سراغ «مادر» فلوریان زلر رفته است و این در حالی است که آرین رضایی نیز قصد دارد نمایش «دروغ» این نویسنده فرانسوی را اجرا کند.

آرین رضایی پس از یک دوره فعالیت در حوزه تئاتر شورایی در تازه‌ترین اجرای خود به سراغ نمایشنامه‌ای از فلورین زلر رفته است. نمایش دروغ که متن آن از جدیدترین نمایشنامه‌های فلوریان زلر نویسنده ی مطرح فرانسوی است که به زودی در یکی از سالن‌های تهران اجرا خواهد شد. به گفته رضایی این نمایش در مرز میان واقعیت و دروغ چالش‌های مختلفی را مقابل تماشاگران قرار می‌دهد. لادن مستوفی قرار است در این نمایش هم‌بازی افشین هاشمی  باشد. آخرین حضور لادن مستوفی در تئاتر به نمایش جنجالی «یک دقیقه و سیزده ثانیه» شهرام گیل‌آبادی بازمی‌گردد که در سال 96 با حواشی بسیاری همراه بود. آن نمایش درباره زندگی چند زن کارتن‌خواب بود که با مونولوگ‌هایی به قلم محمد چرمشیر از زندگی فاجعه‌بار خود می‌گفتند.

    

نمایش تازه حسین کیانی  در سنگلج

«چشم به راهِ میرغضب» نام تازه‌ترین نوشته حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر است که از نیمه دوم خرداد ۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

شیوه نگارش نمایشنامه و ساختار اجرایی «چشم به راهِ میرغضب»، در ادامه نمایش‌های تاریخ‌گونه این هنرمند به شمار می‌آید، ضمن اینکه ویژگی نمایش‌های شادی‌آور و اجتماعی او را نیز داراست، چنان‌چه نام دوم نمایش تازه او، «یک مضحکه‌ی سیاه» است؛ مضحکه‌ای که یکی از نقش‌های آن شخصیت سیاه نمایش‌های شادی‌آور ایرانی است.

«چشم به راهِ میرغضب» نگاهی هم به یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های سده بیستم جهان دارد و نوعی اقتباس ایرانی‌شده و برگردانی فرهنگی بر اساس سنت‌های نمایشی بومی و ملی به حساب می‌آید.

کیانی پیش‌تر نیز در نمایش‌هایی چون «همه‌ی فرزندانِ خانم‌آغا» (۱۳۸۹) و «مشروطه بانو» (۱۳۹۰) چنین اقتباس‌هایی از درام‌های غیرایرانی بر اساس فرهنگ ایرانی انجام داده بود. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر بعد از اجرای «روز عقیم» در سال ۹۶، تاکنون نمایشی را روی صحنه نبرده است. نام بازیگران و دیگر عوامل «چشم به راهِ میرغضب» به زودی اعلام خواهد شد.