رییس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت گفت: ردیف بودجه نیازمندان در وزارت بهداشت محدود است و بعضا سهم خیرین در این زمینه با بودجه نظام سلامت برابری می‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمدحسین جوادی افزود: با توجه به اینکه در جامعه ما در شرایط فعلی، مشکلات اقتصادی بیش از سایر مشکلات مهم‌ تلقی می‌شود، مددکاران اجتماعی بیشتر در حوزه موضوعات اقتصادی از بیماران حمایت می‌کنند؛ درحالی که بر اساس مطالعات انجام شده کمتر از ۲۰ درصد خدمات مددکاران اجتماعی در حوزه حمایت اقتصادی است. بر اساس سند اعتبار بخشی بیمارستان‌ها، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و پرخطر بر عهده مددکاران اجتماعی است؛ حال تصور کنید در بیمارستان‌ها گروه‌های پرخطر شامل چه کسانی می‌شوند؟

وی اضافه کرد: بیمارانی که دچار کودک‌آزاری شدند، کسانی که تجربه خشونت خانگی دارند، بیمارانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند، بیمارانی که اقدام به خودکشی کردند، مادران باردار پرخطر (مصرف کنندگان مواد مخدر)، کسانی که نزاع و درگیری داشتند، افراد بی‌خانمان،‌ کسانی که دچار اختلالات سایکوتیک هستند، بیماران مجهول‌الهویه، بیماران صعب‌العلاج و... نیازمند حمایت ویژه ترخیص و پس از ترخیص هستند که مددکاران باید آن را انجام دهند.

حمایت از بیمار حین بستری و پس از ترخیص

او ادامه داد: معنای حمایت مددکاران اجتماعی از بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یعنی اینکه مجموعه‌ای از خدمات شامل ارزیابی روانی و اقتصادی، مشاوره فردی، آموزش خانواده، حمایت یابی، مداخله در بحران و... به فردی که نیازمند این جنس از کمک است ارائه شود. به طور کلی مددکاری اجتماعی بیمارستان، مدیریت مورد می‌کند و بیماران را چه هنگام بستری بودن و چه پس از ترخیص مورد حمایت قرار می‌دهند.

۷۰ گروه آسیب‌پذیر نیازمند حمایت مددکاری اجتماعی

وی درباره نحوه حمایت‌های اقتصادی مددکاران بیمارستانی، گفت: در دستورالعمل‌های این بخش ۷۰ گروه آسیب پذیر مشخص شده‌اند و مددکاران اجتماعی ما در بیمارستان‌ها به این گروه‌ها خدمت می‌دهند ولی قاطبه حمایت‌های اقتصادی برای بیماران بستری است که بودجه وزارتی هم دارد اما در حوزه بیماران سرپایی از حمایت‌یابی‌های خیریه، جمعیت هلال احمر و... استفاده می‌کنیم.

افزایش ۴ برابری مراجعه اتباع به مددکاری بیمارستان‌ها

وی با تاکید بر اینکه در مورد اتباع لازم است که یک برنامه بین‌المللی اجرا شود، اظهار کرد: بیمارستان‌هایی داریم که تقریبا دچار گسست شدند و اگر تصمیمات جامعی گرفته نشود با توجه به فشار اقتصادی و هزینه‌های کمرشکن حوزه سلامت شاید دیگر قادر به کنترل حوزه مالی بیمارستان نباشند بنابراین؛ در حوزه اتباع باید تصمیم کلان بین‌المللی اتخاذ شود. الان نسبت به ۳ یا ۴ سال قبل در برخی بیمارستان‌ها تعداد مراجعات اتباع ۴ برابر شده است و این زنگ خطری است که نشان دهنده نیاز به تصمیمات مهم است. باید سازمان پناهندگان از این حیطه حمایت کند، مراکز درمانی نمی‌توانند این حجم از بار حضور اتباع را به تنهایی به دوش بکشند.

جوادی درباره نحوه حمایت از اتباع، تاکید کرد: برای آن دسته از اتباعی که کارت آمایشی دارند، دست‌مان باز است؛ ولی برای آنهایی که غیرمجاز هستند محدود هستیم و اگر مددکار بتواند برای دسته دوم باید حمایت‌یابی از خیرین را انجام دهد.

رسیدگی به بیش از ۶۵۰۰ مورد کودک آزاری در سال گذشته

او تاکید کرد: هرچند که در موارد کودک آزاری و... تعداد خدمات پایین‌تر است اما کار بیشتری می‌برد. در سال ۱۴۰۰ بیش از۶۵۰۰ مورد کودک‌آزاری را ساماندهی کردیم که شاید عدد آن از مابقی کمتر است اما بسیار پیچیده و سخت است؛ زیرا باید با ساختار قضایی، سیستم حمایتی و... هماهنگ باشیم تا یک مورد کودک آزاری ساماندهی شود. یا مثلا در مورد موارد بی‌خانمان و مجهول‌الهویه سال قبل مشترکا نزدیک به ۴۰ هزار مورد ساماندهی شدند.

او درباره خدمات حوزه مددکاری اجتماعی در سال‌های کرونا، گفت: به طور کلی چهار پروتکل و دستورالعمل در دوره کرونا تدوین کردیم که سه پروتکل مربوط به خود زمان کرونا و یک پروتکل برای پس از کرونا بود.