مسئولین وزارت بهداشت بارها تذکر داده‌اند که جمع‌های خانوادگی عامل اصلی ابتلای بیماران جدید به کووید-19 است. روز گذشته سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز بر این موضوع تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری کرونا در حال حاضر دورهمی‌های خانوادگی است و باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

علیرضا رئیسی همچنین از آغاز تست‌های سریع کرونا از روز گذشته خبر داد و بیان کرد: برای اجرای طرح جدید مقابله با کرونا 7 برنامه مشخص داریم. یکی از آن‌ها اجرای محدودیت‌ها و انجام تست‌های سریع است که از دیروز آغازشده، 100 هزار تست به دست ما رسیده و در مراکز بهداشتی توزیع‌شده و امید داریم روزانه 100 هزار تست رایگان انجام دهیم.

به گفته رئیسی این کار حتماً در قطع زنجیره بیماری مؤثر خواهد بود، بسته‌های حمایتی خوبی برای پشتیبانی از این طرح تدوین‌شده، و ستاد ملی در راستای حمایت‌های اقتصادی تصمیمات خوبی گرفته است تا این بیماری جدی گرفته شود.

بالا رفتن تعداد کشته‌ها و افراد مبتلابه ویروس کرونا باعث شد تا تعطیلات و محدودیت‌های گسترده در تهران و برخی مناطق قرمز آغاز شود. بر همین اساس رئیسی گفت: محدودیتی از دیروز برای ۱۶۰ شهر قرمز کرونا و ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد شروع شد. جمعیت مشمول این طرح بالغ‌بر ۵۳ میلیون نفر است. به‌طورکلی ۷۹ میلیون نفر جمعیت در وضعیت هشدار سه و دو و یک قرار دارند. او همچنین افزود: گزارشی از روند بیماری در ۴۳ شهری که قبلاً در آن‌ها محدودیت ایجاد کرده بودیم، داده شد. خبر خوب این است که محدودیت‌های اعمال‌شده در این شهرها که وضعیت قرمز داشتند مؤثر بوده و ۴۱ شهر دارند روند نزولی بیماری را طی می‌کنند، در یکی از شهرستان‌ها نیز روند نزولی شروع‌شده و دو مورد دیگر هنوز زمان خواهد برد که روند نزولی بیماری شروع شود.

آغاز محدودیت‌ها  با بالا رفتن تعداد بیماران

طبق روال هر روز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از آمار روزانه ابتلا و کشته‌شدگان کرونا در کشور خبر داد. به گفته او از روز جمعه تا ظهر شنبه ۱۲ هزار و ۹۳۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند و با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر رسید. متأسفانه در زمان ذکرشده، ۴۳۱ بیمار کووید-19 نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر رسید.

اعمال محدودیت و تأثیر آن بر دورهمی‌ها

برخی نسبت به ساعت منع رفت و آمد نقدهایی داشتند و همین مسئله باعث شد تا عده‌ای شوخی‌هایی با این موضوع کنند؛ سیما سادات لاری اما در رابطه با محدودیت‌های اخیر و ساعت منع رفت‌وآمد در تهران اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس تحقیقات انجام‌شده، 51 درصد ابتلا به ویروس کرونا از طریق دورهمی‌ها اتفاق می‌افتد. حتی اگر در موارد ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دقت شود، مشاهده می‌کنیم که بسیاری از این بیماران از یک خانواده هستند که در یک مهمانی یا مراسم جشن مبتلا شده‌اند.

او ادامه داد: به‌هرحال اعمال محدودیت‌های ساعتی می‌تواند تا حد زیادی از این دورهمی‌ها جلوگیری کند. بااین‌حال هیچ‌چیزی جای توصیه و تذکر مداوم را نمی‌گیرد و باید رسانه‌ها در این زمینه نسبت به اقناع‌سازی جامعه برای برگزار نکردن مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی کمک کنند.

از واکسن کرونای ایرانی چه خبر؟

از سوی دیگر بحث واکسن کرونا پس از موفقیت‌های چند نمونه از واکسن‌های خارجی دوباره داغ شده است. اما در این میان واکسن‌های ایرانی چه وضعیتی دارند؟ مینو محرز، دبیر انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی گفت: آزمایش حیوانی واکسن کرونا موفق بوده است و به‌زودی بر روی انسان آزمایش می‌شود فکر نکنید فقط دو نوع واکسن آمریکایی کرونا مؤثر و کاربردی است. نتایج انسانی واکسن کرونا تا دو ماه آینده اعلام می‌شود و می‌توانیم از واکسن استفاده کنیم. ساخت واکسن کرونا شروعی برای ساخت تمام واکسن‌های موردنیاز است چراکه هم دانش و هم تکنولوژی ساخت واکسن را داریم.