همزمان با برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در تهران، دوباره بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهر با ترافیک سنگین همراه شده و شهروندان برای رسیدن به مقصد باید زمان بیشتری را در گره ترافیکی سپری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ترافیک ایجاد شده در روزهای اخیر هم گفت: نمایشگاه را برگزار می‌کنند که مردم از آن استفاده کنند، اما برگزاری نمایشگاه ساختمان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران زندگی مردم را مختل کرده است.

به گزارش ایلنا، مهدی چمران در هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، افزود: از وزیر صمت درخواست دارم و حتما از ایشان دعوت خواهم کرد که درخصوص برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام توضیح دهند. نمایشگاه شهر آفتاب آمادگی کامل و لازم را برای برگزاری نمایشگاه‌ها دارد. مردم را به هیچ انگاشتن و مختل کردن زندگی آنها باعث تعجب ماست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما با ساختمان نمایشگاه مشکل نداریم و مشکل اصلی ما مختل شدن زندگی مردم است، تأکید کرد: باید در این زمینه تلاش مضاعف صورت بگیرد و رسانه‌ها باید این موضوع را مطالبه کنند که چرا نمایشگاه شهر آفتاب خالی مانده و در فضایی دیگر نمایشگاه برگزار می‌کنیم. چمران همچنین در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر و در جمع خبرنگاران  با اشاره به ترافیک روزهای اخیر پایتخت اظهار کرد: شورا هر کاری می‌توانسته انجام داده و چند روز پیش جلسه‌ای با رئیس سازمان نمایشگاه‌ها و معاونش داشتیم و مباحثی را مطرح کردیم. آنچه در این زمینه مطرح است آرامش و راحتی مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما با نمایشگاه مشکلی نداریم، تأکید کرد: ما می‌گوییم نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد نکند چرا که با وجود اینکه در یک خیابان واقع شده اما ترافیک ناشی از آن در تمام شهر تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه ما موافق برگزاری این نمایشگاه‌ها در آن محل نیستیم، یادآور شد: مصوبات نیز تکلیف می‌کند که چنین نمایشگاه‌هایی در این محل برگزار نشود و در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.

چمران با بیان اینکه قالیباف در زمانی که فرمانده انتظامی بود، تصمیم گرفت که نمایشگاه در آن محل برگزار نشود و در همان زمان اجازه ندادیم نمایشگاه کتاب را نیز برگزار کنند، گفت: باید یک مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد شود چرا که ما در دوره‌های مختلف شورا، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: نباید برای کسب درآمد مردم را به دردسر انداخت و اگر نمایشگاه را برگزار کنند وارد عمل می‌شویم؛ همانطور که در سال‌های قبل یک کامیون خاکروبه مقابل در نمایشگاه تخلیه کردیم تا از برگزاری آن جلوگیری کنیم و شهرداری نیز می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد. وی با بیان اینکه نمایشگاه ساختمان برای عموم آزاد است، یادآور شد: با توجه به این موضوع استقبال نیز انجام می‌شود و چنین ترافیکی به وجود می‌آید.

صرف هزینه کلان در شهر آفتاب و بی‌توجهی به آن

در همین راستا، پلیس راهور نیز اعلام کرد بخشی از ترافیک بزرگراه چمران، پل پارک‌وی و سئول به نمایشگاه صنعت ساختمان مربوط است و معابر اطراف این نمایشگاه هم کاملا متأثر از ورود خودرو‌ها و ترافیک هستند. رئیس پلیس راهور تهران تأکید می‌کند: «پلیس با هرگونه برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در جا‌های مختلف شهر خصوصا هسته‌های مرکزی و پرتراکم مخالف است.»

سردار محمدحسین حمیدی می‌افزاید: «برگزاری نمایشگاه در این محدوده شهر از دیرباز مشکلات متعددی داشته است و در مقطعی حتی شهرداری تهران برای اینکه بتواند با مشکلات کمتری این نمایشگاه‌ها را مدیریت کند، با صرف هزینه کلان مجموعه شهر آفتاب را ساخت و مدتی هم از این نمایشگاه استفاده می‌شد، اما متأسفانه به این مجموعه کم‌توجهی شد.»

وی افزود: «سال گذشته بعد از اینکه برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران مشکلات زیادی را به‌وجود آورد و بخشی از این مشکلات هم رسانه‌ای شد، با دستگاه‌های ذیربط به توافقی رسیدیم مبنی بر اینکه در سال۱۴۰۱ نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی آفتاب و نمایشگاه‌هایی که جنبه تخصصی و کارشناسی و عمدتا بین‌المللی دارند در همین مجموعه فعلی واقع در تهران برگزار شوند.»

وی درباره مشکلی که در روز‌های اخیر در محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران به‌وجود آمده است، گفت: «نمایشگاه صنعت ساختمان مخاطب خاص خودش را دارد و در ساعات برگزاری حجم ترافیک زیادی را در این محدوده جذب می‌کند و این قدر مراجعات زیاد است که پارکینگ‌های داخل نمایشگاه هم جوابگو نیست.»

حمیدی ادامه داد: «مشکل اینجاست که مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی متعلق به وزارت صنعت و معدن بوده و یک مجموعه دولتی است که روابط خاص دارد و ممکن است گاهی با تصمیمات شهری هماهنگ نباشد. الزاماتی که باید اتفاق بیفتد تا این مجموعه به‌طور کلی جابه‌جا شود، خیلی قوی نیست. توافقی هم که ما سال گذشته کردیم توافق بوده و هست، اما قانون نیست.»