عضو شورای شهر تهران گفت: شورا در صورت ادامه روند قطع و جابجایی غیراصولی درختان می‌تواند از شهردار تهران سؤال کند و همچنین کسانی که در شهرداری در این زمینه کوتاهی می‌کنند را به مراجع قضایی معرفی کند.

ناصر امانی درباره جابه‌جایی اخیر درختان در دو منطقه پایتخت و انتقاد شوراییان نسبت به این مسئله اظهار کرد: شهردار منطقه یک اعلام کرد، قرار است درخواست کنیم تا کاربری این مکان تغییر کند و برای حل مشکل ترافیک آن محل پارکینگ بسازیم. این مطلبی است که دوستان شهرداری گفتند و بیش از این اطلاعی ندارم. ظاهراً تغییر کاربری و تبدیل به پارکینگ هم قطعی نشده است و ظاهراً در ذهن آن‌ها این‌طور است.

امانی ادامه داد: حالا قرار است کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون سلامت و محیط‌زیست موضوع را بررسی کنند و سوابق این مکان و همچنین وضعیت درختان را درآورده و از مردم هم نظرسنجی کنند تا اگر چنین اتفاقی رخ دهد جای نگرانی نباشد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: پیشنهاد من این است که درختی ازآنجا جابجا نشود تا کاربری زمین تعیین تکلیف شود. این زمین واقعاً بوستان است و زمین در تملک شهرداری بوده که برای جلوگیری از تصرف، اقدام به کاشت نهال شده است. این پیشنهاد را به‌صورت مکتوب تقدیم هیئت‌رئیسه کردم و باید ببینیم این پیشنهاد من را عملی می‌کنند یا خیر.

نگرانی جدی در مورد فضای سبز تهران

امانی در واکنش به اینکه در جلسه روز گذشته تذکر دیگری هم درباره جابجایی درختان در منطقه ۱۷ مطرح شد و این نگرانی وجود دارد که این اقدام به‌صورت یک‌رویه در شهرداری تبدیل شود، تصریح کرد: نگرانی من هم همین است و اگر این روال بخواهد پیدا کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. اگر شهرداری که مسئول توسعه فضای سبز و برخورد با تخلفات این‌چنینی است، چنین اقداماتی را انجام دهد چه انتظاری از مردم و دیگر سازمان‌ها می‌توان داشت؟ این‌یک نگرانی جدی برای درختان و فضای سبز شهر تهران است. عضو شورای شهر تهران بابیان اینکه برای فضای سبز تهران هزینه زیادی شده است تا توسعه پیدا کند، اضافه کرد: ما در منطقه ۱۷ با کمبود سرانه فضای سبز روبرو هستیم و قرار شد شهرداری به تذکر مطرح‌شده در صحن شورا پاسخ دهد.

اجازه قطع بدون مجوز درختان را نمی‌دهیم

او درباره انتقاد اخیر شهردار در صحن شورا نسبت به بالا بودن جریمه قطع درختان و ارائه لایحه‌ای برای کاهش میزان آن گفت: شهردار گفت که رقم جریمه و فرمول محاسبه قطع درختان به حدی سنگین است که باعث می‌شود عده‌ای جرات نکنند و تشویق نشوند که درخت بکارند و آن را حفظ کنند. این یک نگرانی از این جنس را منعکس می‌کرد و خدای نکرده به معنای این نبود که برای جابه‌جایی درختان مجوز بدهد.

امانی افزود: اگر شهرداری هم لایحه‌ای بیاورد شورا با دقت، وسواس و حساسیت پیگیری می‌کند تا عامل و مجوزی برای قطع درختان نشود.

عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه شورا نهاد نظارتی است و با ورود جدی به این موضوع می‌تواند باعث شود تا این قبیل اقدامات دیگر در شهرداری تکرار نشود، اظهار کرد: در این زمینه اعضای شورا اتفاق نظر دارند و هیچ‌کس تردیدی ندارد که باید از فضای سبز و درختان شهر تهران حفاظت کنیم و اجازه قطع و جابجایی بدون مجوز درختان را ندهیم.