سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برجام گفت: ما هیچ توافقی نداریم مگر اینکه درباره همه چیز به توافق برسیم .ما به همه عزیزان توصیه می کنیم که به مذاکره‌کنندگان خود اعتماد کنند، حامی آن‌ها باشند، از آن ها حمایت کنند و البته نظرات و دیدگاه های خود را نیز چه به صورت توصیه و چه به صورت انتقاد مطرح کنند و ما را در جریان آن قرار دهند.

به گزارش ایسنا سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد اظهار نظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در مذاکرات لغو تحریم ها درباره برنامه موشکی توافق موقت و گام به گام و یا FATF صحبت هایی شده است، گفت: ما در وین براساس پیش نویس هایی که دادیم برای رفع تحریم ها و هم چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران در مقابل رفع تحریم ها از سوی طرف های موافق مذاکره می کنیم و همان طور که پیش از این نیز گفته ام چیزی به نام توافق گام به گام و یا طرح های موقت اساسا مطرح نیست.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در مورد بازگشت به تعهداتش در برجام جدی نبوده و در همین چارشچوب ما به هفتمین دور گفت وگوهای وین پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده بلکه همه تلاشش را  طی سال های گذشته به کار گذاشته که هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هر کس پایبند به برجام بوده است را مورد تنبیه قرار داده اساسا در جایگاهی نیست که بخواهد چنین اظهاراتی را مطرح کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از طرف های مذاکره کننده با ایران در جریان مذاکرات وین مدعی هستند که تیم مذاکره کننده ایران متوجه فوریت اضطرار در مذاکرات و ضروری بودن این مسئله نیست، گفت: آنچه که من می گویم روایت آمریکایی از وین نیست بلکه روایت ایران از این مذاکرات است. یک روایت دقیق و بدون غلوهای معمول که بعضا در رسانه های غربی دیده می شود.

وی تأکید کرد: ما به مذاکرات وین با یک اراده جدی وارد شدیم و تمام تلاش مان این است که به یک توافق خوب برسیم. توافق خوب را در راستای انجام تعهداتی می دانیم که همه اطراف در برجام دارند.خطیب زاده ادامه داد: کم و کیف هیئت اعزامی ایران و ترکیب آن نشان می دهد که هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همان جا تصمیم بگیرند و توان مدیریتی و کارشناسی با هم تجمیع شده بود.سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: آخر این هفته دور بعدی مذاکرات (هشتمین دور مذاکرات وین) آغاز می شود و تاریخ دقیق در مورد آن در گفت وگوی آقای باقری و مورا نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که طرف مقابل نیز مثل ایران با پیشنهادات مشخصی بر سر میز مذاکرات وین حضور پیدا کند. آنچه که ما داریم حتما قابل مذاکره و بررسی است ولی اینکه طرف مقابل فقط اظهارات رسانه ای کند و یا بازی مقصرنمایی را پیش ببرد و تصور داشته باشد که با این بازی می تواند افکار تصمیم سازان و نخبگان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد باور غلطی است.

خطیب زاده با بیان اینکه آخر این هفته گفت‌وگوها از سر گرفته می شود، گفت: این گفت وگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی به هیئت ها برای بررسی بیشتر و رایزنی با پایتخت هایشان داده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به منطقه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سیاست‌های منطقه ای تهران گفت: اگر این اظهارات مبتنی بر راضی کردن برخی برای خریدهایشان باشد شاید گفته و عبور شود اما از آن جهت دقیق نیست که فرانسه یکی از طرف های ۱+۴ است و به خوبی می داند که این ساز و کار بین‌المللی برجام مبتنی بر چه سندها و تفاهم هایی است.