مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، کرونا و تورم را موجب بروز ناامنی غذایی در برخی استان‌ها برشمرد و با نام بردن از هشت استان سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر درگیر با این مساله، خواستار توجه و اقدامات سریع دولت شد.

 زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت روز جهانی غذا درباره شعار و هدف امسال این روز، گفت: هدف برگزاری این روز توجه دادن کشورها به اهمیت امنیت غذا و اقداماتی است که کشورها موظف هستند جهت تامین امنیت غذایی انجام دهند. امسال شعار «اقدامات ما، آینده‌ ماست، تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط بهتر و زندگی بهتر» انتخاب شده است. برنامه‌ها و فعالیت‌های فعلی کشورها در حوزه امنیت غذایی سرنوشت نسل‌های بعد را مشخص می‌کند. با توجه به مشکل خشکسالی و تغییرات آب و هوایی، این شعار بر بحث تولید تاکید دارد تا کشورها مطابق با وضعیت اقلیمی خود برای موضوع تولید مواد غذایی برنامه داشته باشند.

وی افزود: شعار امسال بر سیستم پایدار کشاورزی و غذایی تاکید دارد، یعنی سیستمی که در قالب آن غذای کافی، مقوی و ایمن با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و هیچ‌کسی گرسنه نماند و یا دچار انواع سوءتغذیه نشود.

  ناامنی غذایی در دهک‌های پایین درآمدی

عبداللهی ادامه داد: در ایران تبعات اقتصادی ناشی از کرونا خطر ناامنی غذایی را در مناطق محروم کشور به‌ویژه در اقشار کمتر برخوردار و دهک‌های درآمدی پایین‌تر افزایش داده است که پیامد آن افزایش سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در اقشار آسیب‌پذیر تغذیه‌ای خواهد بود. در کنار کاهش درآمدها، تورم و افزایش قیمت مواد غذایی و تحریم‌های ناجوانمردانه نیز دست به دست هم دادند تا احتمال ناامنی غذایی افزایش یابد. از طرفی اکنون در دو استان‌ کم برخوردار می‌بینیم که وضعیت نسبت به قبل از کرونا بدتر شده است و شیوع سوءتغذیه کودکان به عنوان یکی از شاخص‌های غذایی بیشتر شده است که هشداری است که اگر به موقع اقدامات مداخله‌ای نداشته باشیم ممکن است این مشکلات بیشتر شود.

عوارض سوءتغذیه برای نسل آتی

وی درباره تبعات افزایش سوءتغذیه در کشور به ایسنا گفت: وقتی در منطقه‌ای سوءتغذیه در مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال وجود داشته باشد یعنی فرد مبتلا، سیستم ایمنی ضعیفی دارد و احتمال افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها و حتی افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها در او وجود دارد. همچنین ممکن است اختلال در رشد و تکامل جنین را شاهد باشیم که می‌تواند بر بهره هوشی و کوتاه قدی کودکان اثرگذار باشد که نشان می‌دهد نسل آینده می‌تواند به دلیل سوء تغذیه به لحاظ توانمندی جسمی و ذهنی دچار مشکل شوند که تبعاتی چون اختلال در یادگیری و افت تحصیلی، هدر رفت سرمایه‌گذاری‌های آموزشی، افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و... را به دنبال داشته باشد.

 مداخله‌ برای رفع سوءتغذیه

وی افزود: برای هشت استان دارای ناامنی غذایی برنامه مداخله‌ای به اسم «باغ» ( بسته امنیت غذایی) اجرا می‌شود. این بسته با کمک بخش‌های ذی‌ربط طراحی شده است و در یک منطقه با محوریت استانداری و فرمانداری یک شهرستان اجرا شده است و قرار است در اولین جلسه شورای عالی امنیت غذایی که به زودی برگزار می‌شود برای تعمیم این طرح به کل استان ناامن غذایی اقدام شود. این بسته مداخله‌ای سه محور اصلی دارد که یکی آموزش اصول و فنون تغذیه است. محور دوم بر پروژه‌های درآمدزایی و اشتغال زایی در مناطق محروم تاکید دارد و تمرکز محور سوم نیز بر اقدامات توسعه‌ای منطقه است که ذینفعان طرح باغ مانند جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت رفاه و... باید به آن ورود کنند. مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره استان‌های ناامن غذایی گفت: استان‌های ناامن غذایی شامل سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، ایلام، کرمان، خراسان جنوبی و بوشهر هستند که دولت باید به سرعت اقداماتی انجام دهد. به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت موادغذایی، نظارت جدی برای کنترل قیمت مواد غذایی بسیار مهم است؛ زیرا بررسی‌های ما می‌گوید مصرف برخی اقلام غذایی مانند گوشت و مرغ، لبنیات و حتی میوه‌ها به دنبال افزایش قیمت تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و باید با قیمتی مناسب منابع پروتئینی در اختیار مردم باشد. یک راهکار، تخصیص یارانه به نهاده کشاورزی یا تولیدکننده است که در نهایت مواد غذایی ذکر شده با قیمت مناسب به دست مردم برسد.