اولین نوع ویروس کرونا در ووهان چین سر برآورد و در کوتاه‌ترین زمان عالم‌گیر شد؛ هر روز مطالب و اطلاعات جدیدی از آن شنیده شد و از حدود 3 ماه پیش هم نوع جهش‌یافته‌ای از آن در انگلیس قد علم کرد و اکنون؛ شیوع فراگیر، نامش را بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گفته پزشکان ویروس انگلیسی بیماری‌زایی و سرایت‌پذیری بیشتری دارد و امکان مرگ در اثر ابتلا به آن بیشتر است.

خطر گسترش ویروس جهش‌یافته  زیاد است

روز گذشته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۷ بیمار قطعی مبتلابه ویروس جهش‌یافته انگلیسی تاکنون در ایران شناسایی شدند و خطر گسترش سریع این ویروس جدی است.

کیانوش جهانپور افزود: هفت نفر از این افراد که به‌طور قطعی به ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی مبتلا شده‌اند در استان قزوین هستند به همین علت مقررات ویژه‌ای برای شناسایی و کنترل شیوع این بیماری در استان قزوین اجرا می‌شود.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: خطر ورود به خیز چهارم کرونا جدی است و همه باید برای جلوگیری از آن دست در دست هم دهیم و از انتشار ویروس کرونا به‌خصوص ویروس جهش‌یافته انگلیسی به‌طورجدی تر از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و از هرگونه دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی کمک کنیم و با همکاری هم از ایجاد موج جدید بیماری در کشور ممانعت کنیم.

او گفت: افزایش موارد ابتلا و بستری به بیماری کووید-۱۹ در استان خوزستان بسیار نگران‌کننده است همچنین در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان نیز شاهد ایجاد روند ملایم صعودی در موارد بستری روزانه کرونا هستیم.

اولین راهکار، شناسایی سریع  کانون‌های آلودگی

 رئیس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ در کشور بیان کرد: شناسایی سریع کانون‌های آلودگی و واکنش سریع نسبت به کنترل اپیدمی در این مناطق اولین راهکار است. این واکنش می‌تواند با توجه به شرایط اپیدمی از اعمال محدودیت‌های شدید و جدی یعنی قرنطینه کامل منطقه تا اقدامات ساده‌تر را شامل شود.

حمید سوری شناسایی و رصد نقشه جغرافیایی ویروس‌ باهدف پیشگیری از گسترش ویروس جهش‌یافته را اقدام اساسی بعدی دانست و گفت: در این راستا باید ورود مسافران از کشورهای درگیر به‌صورت جدی رصد و ره‌گیری شود و خود مسافران هم باید حداقل تا دو هفته در قرنطینه بمانند و باهدف پیشگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته از حضور در جمع و دیدوبازدید پرهیز کنند؛ ولی متأسفانه این مسئله به خاطر ورود بدون نظارت افراد از مرزهای رسمی و غیررسمی و همچنین عدم مراعات قرنطینه از سوی مسافران با چالش‌هایی روبروست.

نگرانی از ساده‌انگاری و سهل اندیشی شرایط از سوی مردم و مسئولان

سوری ساده‌انگاری و سهل‌اندیشی شرایط از سوی مردم و برخی مسئولان را نکته‌ای نگران‌کننده در رابطه با اپیدمی کرونا در کشور بیان کرد و افزود: اعلام رنگ‌بندی‌های کرونایی شرایط عادی را در ذهن مردم و حتی مسئولان تداعی می‌کند؛ متأسفانه این ساده‌انگاری کاذب شرایط در بین مسئولان سازمان‌ها و ادارات و همچنین توده مردم مشاهده می‌شود که بازگشایی‌های زودهنگام، سفرهای متعدد و غیرضروری، حضور در اجتماعات، مراسم‌های مختلف و همچنین مراکز خرید و غیره نشان‌دهنده همین عادی انگاری شرایط و رهاسازی پروتکل‌های بهداشتی است که اثر مستقیم آن در شیوع بیشتر بیماری و درنهایت طغیان اپیدمی عیان می‌شود.

مبتلایان به ویروس جهش‌یافته تحت مراقبت شدید قرار دارند

او با تأکید بر ضرورت افزایش میزان تست‌های تشخیصی در زمان مواجهه با ویروس جهش‌یافته، توضیح داد: طبیعتاً در این شرایط باید ضمن افزایش تعداد تست‌های تشخیصی و شناسایی زودرس موارد مثبت؛ بلافاصله مسئله قرنطینه و جداسازی مبتلایان هم اعمال شود که خوشبختانه این سیاست در حال اجراست و در این میان موارد تائید شده از ویروس جهش‌یافته تحت مراقبت شدید قرار دارند.

بررسی علل طغیان اپیدمی در خوزستان

رئیس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ در خصوص وضعیت خوزستان نیز بیان کرد: به دنبال بازدید تیم واکنش سریع وزارت بهداشت، چندین شهر خوزستان قرمز اعلام شد؛ ولی هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست که علت طغیان اپیدمی در این منطقه ویروس جهش‌یافته بوده یا خیر. البته نمونه‌های آزمایشگاهی برای بررسی مولکولی تهیه‌شده و رصد و رهگیری مبتلایان ادامه دارد، اما تا این لحظه گسترش ویروس جهش‌یافته در خوزستان تأیید شده نیست؛ هرچند که احتمال این مسئله در مناطق مرزی به‌خصوص به خاطر ترددهای غیررسمی بیشتر است.