ریحانه جولایی

حالا دیگر جز چند منطقه کوچک رنگ بقیه کشور نارنجی و قرمز شده‌اند. کرونا با سرعت زیادی در حال پیشروی است و به‌جرئت می‌توان گفت از ما جلو افتاده است و تا می‌تواند قربانی می‌گیرد.

با قرمز شدن ۲۵۷ شهرستان و تمامی مراکز استان‌ها، سرعت افزایش بستری در خیز سراسری چهارم بیماری کرونا به‌مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی شد.  در حال حاضر ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

آنطورکه کانال خبری وزارت بهداشت اعلام کرده است روز گذشته حدوداً 21 هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند و 193 نفر براثر بیماری کووید-19 جان باختند. بر همین اساس استفاده از ماسک الزامی و خودداری از دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است و همچنان استفاده از وسایل نقلیه عمومی پرازدحام، خوردن غذا در رستوران و حضور در اماکن پرجمعیت و بخصوص سرپوشیده از عوامل اصلی انتقال کرونا اعلام می‌شود.

فرصت طلایی نوروز برای مقابله با کرونا سوخت

بسیاری معتقدند این افزایش ناگهانی بیماران به دلیل بی‌توجهی مسئولین و ممنوع نکردن سفرهای نوروزی است. در همین راستا نقدهای زیادی به وزیر بهداشت و افراد بلندپایه وزارت بهداشت شد.

پس‌ازاین نقدها روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره با افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان گفت: شیوع کرونا انگلیسی در ۸۵ درصد کشور به خاطر سفر‌های نوروزی، حضور مردم در بازار‌ها و دورهمی‌های عیدانه است و باید شاهد شمار بالای تلفات در دو هفته آینده باشیم.

او همچنین به موضوع جدیدی اشاره کرد. به گفته او در ستاد مقابله با کرونا عده‌ای مقابله با کرونا را جدی نگرفتند و مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده و به همین دلیل امروز شاهد نتیجه این نوع برخورد‌ها هستیم. حریرچی از پاسخ به این پرسش که کدام‌یک از اعضای ستاد مقابله با کرونا با جلوگیری از سفر‌های نوروزی مخالفت کردند؛ امتناع کرد.

حریرچی افزود: قبلاً گفتم وضعیت کرونا آسانسوری شده الآن می‌گویم موشکی شده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مرگ‌های روزانه به ۶۰۰ مورد برسد به‌غیراز تشدید محدودیت‌ها و رعایت مردم راه دیگری نداریم رنگ‌بندی‌ها تغییر می‌کند تا خرمنت نسوزد، احوال ما ندانی.

احتمال هزارتایی شدن مرگ‌های کرونایی

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شرایط سخت این روزها سخن به میان آورد. سیماسادات لاری با اشاره به شرایط خطرناک و شیب تند افزایش کرونا در کشور، گفت: درخواست ما از مردم در کلیه گروه‌های سنی این است که تا حد امکان در خانه بمانید و جز در موارد ضروری منزل را ترک نکرده و در صورت نیاز به خروج از منزل ضمن استفاده از ماسک از هرگونه حضور در تجمعات به‌طورجدی خودداری کنید.

به گفته او شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در سراسر کشور با سرعت رو به افزایش بوده و شیب موارد ابتلا و بستری ناشی از کرونا، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم است. همچنین خاطرنشان کرده که ما در یک جنگ تمام‌عیار با بیماری کووید-۱۹ به سر می‌بریم و مطمئناً طی روزهای آتی شاهد افزایش آمار موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری خواهیم بود.

این افزایش آمار مرگ‌ها یکی از موضوعات ترسناکی است که این روزها مطرح می‌شود. مسئولان به جد به مردم هشدار می‌دهند تا در خانه بمانند در غیر این صورت مرگ‌ها سه‌رقمی و به بالای 500 نفر در روز خواهد رسید.

این احتمال 500 تایی شدن مرگ‌ها در کشور را دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری مطرح کرده است. به گفته او بحث روز این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد. او همچنین وضعیت این روزهای تهران را بسیار بد خوانده است و باور دارد شرایط بدتر از این قابل‌تصور نیست.

تهران باید دو هفته قرنطینه شود

حجم ورود بیماران به بیمارستان‌ها بالاست. محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینای تهران تصریح کرد: در حال حاضر میزان مراجعات به بیمارستان‌ها نسبت به نیمه بهمن‌ماه و اسفندماه حدوداً ۴ برابر افزایش داشته است که با یکتا دو هفته تعطیلی شهر و گسترش واکسیناسیون به‌راحتی می‌توان اعداد و آمار را یک‌رقمی کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر مراجعان جوانان و میان‌سالان هستند. حدوداً مرگ‌ومیر دو برابر شده است اما اینکه علی‌رغم آمار بالای ابتلا به بیماری هنوز مرگ‌ومیر روند کمتری را طی می‌کند می‌تواند ریشه در تجربه و تبحری داشته باشد که پزشکان در این مدت در درمان بیماران پیدا کردند.

طالب‌پور هم تأکید بر این دارد که بهتر است شهرهای قرمز به‌ویژه تهران دو هفته به‌صورت کامل تعطیل شود. در این صورت می‌توان تا حدی بیماری را کنترل کرد. اگر ایزولاسیون و قرنطینه شدن افراد به همراه رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی اتفاق بیفتد، میزان ابتلا و مرگ‌ومیر انگشت‌شمار خواهد شد. فراهم شدن این شرایط در کنار گسترش واکسیناسیون در کاهش بار بیماری بسیار مؤثر خواهد بود. با یک تا دو هفته تعطیلی و گسترش واکسیناسیون به‌راحتی اعداد و آمار یک‌رقمی می‌شود.

قرنطینه شدن تهران بحث جدیدی نیست. پیش‌ازاین هم تهران و شهرهایی که قرمز بودند قرنطینه شده و نتایج خوبی به همراه داشتند. حالا اما بالاخره برخی مقام‌های کشور یک‌صدا خواستار قرنطینه شدن تهران هستند. وزارت بهداشت که از ابتدای امر و با وخیم شدن وضعیت کشور اعلام کرد که قرنطینه بهترین راهکار است، حالا به‌صراحت گفته باوجوداینکه ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرارگرفته‌اند، تعطیلی دوهفته‌ای کل کشور ضروری به نظر می‌رسد در غیر این صورت احتمال افزایش آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۶۰۰ نفر وجود دارد.

حریرچی: قبلاً گفتم وضعیت کرونا آسانسوری شده الآن می‌گویم موشکی شده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مرگ‌های روزانه به ۶۰۰ مورد برسد به‌غیراز تشدید محدودیت‌ها و رعایت مردم راه دیگری نداریم رنگ‌بندی‌ها تغییر می‌کند تا خرمنت نسوزد، احوال ما ندانی

اروپا وارد قرنطینه شده است، ایران مقاومت می‌کند

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تأکید بر تعطیلی حداقل 10 روزه کشور از این موضوع خبر داد که پیشنهاد تعطیلی، روز سه‌شنبه به ستاد مقابله با کرونا مطرح شد و امیدواریم برای حفظ جان مردم به آن عمل شود.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: ستاد مقابله با کرونا ۱۰ کمیته دارد و کمیته علمی یکی از آن‌هاست که وضعیت کرونا را در کشور و دنیا از نظر علمی و پزشکی بررسی می‌کند، در این جلسه مطرح شد که اکنون کشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان، برای مدیریت کرونا، قرنطینه و تعطیل کامل اعلام کرده‌اند، درحالی‌که اقتصاد این کشورها بسیار پویا و بزرگ‌تر از ایران است و متأسفانه وضعیت کرونا در ایران بسیار بدتر و خراب‌تر از این کشورها است.

او ادامه داد: این کشورها قبل از ایران تعطیلی کامل اعلام کرده‌اند، درحالی‌که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این کشورها از ایران بیشتر است، با بررسی این مسائل همه اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا اتفاق‌نظرشان این بود که باید ۱۰ روز تعطیلی کامل در مناطق قرمز اعلام شود و حتی یک نفر مخالف هم نداشتیم، بنابراین یک متن دقیق نوشته شد و پیشنهاد تعطیلی را به ستاد ملی کرونا فرستادیم، رونوشت آن را هم به دفتر رهبر معظم انقلاب فرستادیم، هدف ما این است که توجه مسئولان و دولتمردان را به این مسئله جلب کنیم که حفظ جان مردم اکنون مهم‌ترین اولویت کشور است.

مردانی ادامه داد: ویروس کرونای انگلیسی خیلی سریع از یک فردبه‌فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند، سرعت انتقال و شدت سرایت آن نسبت به ویروس چینی کرونا بسیار بیشتر و میزان سرایت آن تا حدود ۷۰ درصد بیشتر است. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری به‌صورت خانوادگی است و شواهد نشان می‌دهد که به‌نوعی به‌صورت جمعی و گروهی افراد را مبتلا می‌کند. به‌عنوان‌مثال در یک مراسم خانوادگی در تهران که ۴۳ نفر حضور داشتند همه ۴۳ نفر مبتلا شدند.

او افزود: مجموع شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونای انگلیسی گونه غالب در ایران شده و اکثر استان‌های کشور و مراکز استان‌ها ازجمله تهران، کرج، زنجان، اصفهان، ایلام، خرم‌آباد و اراک را گرفتار کرده و همه این استان‌ها وضعیت قرمز پیداکرده‌اند. به همین علت اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا به‌اتفاق آرا طی نامه‌ای به ستاد ملی کرونا درخواست کرده‌اند که در این مناطق تعطیلی ۱۰ روزه اعمال شود تا با افزایش موارد ابتلا که واقعاً همه بیمارستان‌های کشور را درگیر کرده، مدیریت کنیم.

احتمال 500 تایی شدن مرگ‌ها در کشور را دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری مطرح کرده است. به گفته او بحث روز این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد

آغاز محدودیت‌ها با تعطیلی مشاغل گروه 2 و 3 با این تفاسیر اما گویا محدودیت‌ها از امروز آغاز می‌شود. به‌عنوان‌مثال مشاغل گروه دو در شهرهای قرمز حتماً باید به مدت دو هفته از روز اعلام، تعطیل باشند. این مشاغل شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به‌طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خریدوفروش بزرگ که اصطلاحاً به آن‌ها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی.

همچنین مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم‌خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و ...، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی شاپ و... باید در شهرهای قرمز کلاً تعطیل باشند و پذیرش مشتری نداشته باشند. مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدن‌سازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و...، فروش کالاهای دست‌دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و... همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. مشاغل نامبرده گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند.

بااینکه چنین مشاغلی باید در لحظه اعلام وضعیت قرمز تعطیل شوند اما هنوز شاهد این هستیم که بسیاری از آن‌ها مشغول به کار هستند و به هشدارها توجهی ندارند. یکی از نقاط ضعف این است که کسی به‌صورت جدی تعطیلی این اصناف را پیگیری نمی‌کنند. برای گذر از این دوره نیاز به سختگیری و اعمال جریمه است که تا امروز این دو مورد عملی نشده است.