آریا رهنورد

فجایع بزرگ در ایران، معمولا سلبریتی‌های خاص خودشان را می‌سازند. یعنی وقتی ساختمان پلاسکو فرو می‌ریزد مردم به جای حساس‌شدن روی دلایل و عوامل این اتفاق، سرگرم واکنش نشان دادن به سخنگوی سازمان آتش‌نشانی می‌شوند و او آنقدر توجه می‌بیند که حتی تصمیم می‌گیرد در «انتخابات» شرکت کند. حالا حکایت درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان هم همین است. پزشک متخصص این دو نفر آنقدر مصاحبه کرده و به اندازه‌ای در قاب‌های مختلف دیده شده که حالا عملا یک چهره سرشناس در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود. دکتر هاشمیان البته حالا دیگر باید متوجه شده باشد که این شهرت به خودی خود، پدیده چندان خوبی هم برای او نخواهد بود.

این روزها چه بخواهیم و چه نخواهیم، در اینستاگرام، توییتر و حتی تلویزیون، چهره «دکتر هاشمیان» را تماشا می‌کنیم. پزشک معالج مهرداد میناوند و علی انصاریان با وجود تلاش مستمر، نتوانست زندگی این دو چهره محبوب فوتبال ایران را نجات بدهد اما ظاهرا این مساله، به بهانه‌ای برای «خبرساز» شدن او در فضای مجازی تبدیل شده است. در هیچ نقطه دیگری از دنیا، نمی‌توانید یک پزشک پیدا کنید که در مورد حساس‌ترین شرایط ممکن بیمارش «لایو» بگذارد و در اینستاگرام به خصوصی‌ترین سوال‌های پزشکی در مورد بیماران تحت معالجه‌اش پاسخ بدهد. اینکه علی انصاریان اهل مصرف هیچ چیز نبوده و مهرداد میناوند چه نوع بیماری زمینه‌ای خاصی داشته، هیچ دخلی به عموم مردم ندارد که دکتر احساس می‌کند باید دائما در موردش شفاف‌سازی کند. احترام به «حریم خصوصی» بیمار، یکی از مهم‌ترین اصول پزشکی به شمار می‌رود. در دنیای فوتبال هم هر وقت فوتبالیستی با یک مشکل حاد پزشکی روبه‌رو می‎شود و حتی وقتی جانش را از دست می‌دهد، پزشکان در درجه اول به حریم خصوصی او احترام می‌گذارند و اسرار بیماری‌اش را با کسی مطرح نمی‌کنند. دکتر هاشمیان اما از اولین روز دائما به شکل عجیبی در حال توضیح دادن جزئیات بیماری این دو چهره است. وظیفه این دکتر، تلاش برای کمک به سلامتی این دو نفر و پاسخ دادن به خانواده آنها بوده است اما اصلا معلوم نیست چرا او احساس می‌کند که دائما باید در این خصوص، به عموم مردم جواب بدهد. این‌طور به نظر می‌آید که جناب دکتر از این موقعیت تلخ، برای رسیدن به شهرت روزافزون استفاده می‌کند. نه فقط او، بلکه همه آنهایی که در این ماجرای شوم به دنبال لایک و فالوئر بیشتر بوده‌اند، به نوعی سوداگر مرگ به شمار می‌روند. افرادی که حتی از چنین موقعیت سختی برای بیشتر دیده شدن و در کانون توجه بودن استفاده می‌کنند.

تا همین حالا هم، شایعه‌های زیادی در مورد دلیل و نحوه مرگ این دو فوتبالیست سابق مطرح شده است. اینکه برخی دوستان نزدیک مهرداد و علی به این شایعه‌ها دامن می‌زنند، خیلی هم موضوع عجیبی نیست. به هر حال آنها داغدار هستند و طبیعی است که کمی با عصبانیت و ناامیدی، به سراغ روبه‌رو شدن با این ضایعه بزرگ بروند اما اینکه یک پزشک متخصص و معتبر احساس می‌کند که باید شخصا پاسخ هر شایعه‌ای را بدهد، نه‌تنها کمکی به بهتر شدن اوضاع نمی‌کند، بلکه حتی شرایط پیچیده‌تری را به وجود می‌آورد. وقتی مردم یک پزشک را می‌بینند که در یک برنامه غیرمرتبط با پزشکی در تلویزیون حاضر شده و جواب سوال‌های یک مجری را که معمولا فقط در برنامه‌های سیاسی حاضر است، می‌دهد، طبیعی است که تردیدهای زیادی برای‌شان به وجود بیاید. معلوم نیست چرا یک پزشک باید به خودش اجازه بدهد که درباره سابقه درمانی این دو نفر، با این میزان از شفافیت حرف بزند. اینکه میناوند پس از ابتلا به بیماری تا چند روز چه دارویی مصرف کرده و به بیمارستان مراجعه کرده یا نه، جزو اسرار پزشکی است. اینکه علی انصاریان در تماس با دکتر چه مسائلی را به زبان آورده و چه فکری درباره کرونا داشته، جزو اسرار پزشکی است. حتی اگر «قصوری» از سوی آنها نیز صورت گرفته باشد، این قصور در درجه اول به جامعه پزشکی برمی‌گردد. چراکه یک سال پس از ورود کرونا به کشور، کادر پزشکی هنوز توضیح شفافی در مورد زمان ورود به بیمارستان از سوی بیماران مطرح نکرده و توضیح کافی را در این خصوص نداده است. چراکه بعد از گذشت یک سال، مردم هنوز خطرات کرونا را به دقت نمی‌شناسند و عبور و مرور هم بین شهرهای مختلف هر روز آزادتر از روز قبل می‌شود.

دکتر هاشمیان، بارها تاکید کرده که با انصاریان و میناوند هم مثل بیماران «معمولی» برخورد کرده است. حالا باید از او سوال کنیم که اگر ما درباره بیماران معمولی دکتر هاشمیان هم چیزهایی از این پزشک بپرسیم، آیا جواب‌هایی تا این اندازه شفاف دریافت خواهیم کرد. آیا دکتر درباره بیماران دیگر هم به همین تا این اندازه دقیق و کامل اظهارنظر  می‌کند و اسرارشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. او در قامت یک پزشک، سوگند خورده تا حافظ اسرار بیمارانش باشد اما افسوس که در دنیای فعلی، هیچ چیز به اندازه لایک و فالوئر اهمیت پیدا نمی‌کند.