در حالی که در روزهای اخیر تب شیوع کرونا در کشور به دلیل اعمال محدودیت‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته و براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا به 110 نفر رسیده است، اما خبرهای ناخوشایندی از گوشه و کنار کشور نشان می‌دهد این وضعیت دوام چندانی نداشته باشد. به طوری که طی روز گذشته یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی استان کردستان دست به دست می‌شود که حکایت از ورود کرونای انگلیسی به کردستان دارد. موضوعی که به تایید مقامات بهداشتی این استان نیز رسیده است.

این فایل صوتی با صدای خانمی که به زبان کردی صحبت می‌کند به هموطنان و شهروندان مناطق کردنشین به ویژه شهر سنندج هشدار می‌دهد که پروتکل‌ها را بیش از پیش رعایت کنند. در این فایل گفته شده که یک پزشک سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش یافته که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده مبتلا و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری شده است. در این فایل صوتی آمده است که وزارت بهداشت به طور جدی برای پیدا کردن راننده و سایر افرادی که با این پزشک در ارتباط بوده‌اند پیگیر است. همچنین به هموطنان هشدار داده شده است که پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه 20 روزه را تا اطلاع ثانوی جدی بگیرند.

خبرنگار ایسنا طی تماسی با علوم پزشکی استان کردستان صحت ماجرا را جویا شده که در پی آن آرزو فلاحی، سخنگوی علوم پزشکی استان این ماجرا را تایید کرده و گفته که این پزشک کردستانی اکنون به دلیل داشتن علایم کرونای جهش یافته در بیمارستان بستری است.

واکسن آنفلوآنزا که به موقع نرسید، کرونا می‌رسد؟

در حالی که با شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا، واکسیناسیون علیه این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا آغاز شده است، در ایران حتی واکسن آنفلوآنزایی که هر ساله به متقاضیان تزریق می‌شد امسال با گذشت زمان طلایی تزریق به بسیاری از گروه‌های در معرض خطر نیز ارائه نشد.

موضوعی که به گفته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو دلیل آن به یونیسف برمی‌گردد. او گفت که یونیسف قرار بود حدود ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای ایران تامین کند و حداکثر تا دهه اول آبان ماه در اختیار ما قرار دهد که این اتفاق نیفتاد.  با این حال شانه‌ساز ابراز امیدواری کرد که این اتفاق در خصوص واکسن کرونا نیافتد و ایران جزو کشورهایی باشد که به موقع واکسن کرونا را دریافت می‌کند.

هر دوز زیر ۱۰ دلار می‌خریم

با این حال دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خیال هوطنانش را بابت نخریدن واکسن آمریکایی فایزر راحت کرد و گفت: «احتمال این‌که واکسن فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است، زیرا شرایط نگهداری دشواری دارد».

علیرضا رئیسی ادامه داد: «واکسنی که بخواهیم در ایران استفاده کنیم باید شرایط لازم ما را داشته باشد؛ قطعاً قیمت واکسنی که وارد کشور خواهد شد، زیر ۱۰ دلار است». او با ابراز امیدواری برای ورود واکسن کرونا به ایران قبل از ۱۴۰۰ و تزریق براساس اولویت‌ها، گفت: «دریافت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز را از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم و واریز ۵۲ میلیون دلار به حساب صندوق تقریباً نهایی شده و انجام می‌شود».

۹میلیون‌نفر در اولویت تزریق

رئیسی با بیان اینکه باید حداقل ۲۱ میلیون نفر را در کشور واکسینه کنیم، گفت: «هشت ‌میلیون سالمند بالای ۶۰سال و یک میلیون‌نفر افراد در معرض خطر؛ مانند کادر درمانی و برخی گروه‌های شغلی مانند غسال‌ها به دلیل ارتباط با پیکرهای جان‌باختگان کرونا؛ پلیس و کارمندان سازمان‌ زندان‌ها؛ جانبازان بالای ۵۰درصد و تنفسی و بیماران سرطانی در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند». به گفته او فرمول اولویت‌بندی آماده شده و یک نرم‌افزار هم هست که سهمیه هر شهر را جداگانه مشخص می‌کند و کسی بیرون از این سیستم نمی‌تواند واکسن بزند.

واکسن در بازار سیاه

در این میان گزارش‌هایی حکایت از وجود واکسن در بازار سیاه دارد. به گزارش دنیای اقتصاد گفته می‌شود این واکسن روسی و قیمت آن هزار یورو است! واکسنی که حتی به واقعی بودن آن هم اطمینانی نیست. داروفروشان ناصرخسرو می‌گویند: «از۱۰ روز دیگر واکسن چینی هم می‌آید».  ایران دارای ۸ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مرز مشترک با ۷ کشور است و همین امر سبب‌شده هر کالایی که به بازار اروپا، آمریکا و یا حتی شرق دور عرضه شود در نهایت ۴۸ساعت بعد در بازار ایران نیز موجود باشد.

 تزریق واکسن ایرانی کرونا به داوطلب چهارم

در همین حال ایرانیان نیز در تلاشند که واکسن خود را تولید کنند و آن را سریعتر از وعده‌ها به مردم برسانند. در این باره دیروز مسئول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ضمن اعلام اینکه وضعیت جسمانی سه داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است، گفت: «طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی اخذ کرده‌ایم، مجاز هستیم در این هفته به روی چهار داوطلب دیگر تزریق انجام دهیم».