در حالی که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت با کاهش آمار شیوع بیماری کرونا تعداد جان باختن 24 ساعت اخیر به ۱۳۴ نفر رسیده و در همین مدت ۵۷۶۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند، دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در کشور و گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی، یکی از اقدامات بسیار موثر که هزینه کمی دارد و باعث ایجاد محدودیت شدید نمی‌شود، منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد است که بسیار موثر بوده وبه همین دلیل مصوب شد تا در شهرهای زرد نیز این منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه پیدا کند.

روند نزولی کرونا در ۳۰ استان

وی افزود: در ۳۰ استان روند بیماری کاملا نزولی است. استان مازنداران تنها استانی است که هنوز روند در آن به طور کامل نزولی نشده است و امیدواریم با توجه به پیش‌بینی‌ها روند نزولی را در این استان شاهد باشیم.

به گفته او در حال حاضر شهر قرمز در کشور نداریم و ۳۳۰ شهر زرد و ۱۰۸ شهر نارنجی است که امیدواریم این شهرها هم به مرور به سمت رنگ زرد بروند و میزان ابتلا و بستری کاهش یابد.

*مدارس همچنان غیرحضوری است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: در ستاد مقابله با کرونا پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه مدارس پایه اول و دوم ابتدایی بازگشایی شود که این موضوع در کمیته تخصصی مطرح شد و رای نیاورد و مدارس همچنان غیرحضوری برگزار می‌شود تا در آینده که شرایط بهتری فراهم شد و بعد از بحث اجرای واکسیناسیون و قطع زنجیره انتقال در سال آینده اگر شرایط فراهم شود، آن زمان به سمت بازگشایی مدارس رویم. بنابراین همچنان مدارس به صورت غیرحضوری خواهد بود و حتی پایه اول و دوم ابتدایی هم که برای بازگشایی حضوری مدارس پیشنهاد شده بود، رای نیاورد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنم رعایت کنند تا به سمت تشدید محدودیت‌ها نرویم؛ کسبه و بازاریان در این مدت فشار زیادی را تحمل کردند و این همکاری باعث دستاورد فعلی برای ما شد. اگر خدایی نکرده ساده‌انگاری اتفاق افتد، اوضاع دوباره بد می‌شود. یادمان نرفته است که پس از آرامش اردیبهشت ماه و برگزاری دوباره تجمعات، بیماری شعله‌ور شد.

کاهش ۴۰ درصدی بستری

رییسی گفت: در حال حاضر میزان بستری در کشور به شکل روزانه تقریبا بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و مرگ و میر هم نسبت به شروع طرح که حدودا یک ماه قبل بود بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. اما بازهم تاکید می‌کنم تجمعات، دورهمی‌ها و شب نشینی‌ها می‌تواند در افزایش آمار موثر باشد و اگر رعایت نشود ممکن است شاهد پیک مجدد باشیم.

وی افزود: اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد، ۵۰ هزار بستری بیشتر داشتیم و با اجرای طرح‌های اخیر شاهد کاهش ۵۰ درصدی بستری و در نتیجه ۷ هزار و ۵۰۰ مرگ و میر کمتر بوده‌ایم. اگر رعایت نکنیم ممکن است شاهد پیک مجدد در بهمن ماه یا اسفندماه باشیم.