چندی پیش پزشکان از احتمال مرگ روزانه 600 تا 900  نفر در شبانه‌روز می‌گفتند و بسیاری معتقد بودند این ارقام به خاطر ترساندن مردم گفته می‌شود. حالا اما کم‌کم به این عددها نزدیک می‌شویم. خبرها حکایت از این دارند که از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه  ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۳۹ نفر از آن‌ها بستری شدند. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در زمان ذکرشده ۴۶۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و رکورد تازه‌ای را در 21 آبان ماه ثبت کردند.

تهران را تعطیل کنید، حتی یک هفته

مینو محرز، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا که روز سه‌شنبه هم خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران بود روز گذشته مجدد به این موضوع اشاره کرد و گفت: یک هفته تعطیلی برای کنترل کرونا ضروری است، ممکن است، عده‌ای بیکار شوند اما هزینه‌های بستری و مرگ مردم براثر کرونا نیز کم نیست، دولت می‌تواند بخشی از این هزینه را برای جبران خسارات اقتصادی هزینه کند تا از شرایط بحرانی عبور کنیم. او همچنین افزود: وضعیت اپیدمی کرونا در کشور بسیار نگران‌کننده است. راه‌حل آن‌هم این است که برای مدتی حداقل یکتا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود، تصمیمی که اخیراً گرفته‌شده مبنی بر تعطیلی بازار و اماکن عمومی از ساعت ۱۸ کامل و کافی نیست چون تجمع در صبح‌ها ادامه دارد و انتقال بیماری در ساعات صبح صورت می‌گیرد.

محدودیت‌ها شبیه شوخی است

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم محدودیت‌هایی که از ساعت ۶ بعدازظهر اعمال‌شده، را شوخی دانست و گفت گه نیاز است یک کار جدی در این زمینه صورت گیرد.

به عقیده حسینعلی شهریاری، حتی در روزهای گذشته هم در تهران اتفاقی نیفتاد و درواقع به نظر می‌رسید، محدودیتی وجود ندارد، همه جاز باز است و در خیلی جاها اصلاً فاصله‌گذاری هم انجام نمی‌شود. رئیس کمیسیون بهداشت در رابطه با تأثیر محدودیت‌ها بر کاهش میزان مبتلایان، گفت: در حال حاضر اگر دو هفته تعطیلی برای تهران اعمال شود، همچنان بیماران بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها حضور دارند، یعنی در این مدت قرار نیست، بیمارستان‌ها خلوت شوند، اما به‌صورت کلی بر کاهش میزان ابتلا تأثیر خواهد داشت.

رضایت وزارت بهداشت از روند محدودیت‌ها

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اما از روند محدودیت‌های اعمال‌شده راضی است. به گفته او وضعیت اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید و تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ از روز سه‌شنبه( ۲۰ آبان)، برای روز اول اجرای محدودیت‌ها خوب بود اما هنوز کافی نیست و باید رعایت بیشتری صورت گیرد. حریرچی افزود: این اقدام یک کار بزرگ بوده و مهم این است که آغازشده است. در کشوری به این وسعت و گستره جغرافیایی درصدی هم بودند محدودیت‌ها را رعایت نکردند و ما از آن‌ها گله‌داریم و امیدوار هستیم خودشان موارد بهداشتی را رعایت کنند اما در صورت عدم رعایت محدودیت‌های مصوب، حتماً از شیوه‌های قانونی استفاده خواهد شد.