در حالی برخی وضعیت شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای کشور به خصوص پایتخت را هولناک توصیف می‌کنند که متخصصان حوزه سلامت معتقدند؛ قرنطینه حداقل دو هفته‌ای در قطع زنجیره کرونا موثر است. اما با این حال و باوجود درخواست‌ها و پخش شایعات متعدد در مورد این موضوع، این اتفاق نمی‌افتد.

دیروز حتی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که مباحثی که مبنی بر موافقت رئیس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ وجه صحت ندارد. او اشاره به سخنان دیروز مینو محرز، یک عضو ستاد مقابله با کرونا داشت که گفته بود: پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ارائه شده و حتی فراتر از آن، رئیس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت کرده، اما استاندار اجرا نمی‌کند.

رئیسی گفت: در وهله اول تاکید می‌کنم که ستاد ملی کرونا یک سخنگو دارد و سخنگوی ستاد هم من هستم و مصوبات ستاد ملی باید از زبان بنده اعلام شود. اینکه عزیزان پیشنهادها را به عنوان مصوبات تلقی می‌کنند، کار درستی نیست.

به گفته رئیسی در شنبه‌ای که گذشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، دو پیشنهاد مطرح شد؛ پیشنهاد اول در زمینه ایجاد محدودیت در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان ماه بود که مصوب شد و از ساعت ۱۸ به بعد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. پیشنهاد دوم هم بحث منع رفت و آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که بررسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم.

بر اساس اعلام استانداری تهران پیشنهاد دوم مربوط به منع تردد در شهر از ساعت 21 به بعد با هدف کاهش دورهمی‌های خانوادگی خواهد بود.

 آینده‌ای خطرناک برای ساکنان تهران

دیروز همچنین زهرا الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا در پایتخت افزایش یافته و این مساله حاکی از آینده‌ای خطرناک برای ساکنان تهران است که این خطر به دلیل تردد بالا در استان تهران می‌تواند به سایر استان‌ها نیز تسری پیدا کند.

به گفته او در این شرایط ضرورت دارد که یک روند جدید بر پایتخت حاکم و محدودیت‌های شدید یا تعطیلی شهر تهران با توجه به این آمار فزاینده اعمال شود.

آمار فوتی‌ها همچنان بالاست

دیروز سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از 18 تا ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این مدت ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.

به گفته او مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.

علل افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران

در حالی آمار فوت ناشی از کرونا در کشور هر روز بیشتر می‌شود که دیروز یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به برخی دلایل افزایش آمار ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور، به ناکافی بودن میزان تست‌های تشخیصی، یکپارچه نبودن پروتکل درمانی در نقاط مختلف کشور، وجود خطای سیستماتیک در آی‌سی‌یوها و در کنار آن کمبود تاسیسات و تجهیزات بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: عدم ردیابی بیماران کرونایی و افراد در تماس با آنها و همچنین عدم رعایت قرنطینه واقعی از سوی برخی بیماران از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار ابتلا و به تبع آن آمار فوتی‌ها در کشور است.