دیروز امیرعلی سهراب‌پور، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در توییتر نوشت: «‌متأسفانه وضعیت بیمارستان‌های تهران وارد بحران تمام‌عیار شده است. دیشب طوفان خطرناکی از کرونا بیمارستان‌های تهران را درنوردید. ای کاش به اینجا نمی‌رسیدیم».

این تاسف در پی پیک سوم کرونا در حالی ابراز شد که گفته می‌شود این بار وضعیت تهرام از بقیه شهرهای ایران بدتر است؛ تا حدی که معاون کل وزیر بهداشت دراین‌باره هشدار داده و خواستار مقررات سخت‌تر در پایتخت شده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت روز جمعه گفت: «همچنان وضعیت شیوع ویروس کرونا در تهران بسیار نگران‌کننده است و به خصوص آلودگی هوا و نیز سرما باعث افزایش انتشار ویروس کرونا خواهد شد. حتما در تهران و ۴۵ شهر بسیار آلوده به ویروس کرونا نیازمند تصمیمات سختگیرانه‌تر محدودسازی و نیز مراعات بیشتر اصول بهداشتی هستیم».

این هشداری است که از دو هفته پیش در تهران داده شده است. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود: «میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است. در بیمارستان‌ها اصلا جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده‌اند. برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع باید هرچه سریع‌تر مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی برای مدتی تعطیل شوند. در غیر این صورت شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.»

در راستای همین شرایط وخیم بود که قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت گفت: «محدودیت‌های اخیر در برخی از استان‌ها نباید محدود به تعطیلی‌های پایان ماه صفر باشد و نگرانی ما بعد از این تعطیلات بیشتر است چون خیلی از مردم برای بعد از این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده‌اند و اطلاع داریم که بعضی افراد حتی سالن‌های مراسم‌های عروسی را اجاره کرده‌اند. اگر بعد از ماه صفر، مردم بخواهند مراسم و تجمعات را که قطعا در آن شاهد انتقال بیماری هستیم را برپا کنند، شرایط به مراتب بدتر از وضعیت کنونی می‌شود».

به گفته او در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد از ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه در کشور مربوط به بیماران کووید - ۱۹ است: «این عدد بالاست و امیدواریم با ایجاد محدودیت‌ها به عنوان اولین تصمیم و رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، شاهد بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.»

با این حال اوضاع تهران وخیم‌تر از هرجای دیگر ایران است. رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفته است و این میزان بستری‌ها در مقایسه با هفته گذشته دو برابر شده و تعداد زیادی از مراجعان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

فعلا از بیمارستان صحرایی استفاده نمی‌شود

در این شرایط گرچه برخی سخن از برپایی بیمارستان صحرایی در تهران به میان آورده‌اند، اما دیروز سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره امکان بهره‌برداری از بیمارستان‌های صحرایی به جای تخصیص تخت‌های بخش‌ها مختلف بیمارستانی به بیماران کرونا با توجه به روند افزایشی این بیماری در کشور، گفت: «در هیچ جای دنیا تا زمانی که بیمارستان غیرصحرایی وجود دارد، از بیمارستان صحرایی استفاده نمی‌شود».

 ۲۵۳ فوتی جدید کرونا

همچنین دیروز سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «از 25تا ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ۴ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۷۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۲۶ هزار و ۴۹۰ نفر رسیدند».

به گفته لاری در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر رسید.

همچنین ۴۷۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.