تأخیر ۱۲ ماهه  در پرداخت کارانه‌ها

یک سال گذشته مدت زمان تأخیر در پرداخت اضافه‌کاری پرستاران از ۱۴ ماه به ۷ ماه و مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته است. مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کارانه و اضافه‌کار پرستاران به صورت درهم و غیر مجزا پرداخت می‌شود. جدا شدن منبع و پرداخت اضافه‌کاری و کارانه یکی از خواسته‌های پرستاران است و گرچه در بیشتر استان‌ها این مشکل حل شده اما این تخلف یا سو مدیریت هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشاهده می‌شود که اگر ادامه یابد با اخطار و اعلام نام دانشگاه همراه می‌شود. او ادامه داد: در یک سال گذشته مدت زمان تأخیر در پرداخت اضافه‌کاری پرستاران از ۱۴ ماه به هفت ماه و مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته و حداکثر زمان تأخیر قابل‌قبول سه ماه است.

حضرتی گفت: با دستور وزیر بهداشت در تلاشیم که تا آخر اسفند مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه و اضافه‌کاری پرستاران را به حداکثر سه ماه کاهش دهیم یا به‌روز کنیم و تا آخر اسفند همه دانشگاه علوم پزشکی موظف به جداسازی منبع پرداخت کارانه و اضافه‌کاری پرستاران هستند.

    

آمار دقیقی از مدارس پرریسک ندارم

در حال حاضر ۳۰درصد از مدارس کل کشور نیاز به تخریب و مقاوم‌سازی دارند. مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور به ایلنا گفت:  این آمار در سال ۸۵ جمع‌آوری شده و حدود ۱۳ سال است که به روز نشده است. اختلاف ۱۵ تا ۲۰ درصدی بین آمار موجود در سامانه با وضعیت فعلی وجود دارد.

به گفته محمد چگنی، به روز کردن آمارها نیازمند اعتبار بالایی است، زیرا باید یک تیم را به مناطق، استان‌ها و اقلیم‌های سراسر کشور اعزام کنیم که تک تک مدارس را بررسی کنند. کاری که ما سعی کردیم انجام دهیم این بوده که مدیریت پروژه بررسی مدارس را احیا کنیم، البته برای این پروژه درخواست اعتبار کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت و هماهنگی اجرای طرح‌ها در سازمان نوسازی در پاسخ به این سؤال که عمر مدارس در کدام استان‌های کشور پایین‌تر است؟ گفت: این مسئله در همه استان‌ها کاملاً متفاوت است. عمر مدرسه به نوع بافت زمین، نوع اقلیم، نوع مصالح به کار برده شده در ساختمان و حتی نوع نگهداری و استفاده از مدرسه بستگی دارد. ما مناطقی داشته‌ایم که در آنجا مدرسه ساختیم، اما فرهنگ نگهداری و حفظ مدرسه در آنجا پایین بوده و از این رو عمر مدرسه کوتاه‌تر شده است، برخی از مناطق هم بوده که با رسیدگی به ساختمان مدرسه‌، عمر آن طولانی‌تر شده است.