دیروز در حالی بار دیگر رقم مرگ و میرهای ناشی از کرونا بالای 600 نفر بود که رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به چهار رقمی شدن آمار تلفات کرونا هشدار داد.

علیرضا ناجی ضمن انتقاد از نحوه کنترل علمی کووید به ایسنا گفت: روش و اقداماتی که انجام می‌دهیم، اصلا درست نیست. در این شرایط ممکن است مرگ‌هایمان چهار رقمی هم بشود. چیزی که اکنون با مرگ ۷۰۹ تایی می‌بینیم، مربوط به دو هفته قبل است. با توجه به این شرایط همچنان در هفته‌های آینده باید انتظار مرگ‌های اینچنینی و حتی بالاتر را داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند فعلی بیماری کووید۱۹ در کشور، گفت: در بسیاری از شهرها هنوز روند شیوع بیماری افزایشی است. به عنوان مثال در استان خراسان و مشهد می‌بینیم که هنوز به پیک قله نرسیدیم.

دست روی دست گذاشتن در مقابل کرونا

وی افزود: اینکه دست روی دست بگذاریم و نظاره‌گر باشیم تا بیماری سیر طبیعی خودش را طی کند، تاسف‌بار است. باید اقدامات لازم را انجام دهیم. در حال حاضر احتیاج داریم، به جز اینکه شهرها را واقعا لاک‌داون کرده و سکون ایجاد کنیم، به انجام تست‌های بسیار زیاد روی آورده و به صورت مناسب به بیماران رسیدگی کنیم. حال این رسیدگی می‌تواند درمان سرپایی، قرنطینه کردن و ایزولاسیون و... باشد و در کنار آن واکسیناسیون را هم افزایش دهیم.

تاخت و تاز کرونا

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که تسهیلات نامنتهی برای خدمت‌رسانی در سیستم درمانی به مردم داشته باشد، ادامه داد: بنابراین باید از وقوع بحران جلوگیری شود. به عنوان مثال ما می‌دانستیم که واریانت آلفا از کشور همسایه به خوزستان آمده، اما عکس‌العملی نشان ندادیم. پشت سر آن حتی مسافرت‌های عید را انجام دادیم و این بلا سر کشور آمد. بعد هم در خیز پنجم واریانت دلتا و بتا از جنوب کشور، وارد شد و نگاه کردیم، نگاه کردیم و نگاه کردیم تا تمام استان‌هایمان یکی یکی قرمز شدند، ویروس در سراسر کشور پخش شد و حالا در یک بحرانی افتادیم که می‌خواهیم چاره کنیم.

راهکارهای گذر از بحران کووید

وی درباره راهکارهای گذر از این بحران به دولت جدید و وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: ما باید از تجربیات بد قبلی‌مان استفاده کنیم. اگر قرار بود ساختار وزارت بهداشت با این حالت جوابگو باشد، تاکنون جواب داده بود، اما می‌بینیم که جواب نداده است. بنابراین افراد باید تغییر کنند، ساختار تقویت شود، افراد علمی وارد شوند.

ناجی تاکید کرد: در عین حال دولت هم باید حرف‌های کارشناسی وزارت بهداشت را گوش کند و به آن عمل کند. در عین حال باید سرمایه‌گذاری بسیار زیاد انجام دهیم و تحول بسیاری در اداره مبارزه با بیماری‌ها ایجاد کنیم و استقلال درست به آن داده و بدنه علمی‌اش را تقویت کنیم. در عین حال ساختارهای دیگر دولت هم باید متوجه شود و درک کند که بیماری کووید فقط برعهده وزارت بهداشت نیست.

انتقاد از وزیر جدید بهداشت به دلیل عدم استفاده از ماسک

وی گفت: متاسفانه رفتاری از وزیر بهداشت دیده شد که مرا دلسرد کرد. البته امیدوارم از حرف من ناراحت نشوند، اما وقتی وزیر بهداشت در بحبوحه کووید در یک جلسه سربسته با تعداد زیادی از افراد، بدون ماسک حضور پیدا کرده و صحبت می‌کنند، دلسردکننده است و این احساس ایجاد می‌شود که شاید اهمیت موضوع درک نشده است. البته امیدوارم این اقدام خطای سهوی بوده باشد.

هرچند افرادی که به عنوان ملاک بهداشت مملکت هستند، باید بسیار دقیق و با توجه رفتار کنند و در حضور مردم و نمای عمومی این پیغام را به مردم برسانند که موضوع کووید بسیار جدی است و باید رعایت کنیم و ماسک بزنیم. هرکس که به وزارت بهداشت می‌آید باید دلسوزانه به اصلاح ساختاری و بسیار بنیادی وزارت بهداشت و تقویت بنیه‌های علمی آن بپردازد، در غیر این صورت فکر نمی‌کنم بتوانیم مشکلی را حل کنیم.