مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهم‌ترین تخلف در حوزه آزمایشگاه‌ها بعد از دوران کرونا، فروش تست منفی برای برخی افراد ازجمله مسافران پروازها بوده است.

به گزارش ایرنا، سیامک سمیعی افزود: از زمان شروع اپیدمی کرونا در کشور آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بخش دولتی و خصوصی کار بزرگی انجام دادند، تاکنون حدود ۱۵ میلیون تست کرونا انجام داده‌اند و جای قدردانی دارد. مهم‌ترین شکایتی که از این مجموعه مطرح‌شده از طرف خود مسئولان فنی آزمایشگاه‌ها بوده مبنی بر اینکه برخی از کارکنان آن‌ها جواب تست منفی فروخته‌اند و این کارکنان را اخراج کرده‌اند.

فروش تست‌های منفی کرونا در شبکه‌های مجازی

او افزود: گاهی در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام افرادی تبلیغ می‌کنند که تست منفی یا مثبت کرونا می‌فروشند اما مسئولان فنی آزمایشگاه‌ها خودشان با این مسائل برخورد کرده‌اند زیرا نمی‌خواهند اعتبار آزمایشگاه آن‌ها زیر سؤال برود.

سمیعی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین جایی که افراد به دنبال جواب تست منفی هستند برای مسافران پروازها به‌خصوص پروازهای خارجی است. برای شرکت‌های هواپیمایی مهم این نیست که جواب تست درست باشد. مهم این است که جواب تست مسافر منفی باشد و با توجه به اینکه افراد هزینه زیادی را برای پروازهای خارجی پرداخت می‌کنند اگر یکی از همراهان آن‌ها تست مثبت داشته باشد، تکلیف آن‌ها هم نامعلوم می‌شود بنابراین به دنبال خرید جواب تست منفی هستند.

هزینه تست کرونا 250 تا 350 هزار تومان

سمیعی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه تست کرونا در بخش دولتی و خصوصی گفت: هزینه تست کرونا در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان و در بخش خصوصی ۳۵۰ هزار تومان است. البته وزیر بهداشت دستور داده برای موارد و افراد مشکوکی که از سیستم وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌های دولتی ارجاع می‌شوند، هزینه تست گرفته نشود و آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت بر اساس دستور وزیر عمل می‌کنند.

تست سریع کرونا فعلاً در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره امکان توزیع و فروش تست‌های سریع در داروخانه‌ها توضیح داد: در این مورد چند چالش وجود دارد. اول اینکه نمونه گرفتن برای افراد عادی کار سختی است زیرا سواپ نمونه‌گیری باید به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه با قسمت انتهایی بینی نزدیک حلق تماس داشته باشد تا به ترشحات آغشته شود و البته در مورد تست سریع باید میزان درگیری ویروس بیشتر باشد تا نتیجه دقیق باشد.

او گفت: اگر این مسائل رعایت شود بعد از ۲۰ دقیقه با روشن شدن قسمت قرمز کیت نتیجه معلوم می‌شود اما مسئله دیگر این است که اگر فردی متوجه بیماری خود شد با نتیجه تست چه‌کار می‌کند بنابراین فعلاً توزیع این کیت‌ها در داروخانه‌ها در دستور کار نیست زیرا مطمئن نیستیم که هزینه آن بر دوش مردم به نفع آن‌ها باشد. فعلاً از کیت‌های تشخیص سریع در مراکز بهداشتی درمانی استفاده می‌شود و ورود این تست‌ها باعث شد میزان تست‌های روزانه کرونا در کشور حدود ۶۰ درصد بیشتر شود که کمک بزرگی برای گسترش آزمایش کرونا در کشور بود.

نگرانی انگلیس از ویروس جهش‌یافته باوجود واکسیناسیون

از سوی دیگر، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در رابطه با واکسیناسیون تأکید کرد: هم‌زمان با موج واکسیناسیون بسیار مهم است تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود. باید عملکرد واکسن در مواجهه با ویروس‌های جهش‌یافته بررسی شود در انگلیس نیز باوجود واکسیناسیون گسترده هنوز نگران ویروس‌های جهش‌یافته هستند.

سمیعی گفت: در کشور ما خوشبختانه هنوز شواهدی از بی‌اثر بودن واکسن در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته نداریم. مهم‌ترین اثر واکسن کاهش مرگ‌ومیر و بعد کاهش ابتلاست. هنوز درباره اثر آن در قطع زنجیره انتقال ویروس تجربه کافی نداریم. امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم در این مورد اظهارنظر کنیم.