نگرانی‌ها از موج سویه جدید کرونا در کشور در حالی بیشتر می‌شود، که وزیر بهداشت معتقد است دیگر پروتکل‌ها جدی گرفته‌ نمی‌شود و وضعیت قرمز با وضعیت آبی برابری می‌کند.

این در حالی است که براساس آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به ظهر دیروز، ۱۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۶ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.

در این میان واکسیناسیون در کشور به تازگی مرز پنج میلیون نفر را رد کرده و برخی استان‌ها مانند خوزستان از سرعت کم واکسیناسیون و موج جدید ابتلا در استان‌ خود نگران هستند.

 یک‌چهارم ۷۰ساله‌ها هنوز واکسن نزده‌اند

دیروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۲۵ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال این استان هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که باید در اولین فرصت برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: این نشست اضطراری در پی شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به سوش جدید از نوع دلتا (هندی) در خوزستان برگزار شده است. او گفت: ۳ مورد از این افراد مبتلا تبعه عراق بودند که در ورودی مرزهای شلمچه شناسایی و به کشور خود بازگشت داده شدند. ۷ مورد دیگر در خوزستان شناسایی شدند که یکی از آنها تبعه افغان بوده است.

بیمارستان‌های اطفال هم پُر شد

در این میان یک فوق تخصص عفونی اطفال و رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید با اشاره به وضعیت ابتلای کودکان به گونه هندی کرونا یا همان کرونای دلتا که این روزها در کشور شیوع پیدا کرده است، گفت: کودکان بیشتر ممکن است به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار گرفته و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند.

دکتر عبدالله کریمی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونای دلتا یا همان واریانت هندی ویروس کرونا، گفت: در یکسال و نیم گذشته از زمان آغاز پاندمی کرونا ۷۷ مرگ در کودکان ناشی از کرونا در بیمارستان مفید داشتیم که البته ۹۲ درصد آنها یک بیماری زمینه‌ای داشتند، اما هشت درصدشان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند. در حال حاضر اگر وضعیت را نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است. بنابراین در حال حاضر بخش‌های اطفال‌مان پر است و کمبود بخش هم داریم. در حالی که در سال قبل چنین موضوعی درباره بیمارستان‌های کودکان مطرح نمی‌کردیم.

تکلیف بازگشایی مدارس

دیروز همچنین وزیر بهداشت با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسیار نگرانیم درباره تکلیف بازگشایی مدارس آن را غیرقابل یش‌بینی دانست.

سعید نمکی در حاشیه بازدید سرزده از مرکز واکسیناسیون ایرانمال در غرب تهران، اظهار کرد: وقتی جایی را قرمز اعلام می‌کنیم، گویی شرایط آبی است و کسی گوش به حرف نمی‌دهد. نه مردم عزیز، مردم همیشه همراه بودند و ما از باقی بخش‌ها که باید کمک‌مان کنند انتظار داریم که بیشتر از این کمک کنند و ما را در این معرکه تنها نگذارند.

دلتا کرونا مانند برق سرایت می‌کند

یک متخصص بیماری‌های عفونی دیگر هم با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک از سوی هموطنان حتی بعد از تزریق واکسن کرونا ، گفت: واریانت دلتا در تجمع مانند برق سرایت می‌کند و هر تجمعی اشتباه است.

 مینو محرز گفت: هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم و انشالله هرچه زودتر واکسیناسیون مردم افزایش یابد. با توجه به واریانت‌های جدید واکسن به خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید بدانیم جهش دلتا خیلی بد است تاکید کرد: درمورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و امار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA‌ها حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی اگر واکسن زدند همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.