شیوع ویروس کرونا همچنان بحث اول کشور است. بعد از تعطیلات نوروز با پیک جدیدی از این بیماری مواجه شدیم که به گفته پزشکان بسیار سنگین و سخت‌تر از پیک‌های دیگر بوده است. از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۲۱هزار و ۶۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی‌شده است، درعین‌حال خبرها از جان باختن ۲۵۸ تن به دلیل این بیماری حکایت می‌کند.

در این میان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت نقشه های کرونا در کشور نشان می‌دهد که به سمت قرمزتر شدن و به سمت رنگ سیاه پیش می‌رویم.  سعید نمکی،معتقد است هفته آینده تعداد بیماران بیشتر هم خواهد شد. به گفته او آنچه امروز در زمینه بیماران بستری می‌بینیم ناشی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و...در شب عید است و بعدازآن دورهمی‌ها و شروع آثار سفرها و جابجایی است و هنوز هفته آینده منتظر یک خیز سنگین‌تر از موارد بستری در کشور هستیم.

او همچنین گفته نقاط آبی در نقشه کشور بسیار کم و نایاب شده است.

80درصد شاغلان در گروه شغلی یک حضور دارند

محدودیت‌های هوشمند کرونایی از روز شنبه ( ۲۱ فروردین) اجرایی شده است و در این راستا مهندس محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفته است: قرار بر این است تا محدودیت‌ها یا گشایش مشاغل بر اساس شرایط بیماری و به شکل خودکار اجرایی شود. این موضوع یک چارچوب مشخص داشته و برای ۴ رنگ کرونایی قرمز، نارنجی، زرد و آبی عملی می‌شود و این در حالی است که با شدت گرفتن بیماری در حال حاضر تعداد شهرهای نارنجی از تعداد شهرهای قرمز هم کمتر شده است. اکنون گروه شغلی یک در ۲۵۷ شهر قرمز مجاز به فعالیت هستند و باید بدانیم حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت شاغلمان در گروه یک قرار دارد و اگر شرایط زیست با کرونا برای مشاغل وجود داشته باشد و اگر به شکلی به سمت ارائه خدمت غیرحضوری و الکترونیک می‌رفتند می‌شد از این‌که رنگ‌بندی‌ها معیشت آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد جلوگیری شود. به گفته فرهادی در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود ۵۶ درصد گزارش‌شده است.

آنچه می‌بینیم لاک داون نیست، با الفاظ بازی می‌کنیم

در شرایطی که در ۲۰ فروردین‌ماه هر ۱۶ دقیقه یک تهرانی جان خود را به دلیل کرونا ازدست‌داده، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران معتقد است که تنها راه‌حل کنترل بیماری به‌ویژه در کلان‌شهری مانند تهران که ازدحام جمعیت و ترددهای درون‌شهری کاملاً متفاوت است، رفتن به سمت لاک‌داون واقعی است. او می‌گوید: آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم لاک داون نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم.

زالی می‌گوید: همان‌طور که هفته گذشته هم به‌شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه‌حل لاک داون و تعطیلی کامل است؛ درحالی‌که اکنون ریتم شهر تغییری نکرده است. او همچنین با اشاره به اینکه برخی اعتقادی به نظارت‌ها ندارند و بسیاری از دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعتقاد به این موضوع ندارند، می‌گوید: گزارش‌هایی داریم که برخی دستگاه‌های ملی استنکاف کرده و حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نبودند. به این شکل کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود. قطعاً کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند، جان مردم را به بازی گرفتند و باید پاسخگو باشند.

هر واکسنی که آمد بزنید

پیام طبرسی،رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید: با این موجی که شروع‌شده، آمار جان‌باختگان صددرصد به روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌رسد، این موضوع غیرقابل‌اجتناب است. درحال حاضر تنها کاری که باید انجام دهیم این است یک سری محدودیت ایجاد کنیم تا سرعت این موج کم بشود، تا مرگ‌ومیر خدایی نکرده چهاررقمی نشود.

او همچنین گفته است هر واکسنی که آمد تزریق کنید. به گفته او بالاخره باید به ۸۰میلیون نفر واکسن تزریق کنیم و سرعت ما برای این کار الآن اصلاً مناسب نیست. منابعی مثل بلومبرگ اعلام کرده‌اند که تزریق واکسن به شکل عمومی در ایران ممکن است که حدود ۱۰ سال طول بکشد.