آریا رهنورد

اولین گل عیسی آل‌کثیر پس از سپری کردن دوران طولانی محرومیت سرانجام به ثمر رسید. ستاره خط حمله قرمزها درست قبل از شروع دیدارهای لیگ قهرمانان، نشان داد که می‌خواهد جایگاه قبلی‌اش را در ترکیب این تیم به دست بیاورد. دوری 6 ماهه از فوتبال، کار را برای آل‌کثیر دشوار کرده اما او با این گل، دوباره اعتماد هواداران پرسپولیس را به دست آورده است. به بهانه پایان این محرومیت و گل‌زنی دوباره مرد شماره 72 خط حمله تیم یحیی، بد نیست برخی دیگر از نمونه‌های مشهور محرومیت‌های طولانی‌مدت در فوتبال ایران را مرور کنیم.

علی کریمی

این یکی از مشهورترین نمونه‌های محرومیت سنگین برای فوتبالیست‌های ایرانی است. اواخر سال 77 علی کریمی کاپیتان تیم ملی امید بود و در یک تورنمنت تدارکاتی در ویتنام، حسابی از خجالت داور مسابقه درآمد. ضربه سهمگین جادوگر به داور، محرومیتی فراتر از یک کارت قرمز برای او به همراه داشت. با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، ستاره جوان فوتبال ایران به مدت دو سال از همه فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. البته مدتی بعد زمان این محرومیت به یک سال کاهش پیدا کرد اما یک سال خانه‌نشینی در اولین سال‌های بازی، بین کریمی و اهدافی که آن روزها در ذهن داشت کمی فاصله به وجود آورد.

پیام صادقیان

اوایل لیگ برتر چهاردهم بود و پیام صادقیان کلیدی‌ترین ستاره پرسپولیس به شمار می‌رفت. این بازیکن تکنیکی در جریان شکست تیمش روبه‌روی فولاد در اهواز، با داور مسابقه درگیر شد و کمیته انضباطی هم او را نقره داغ کرد. پیام با یک محرومیت فوق‌العاده سنگین، حدود 12 بازی را از دست داد و پس از آن دیگر هرگز به آن فوتبالیست سابق تبدیل شد. صادقیان در پایان آن فصل پرسپولیس را ترک کرد و پس از چند تجربه ناموفق در باشگاه‌های مختلف، تصمیم گرفت در اوج جوانی با فوتبال خداحافظی کند.

مهدی طارمی

درست قبل از اولین تجربه حضور تیم برانکو در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، خبر محرومیت مهدی طارمی مثل پتک روی سر این تیم فرود آمد. مهدی که مدتی قبل با ریزه اسپور ترکیه قرارداد امضا کرده و سپس تصمیم به ترک این باشگاه گرفته بود، با رای فیفا چهار ماه از فعالیت در فوتبال محروم شد. برای پرسپولیس که نه اما برای خود مهدی، این محرومیت حتما خیریتی داشت. چراکه موجب شد این بازیکن حواسش را بیشتر جمع کند و دیگر دست به تکرار این اشتباه نزند. طارمی حالا در لباس پورتو، یکی از بهترین فوتبالیست‌های ایران به شمار می‌رود. جالب اینکه جریمه سنگین این ستاره هم با توافق بین روسای جمهور ایران و ترکیه، در نهایت مورد بخشش قرار گرفت.

شهاب زاهدی

شهاب زاهدی در شرایطی از فوتبال محروم شد که تازه توانسته بود در ایران نامی برای خودش دست و پا کند. او به اتهام دوپینگ، بیشتر از یک سال را بدون انجام حتی یک مسابقه سپری کرد. جالب اینکه همین اتفاق موجب شد بعدها باشگاه اف سی سئول کره جنوبی، قید جذب این بازیکن را بزند. شهاب به خوبی آن روزهای تلخ را پشت سر گذاشته و حالا در قامت یک لژیونر آماده در فوتبال اوکراین توپ می‌زند. او در باشگاه زوریا هم‌تیمی اللهیار صیادمنش است.

حبیب گردانی

مورد حبیب، یکی از عجیب‌ترین موارد فوتبال ایران است. او که در دوران کی‌روش حتی به تیم ملی هم رسیده بود، به اتهام دوپینگ چهار سال از فوتبال محروم شد. طبیعتا پس از 30 سالگی، این حکم باید به معنای پایان دوران فوتبال هر بازیکنی باشد اما گردانی دوباره برگشته و این روزها برای باشگاه ماشین‌سازی تبریز به میدان می‌رود.

سوشا مکانی

دردسرهای پوشیدن یک شلوار خاص و البته انتشار تصاویر خاص‌تر در شبکه‌های اجتماعی، سوشا را با محرومیتی باورنکردنی روبه‌رو کرد. او به مدت 6 ماه از فوتبال محروم شد و این حکم، جاروجنجال‌های بسیار زیادی برای او به همراه آورد. سوشا هم در زمره بازیکنانی قرار داشت که پس از محرومیت، به وضعیت عادی برنگشتند.

سامان قدوس

محرومیت‌های طولانی، تنها شامل حال بازیکنان شاغل در فوتبال ایران نمی‌شود. سامان قدوس هم چنین تجربه تلخی را پشت سر گذاشته است. سامان روزهای فوق‌العاده‌ای را در باشگاه اوسترشوند سوئد سپری کرد و بهترین مهاجم لیگ سوئد لقب گرفت اما ماجرای قرارداد داخلی با اوئسکا و سپس پیوستن به آمیان فرانسه، موجب شد این بازیکن محرومیتی چهار ماهه را تجربه کند. سامان علاوه بر این محرومیت، با یک جریمه سنگین مالی نیز روبه‌رو شد که روند پیشرفتش در فوتبال را به شکل قابل توجهی کند کرد.

محمد بلبلی

پدیده جوان باشگاه سپیدرود هم قربانی امضای قرارداد همزمان با دو باشگاه شد. او پس از ترک سپیدرود ابتدا با فولاد قرارداد بست و سپس به استقلال رفت. همین ماجرا محرومیت 6 ماهه‌اش از فوتبال را رقم زد. بلبلی در نهایت در شرایطی استقلال را ترک کرد که حتی نتوانسته بود یک گل هم برای این تیم به ثمر برساند. بلبلی این روزها برای نفت مسجدسلیمان توپ می‌زند.