در حالی آمار شیوع کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در کشور در یکی دو هفته اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده، که بسیاری از فعالان حوزه سلامت نگران کاهش توجه مردم به این بیماری و شیوع دوباره آن هستند. این در حالی است که در هفته جاری به دلیل ایام فاطمیه و برگزاری عزاداری‌ها و گسترش سفر در کشور، این نگرانی‌ها تشدید شده و پیش‌بینی می‌شود که موج جدید کرونا در هفته‌های آتی بار دیگر گریبان کشور را بگیرد.

دیروز براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۸۳ بیمار دیگر کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت جانشان را از دست دادند. این در حالی است که به گفته او ۱۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

عقده‌گشایی علیه قم

در حالی که وضعیت شیوع کرونا در کشور به عقیده عده زیادی شکننده است و کوچکترین بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها می‌تواند دوباره آمار مرگ و میر را سه رقمی کند، برخی گروه‌ها، سخنان مسئولان بهداشتی را سیاسی تلقی می‌کنند. به نحوی که دیروز صحبت‌های اخیر سخنگوی ستاد ملی کرونا درباره نقش مراسم مذهبی در افزایش مرگ‌‌ومیر کرونا به «عقده‌گشایی علیه قم» تعبیر شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه شنبه این ستاد درباره وضعیت قم گفته بود که در قم هیچ‌‌گونه پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود و تنها ۳۰ درصد مردم از ماسک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند. علیرضا رئیسی، با نشان دادن تصاویری از شلوغی در فضای باز یک هیات عزاداری در قم خطاب به حسن روحانی گفت: «در نماز جمعه‌ای که برگزار کردند، هیچ پروتکل بهداشتی رعایت نشده است». سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: «کسانی که با بی‌مبالاتی این برنامه‌ریزی‌ها را می‌کنند، بدون تعارف مسئول مرگ مردم ما در پیک بعدی هستند و باید مجازات شوند. این ثواب کردن نیست اینها دارند آدم می‌کشند».

البته او خیلی زود در پی بروز انتقادات شدید سخنانش را اصلاح کرد و در صحبت‌های دیروزش از افزایش سفرهای اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: «سفرهایی که هفته گذشته به جزیره قشم اتفاق افتاد، جای نگرانی دارد». او گفت: «تنها در یک روز ۶ هزار خودرو و ۸ هزار نفر وارد قشم شدند و فقط ۳۰ درصد افراد هم ماسک زده بودند».

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که سابقه نداشت که اماکن متبرکه و زیارتگاه‌ها با محدودیت حضور مردم مواجه شود، اما به علت شیوع ویروس کرونا در جامعه، این همکاری انجام شد. او همچنین ادامه داد که مراسم مذهبی و نماز جمعه‌ها در طول این ماه‌ها با نهایت همکاری برگزار شده و کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

شرایط مشابه اردیبهشت ماه

در روزهای اخیر همچنین وزیر بهداشت و رئیس ستاد کرونای تهران هم نسبت به بروز موج بعدی کرونا در پی کاهش شیب شیوع در روزهای اخیر هشدار دادند. در همین حال دیروز مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در این باره گفت: «شرایط آمار فوت کرونا در تهران دقیقاً شبیه اردیبهشت ماه است و در صورت کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط سخت و بحرانی آبانماه ٩٩ باز خواهیم گشت».

سعید خال افزود: «بخشی از رعایت پروتکل‌ها به شهروندان عزیزمان باز می‌گردد و بخشی نیز به نهادها و مسئولان ذیربط و جلوگیری از آزادسازی‌های بی‌رویه باز می‌گردد».

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س) شرایط و اوضاع فعلی را شکننده خواند و گفت: «نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم و بر تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران و نهادهای مختلف است که تا شرایط اطمینان‌بخش، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و محدودیت‌ها را رعایت کنند».