واکسن کرونا هنوز یکی از پر بحث‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات روز جهان است. ایران هم از این قاعده مستثنا نیست و هنوز بر سر واکسن ایرانی کرونا حرف و نظرهای زیادی وجود دارد.

در همین رابطه روز گذشته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت برای خرید و تولید واکسن کرونا در حال اقدام است و این واکنش وزارت بهداشت به اظهارات ضد واکسن است و افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا بزنند، می‌توانند این کار را انجام ندهند، چراکه تزریق واکسن اجباری نیست. علی‌رضا رئیسی افزود که به واکسنی مثل واکسن کرونا باید در دسته واکسن‌هایی مثل آنفلوانزا نگاه کرد و تزریق آن اجباری نیست. نوعی از واکسیناسیون مثل فلج اطفال هم در کشور انجام می‌شود که موضوع آن متفاوت است.    

اولویت تزریق با گروه‌های پرخطر

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز از اولویت تزریق واکسن برای گروه‌های پرخطر گفت. به گفته او تلاش بر این است تا مطمئن‌ترین واکسن را از مطمئن‌ترین مسیر تهیه کنیم. در همین راستا تیمی را از مدت‌ها پیش مأمور شده‌اند تا اولویت‌های عالمانه تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر را مهیا کنند. نمکی گفته است این کار صورت گرفت و اکنون می‌دانیم که باید واکسیناسیون را از چه کسی و چه سنی و چه گروهی شروع کنیم. زمانی که واکسن به کشور برسد حتماً به استحضار مردم خواهیم رساند و از گروه‌های پرخطر به‌عنوان اولین دریافت‌کنندگان واکسن دعوت خواهیم کرد.

مدتی است که جنبش‌هایی در رابطه با نزدن واکسن در سراسر دنیا به راه افتاده است. این جنبش به ایران نیز رسیده است و جمعی بر این باورند که نباید واکسن کرونا زده شود، حالا چه واکسن ساخت داخل باشد، چه ساخت خارج از کشور.

نگرانی از شیوع دوباره کرونا در استان‌های شمالی

آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا مدتی است پایین آمده است. اعمال جریمه و محدودیت‌ها باعث شده است تا مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و همین موضوع در کاهش آمارها تأثیر داشته، بااین‌حال مدتی است در شهرهای شمالی کشور دوباره آمار شیوع بالا رفته است و همین باعث شده تا مسئولان نگران شوند. در همین رابطه علیرضا رئیسی گفت: در استان گیلان شهر لاهیجان در مرز هشدار است. اینکه در شهرهای شمالی درگیری بیماری بیشتر وجود دارد شاید به دلیل کار بیشتر کارگران فصلی در باغ‌های پرتقال و حتی مسافرت‌های چند هفته قبل باشد، الآن در استان‌های شمالی بیشتر روستاها درگیر می‌شوند. شهرهای آمل، بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه شمالی، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، میاندرود و نکا در مرز خطر هستند.

او در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر تقریباً کل کشور زرد شده؛ البته الآن ۴شهر قرمز( آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی)، ۴۳ شهر نارنجی و ۴۰۱ شهر زرد داریم. اکثر استان‌های کشور پیک سوم بیماری را رد کردند و تنها استانی که خیز سوم تازه شروع‌شده است مازندران است که اکنون در حال گذر از پیک سوم است. از طرف دیگر یکی از استان‌های بسیار موفق در کنترل بیماری که خیز سوم بیماری هم نداشته است هرمزگان است.

102 فوتی و 5 هزار مبتلای جدید به کرونا

چیزی نمانده تا آمار مرگ براثر کرونا دورقمی شود. کمتر از یک ماه پیش تعداد فوتی‌های بیماری کووید-19 به بیش از 400 نفر در روز رسیده بود و آمارهای غیررسمی از تعداد بیشتری هم خبر می‌داد. بااین‌حال بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، از روز شنبه تا ظهر یکشنبه  ۵ هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک‌میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری در زمان ذکرشده، ۱۰۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید.