ریحانه جولایی

تهران از حالت فوق قرمز به نارنجی رسیده است و این می‌تواند خبر خوشی برای پایتخت‌نشینان و کادر درمان باشد. تغییر شرایط تهران به این معناست نیست که محدودیت‌ها توانسته‌اند در کوتاه‌مدت جواب دهند اما در صورت رعایت کردن بیشتر توسط مردم، بیماری کووید-19 می‌تواند تحت کنترل درآید و درنهایت مهار شود.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران روز گذشته گفته بود که شرایط تهران ناپایدار و شکننده است و باید بامتانت حساب‌شده و با برنامه لایه‌بندی شده حرکت کنیم. او همچنین به این نکته اشاره‌کرده بود که تقلیل آمار در استان تهران مربوط به اعمال محدودیت‌های طرح هوشمند مدیریت کرونا نیست اما باید از همه مردم تهران که همکاری و تعامل شهروندی بسیار مناسبی در اجرای این طرح داشتند قدردانی کرد.

منع تردد و برگزاری مراسم‌ آیینی ادامه دارد

به گفته زالی آثار محدودیت‌های اعمال‌شده در ریتم شهری قابل‌مشاهده است. به شکلی که تا حدود ۳۰ درصد تراکم در شهر کاهش پیداکرده و ۳۰ درصد نیز شاهد کاهش تراکم در حمل‌ونقل عمومی هستیم. او همچنین اعلام کرده که ۱۴۵ هزار بازدید توسط تیم‌های تلفیقی در حوزه نظارت انجام‌شده که در پی آن مشخص‌شده بیش از ۹۰ درصد اصناف همکاری مناسبی را در اعمال محدودیت‌ها داشته‌اند. همچنین ۳۳ هزار خودرو ممنوعیت ورود به تهران برای آن‌ها اعمال‌شده و ۲۵ هزار خودرو نیز اعمال محدودیت تردد شبانه برای آن‌ها انجام‌شده است.

آنچه از صحبت‌های زالی برمی‌آید این است که تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی خواهد بود اما برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت و البته تعدادی از محدودیت‌ها کاسته خواهند شد.

مطالعات نشان داده است که تجمعات خانگی یکی از بالاترین موارد سرایت بیماری است. با توجه به اینکه فصل سرما و افزایش شب‌نشینی‌ها را در پیش داریم؛ بی‌تردید این مورد نقش مهمی در وضعیت شهر تهران دارد. با این توضیح زالی از همه شهروندان درخواست کرده است که در خصوص برگزاری دور همی‌ها و تجمعات شبانه دقت کافی داشته باشند.

از سوی دیگر قرار بر این شده که وزارت بهداشت با رصد شاخص‌ها، وضعیت هر یک از شهرهای کشور را اعلام کند و ازاین‌پس در پایان هر هفته با بررسی وضعیت شهر برای اعمال محدودیت‌های متناسب با وضعیت شهر، اقدام خواهد شد؛ بااین‌حال حتی در صورت قرارگیری تهران در وضعیت نارنجی بخشی از محدودیت‌ها ادامه خواهد داشت.

زنجیره انتقال کرونا قطع‌شده

اما بیماری تمام نشده

 خبرهای خوب اما تنها با نارنجی شدن تهران تمام نمی‌شود. مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم با تشکر از مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی توسط دولت اعلام کرد که زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع‌شده اما این به‌منزله پایان این بیماری نیست.

مینو محرز با تأکید بر اینکه این خبر خوشحال‌کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت‌های دوهفته‌ای خواهد بود، اظهار کرد: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

 محرز در ادامه با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ‌ومیر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته، گفت: مردم نباید خاطر تلخ پس از اردیبهشت‌ماه امسال را فراموش کنند زیرا به‌رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

او همچنین با اشاره به اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، افزود: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش‌یافته زیرا به‌عنوان‌مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

بنابر گفته‌های محرز منع تردد بین‌شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان‌های موجب تجمعات مردمی و دیگر سخت‌گیرهای اعلام‌شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد.

زالی: تهران از روز شنبه در وضعیت نارنجی خواهد بود، اما برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت و البته از برخی محدودیت‌ها کاسته خواهند شد

او در مورد واکسن ایرانی کرونا هم گفته است که واکسن تولیدشده به دست متخصصان ایرانی با موفقیت مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و منتظر نتیجه تست انسانی آن هستیم.

کاهش ورودی بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها

روز گذشته محمد طالب پور، رئیس بیمارستان سینا نیز از کاهش مراجعه‌ بیمارستانی و خالی شدن تخت‌های برخی از بیمارستان‌ها خبر داد. او گفت: تقریباً از ده روز پیش ورودی بیمارستان آرام‌آرام کاهش پیدا کرد، بااینکه یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی بود و هفته‌های گذشته فقط یک‌تخت خالی داشتیم، اما الآن تخت‌های خالی‌ بیشتر شده است و با کاهش مراجعه‌ بیمارستانی مواجه شده‌ایم.

او در ادامه خاطرنشان کرده است که محدودیت‌ها نباید آن‌قدر سختگیرانه باشد که مردم نتوانند آن را تحمل کنند و باز به شرایط عادی بازگردند. اگر همین محدودیت‌ها به شکل کامل اجرا شود، واقعاً بعد از دو هفته میزان شیوع افت پیدا می‌کند، بنابراین باید برای محدودیت‌ها محاسباتی را انجام داد که قطعاً مسئولان این کار را می‌کنند، اما راهکار اصلی همان شست‌وشوی دست‌ها، دوری از تجمع و زدن ماسک است که در کنارش مردم هم به کارهایشان برسند.

محدودیت‌های هوشمند تا پایان سال ادامه دارد

سؤال بسیاری از ما این است که با آغاز هفته آیا محدودیت‌های هوشمند بازمی‌گردد یا همچنان ادامه خواهد داشت؟ در این زمینه رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم دارد و اگر می‌خواهیم این محدودیت‌ها کم شود باید رعایت کنیم.

حسین ذوالفقاری با انتقاد از اینکه پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت جدی موردتوجه همه اقشار قرار نگرفته است اعلام کرد: بر اساس طرح جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی، هر هفته وضعیت استان‌ها بررسی می‌شود یعنی اگر استانی این هفته وضعیتش از قرمز به نارنجی تقلیل پیداکرده بود، محدودیت‌ها کم می‌شود اما اگر در هفته آینده وضعیت به حالت قرمز برگشته باشد محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.

ذوالفقاری با اشاره به تشریح وضعیت قرمز، نارنجی و زرد در استان‌ها گفت: اگر به ازای هر صد نفر ۱۰ نفر بستری باشند وضعیت شهر قرمز است، اگر بستری‌ها زیر عدد ۶ باشد یعنی بین ۶ تا چهار باشد وضعیت نارنجی است و اگر زیر عدد چهار باشد وضعیت زرد است.

پایین آمدن تعداد فوتی‌ها به دلیل محدودیت‌ها نیست

کاهش آمار جان‌باختگان کرونا مربوط به محدودیت‌های اخیر نیست. این جمله در ابتدای گزارش زالی هم نقل شد. سؤالی که ممکن است ذهن ما را درگیر کند این است که چرا تعداد جانباختگان بر اساس بیماری کووید-19 کاهش یافت یا اصلاً نتیجه محدودیت‌ها چه زمانی دیده می‌شود؟

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به این سؤال پاسخ داده است. او گفته حداقل یک ماه بعد از پوشش کامل و جامع طرح می‌توانیم منتظر اثربخشی آن باشیم. اثربخشی طرح با سنجش دو شاخص کاهش بستری بیمارستانی و آمار مرگ‌ومیر ارزیابی می‌شود. بر این اساس حداقل 3 هفته بعد از شروع طرح آمار بستری و یک ماه بعدازآن آمار فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و در صورت موفقیت طرح می‌توانیم امیدوار باشیم که در ادامه طرح طی 3 یا 4 ماه به مرحله کنترل اپیدمی برسیم.

محدودیت‌ها نباید آن‌قدر سختگیرانه باشد که مردم نتوانند آن را تحمل کنند و باز به شرایط عادی بازگردند. اگر همین محدودیت‌ها به شکل کامل اجرا شود، بعد از دو هفته میزان شیوع واقعاً افت پیدا می‌کند

او با تأکید بر اینکه مبنای مداخلات اعمال‌شده در کشور باید مطالعات مستند، سیستماتیک و بومی انجام‌شده در همان کشور باشد، گفت: برای انتخاب مداخله مؤثر در مهار کرونا، اولاً باید شرایط اپیدمیولوژیک جامعه را به‌صورت دقیق تحلیل و ارزیابی کرده، سپس مطالعات مدون بومی انجام داده و درنهایت با استناد به نتایج وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری در جامعه؛ مداخله دارای بیشترین اثربخشی، امکان‌پذیری و هزینه اثربخشی را انتخاب کنیم.

64 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند

مسئولان از رعایت پروتکل‌ها توسط مردم تشکر می‌کنند، هرچند برخی چندان به رعایت قوانین پایبند نبودند اما همین‌که تعداد جان‌باختگان کاهش پیداکرده نشان از این دارند که توجه و رعایت مسائل بهداشتی بیشتر شده است. به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۱۳ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۴۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این تعداد مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید؛ متأسفانه در این بازه زمانی، ۳۶۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

همچنین لاری اعلام کرده است که در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. حال باید دید تعطیلات گسترده و محدودیت‌های وضع‌شده تا چه میزان تأثیر خواهد داشت و این آمار چقدر پایین‌تر می‌آید.