«مراقب موج دوم و سوم بیماری کرونا در کشور باشیم چون یک بیماری پیچیده است و دارو و واکسن ندارد».

این بخشی از صحبت‌های محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت است. بیماری که به گفته برخی دیگر از مقامات وزارت بهداشت این روزها گرچه از سرعت شیوع افسارگسیخته‌اش در برخی از استان‌هاکاسته شده، اما نمی‌توان آن را نشانه تمام شدن ماجرا دانست. به گفته گویا شیوع بیماری کرونا در کشور یکسان نیست و در برخی از استان‌های مهمان‌پذیر و پرتردد همچون آذریایجان‌های شرقی و غربی، تهران و فارس شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم.

او افزود: «بیماری کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت و باید منتظر موج‌های دیگر باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم».

گویا گفت: «کرونا یک بیماری پیچیده است و دارو و واکسن ندارد و تنها کاری که برای پیشگیری از ابتلا به آن می‌توان کرد رعایت مسائل بهداشتی، ماندن خانه بویژه افراد مسند و خودداری افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان و دیابت از بیرون رفتن از منازل است».

در همین حال معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۷۰ درصدی مرگ بر اثر کرونا در کشور خبر داد و گفت: «در اکثر استان‌ها روند نزولی بیماری به صورت قابل توجهی مشاهده می‌شود. این دستاورد نتیجه اقدامات مناسب دولت و مردم است. در این شرایط که بازگشایی‌ها و کاهش فاصله گذاری اجتماعی به صورت هوشمند و تدریجی انجام می‌شود، هرگونه غفلتی می‌تواند عوارض جبران ناپذیر و شدیدی داشته باشد. تا کشف دارو و واکسن، در اکثر کشورهای جهان حدود دو تا سه طغیان بیماری دیگر در یک سال و چند ماه آینده خواهیم داشت. هرگونه غلت فردی، هم فرد و هم خانواده او را در معرض ابتلای شدید و مرگ و میر قرار می‌دهد و تعدد غفلت‌ها ممکن است فاجعه‌هایی ایجاد کند. بنابراین از مردم می‌خواهیم به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از ترددهای غیرضروری وفادار باشند و این سربلندی‌ها در کشور را کماکان ادامه بدهند».

او با اشاره به اینکه قبل از موضوع کرونا، به طور متوسط روزانه دو میلیون و ۳۵۰ هزار بار مردم به سیستم بهداشتی و درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می‌کردند گفت: «در دو ماه اخیر این موضوع به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. حتی در اواخر اسفند ماه در تامین خون با بحران مواجه شدیم و با اقدامات رسانه‌ها از این بحران خارج شدیم. اعمال جراحی در  بیمارستان‌ها آغاز شده و به خون نیاز داریم و مردم نباید اهدای خون را فراموش کنند. از بیمارانی که بیماری سبک کرونا داشته‌اند نیز خواهش می‌کنیم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند».

حریرچی گفت: «هنوز هیچ داروی اختصاصی برای بیماری کووید ۱۹ ساخته نشده است. اکثر داروهای ضد ویروسی که تجویز می‌شوند یا اثر کم و متوسط داشته یا بی‌اثر هستند. تجویز هر نوع دارو خارج از فهرست دارو و راهنماهای بالینی صحیح نیست و همراهان بیمار را دچار سردرگمی و مشکل می‌کند. مسئولان وزارت بهداشت ضمن درک احساسات افرادی که بیمار بدحال کرونایی دارند و می‌خواهند از کوچک‌ترین احتمالات برای نجات جان بیماران استفاده کنند، درخواست می‌کنند به وزارت بهداشت اعتماد کرده و اجازه بدهند بیماران با اصول صحیح درمان شوند. هر دارویی که خارج از داروخانه‌های رسمی بیمارستانی و غیربیمارستانی تهیه می‌شود یا کاملا تقلبی بوده یا قاچاق است و استفاده از آن ممکن است اثر بد در بیمار داشته باشد. بنابراین از تلف کردن منابع مالی برای تهیه چنین داروهایی اجتناب کنید».

معاون کل وزارت بهداشت گفت: «در اظهاراتی که توسط مسئولان مختلف بیان می‌شود، تناقضی وجود ندارد و روند نزولی در اکثر استان‌ها در پذیرش بیماران بستری و کاهش مرگ و میر وجود دارد. نکته مهم این است که حدود ۳۰۰ بیمار که در تهران بستری می‌شوند، هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی سی یو هنوز هشدار دهنده است. با این‌که مرگ و میر در مجموعه استان‌ها به زیر ۱۰۰ مورد کاهش یافته، اما حتی یک مرگ هم هشدار دهنده است. ۹۰ مورد مرگ در کشور یا ۳۰۰ مورد بستری در استان تهران یا هزار بستری جدید در کل کشور، رقم نیست و هر کدام عزیزان یک خانواده هستند و به این دلیل مجبوریم هشدار بدهیم و در عین حال مردم را آگاه کنیم».