در حالی که دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از فوت 475 نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد که علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا، گفت: یافته‌های ترافیکی شهر و صحنه‌های میدانی حاکی از آن است که هنوز ریتم مورد لزوم و مطلوب ما در کنترل اپیدمی در شهر تهران حاصل نشده است.

وی گفت: طبیعتاً آثار این محدودیت‌ها اگر موفق، موثر و کارا باشد؛ در حوزه مرگ و میر بین یک ماه تا ۴۰ روز دیگر و در زمینه کاهش سیر بیماری حداقل تا سه هفته دیگر مشخص می‌شود. تنها موردی که ممکن است اثر بخشی آن زودتر دیده شود در مراجعات سرپایی حوزه بهداشت و درمان خواهد بود که آن هم بین ۱۴ تا ۱۵ روز دیگر دیده می‌شود و دلیل آن نیز دوران نهفتگی این بیماری است.

دکتر زالی با بیان اینکه طرح محدودیت‌های دو هفته‌ای طبیعتاً یک طرح با محدودیت سازی نسبی تلقی می‌شود، گفت: طبیعتاً این طرح به عنوان لاک دان محسوب نمی‌شود و تفاوت‌های متعددی با آن دارد، در لاک‌دان تعطیلی مطلق شهر و عدم فعالیت اداره‌ها و دفاتر و سیستم حمل و نقل عمومی مدنظر است، بنابراین طرح فعلی محدودیت‌های دو هفته‌ای در تهران نباید با لاک‌دان اشتباه گرفته شود. دکتر زالی ادامه داد: همانگونه که بارها از سوی وزیر کشور، وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی به صراحت تاکید شده، این محدودیت در تهران هم شامل بخش دولتی، هم دستگاه‌های عمومی غیردولتی و هم دستگاه‌های خصوصی می‌شود و همه شهروندانی که از عدم اجرای این طرح شکایت دارند می‌توانند در شهرستان‌های استان تهران مستقیما به فرمانداری شهرستان و در تهران به فرمانداری استان تهران و یابه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران اعلام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ مورد شکایت در این رابطه واصل شده، گفت: همه این شکایات به استانداری و فرمانداری ارسال شده و در حال پیگیری است. زالی با تاکید بر اینکه به هرحال این ابلاغیه یک سومی باید به صورت کامل اجرا شود و هیچ عذری پذیرفته نیست، عنوان کرد: در مواردی که دستگاه دولتی یا خصوصی یا عمومی غیردولتی خواستار افزایش ظرفیتی بالغ بر این باشد باید درخواست خود را با دلایل توجیهی به استانداری یاد ستاد کرونا تهران ارسال کند؛ در غیر این صورت از نظر ما عدم اجرای این ابلاغیه موجه نیست و تخلف محسوب می‌شود.

وزیر کشور: روند اجرای محدودیت‌ها مناسب بود

همچنین دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: طرح محدودیت‌های هوشمند کرونایی در کنار ۶ طرح دیگر به طور یکپارچه از روز شنبه در کشور اجرایی شده است. مقرر شده است تا روزانه صد هزار تست کرونا انجام شود و افراد مبتلا به کرونا در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی شوند.

وی افزود: مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شده است و به موازات آن در همه شهرستان‌ها هم چنین ستادی تشکیل شده است. اجرای این طرح‌ها ضرورت دارد تا در لحظه بخواهیم در شهرستان یا در استانی هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و تشکیل این ستاد می‌تواند به سرعت عمل ما اضافه کند. از سوی دیگر در این مراکز قصد داریم به ابهامات و سوالات  پاسخ دهیم.

او بر خلاف زالی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته روند اجرای محدودیت‌ها مناسب بوده به ویژه مردم رعایت کرده‌اند همچنین صاحبان مشاغل همکاری خوبی داشته‌اند. بحث هماهنگی و انسجام در اعلام موارد محدودیت‌ها باید یکپارچه باشد، چه در شهرستان‌ها و چه در استان‌ها باید مسئولان حرف واحد بزنند چرا که حرف متفاوت مردم را دچار ابهام و تردید می‌کند. از همین تریبون به مسئولان در شهرستان‌ها توصیه می‌کنم از زدن حرف‌هایی که موجب تردید و ابهام می‌شود پرهیز کنند.

وی ادامه داد: بنا نداریم که اصل را بر جریمه بگذاریم اما طی نظارت‌هایی که انجام می‌دهیم اگر لازم باشد متخلفین را حتما اعمال قانون می‌کنیم، اگر اعمال قانون به موقع و سریع انجام شود مؤثر است و قدرت بازدارندگی بالایی دارد. به طور مثال خودرویی که از ۹ شب به بعد تردد می‌کند باید بلافاصله ضمن جریمه برای راننده پیامک جریمه هم ارسال شود. در طرح اجرای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ شب به هیچ وجه ما با مردم مواجه نیستیم، جریمه‌ها از طریق دوربین‌ها ثبت می‌شود و یا توسط افرادی که در میادین اصلی شهر ایستاده‌اند. البته این افراد فقط پلاک‌ها را یادداشت می‌کنند و به هیچ وجه با راننده‌ها وارد بحث و صحبت نمی‌شوند. فقط قسمت‌هایی که مربوط به تأمین کالاهای ضروری افراد است در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای باید باز باشند و اجازه فعالیت دادن به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به معنای فعالیت تمامی قسمت‌های فروشگاه نیست، چرا که فعالیت چنین مراکزی منجر به ایجاد تجمع می‌شود.