در حالی که ماهاست، برخی کشورها سفرهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به دلیل شیوع کرونا، محدود و حتی متوقف کرده‌اند، دیروز سازمان گردشگری ایران نیز از اعمال دستورالعمل ورود مسافران به ایران از امروز خبر داد و اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی ویزای توریستی صادر نمی‌کند و داشتن گواهی سلامت برای سایر مسافران الزامی است.

این مقررات در همه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران اجرا می‌شود و مسافران هنگام ورود به خاک ایران ملزم به ارائه گواهی سلامت به زبان انگلیسی و تایید شده توسط مقامات دارای صلاحیت بهداشی در کشور مبدا هستند.

متقاضیانی که قصد سفر غیرتوریستی به ایران را دارند می‌توانند از آدرس http://e_visa.mfa.ir/en از ریز شرایط سفر مطلع شوند.

تمام مسافران، باید دست کم ۹۶ ساعت قبل از سفر، تست PCR انجام داده باشند و در بدون ورود، غربالگری ‌شوند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و پس از انجام تست PCR، مسافر با ملیت غیرایرانی در محل مشخص شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شود و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته می‌شود تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود.

وضعیت کشور قرمز است

این اقدامات پیشگیرانه در حالی تازه به مرحله اجرا رسیده که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت شمار رسمی جانباختگان از کرونا از مرز 16 هزار 766 نفر گذشت.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: از نهم تا دهم مرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۱۵۲۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۴ هزار و ۲۰۴ نفر رسید.

همچنین در طول ۲۴ ساعت اخیر، ۱۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۷۶۶ نفر رسید. ۴۰۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین به گفته او اغلب استان‌های کشور در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار دارند.

لغو طرح ترافیک و بحران آلودگی هوا

همچنین با قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در تهران به پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا، طرح ترافیک تهران از امروز تا پایان این هفته ملغی می‌شود و شهروندان برای کاهش بار جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی، می‌توانند برای تردد در این مناطق از وسایل شخصی استفاده کنند. این تصمیم در حالی گرفته شد که وضعیت آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر به مرحله هشدار برای گروه‌های حساس رسیده بود و می‌توان پیش‌بینی کرد، آخر هفته جاری وضعیت به مراتب بدتر از هفته گذشته شود.

 افزایش بستری سنین ۲۰ تا ۲۹ سال

همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر در تهران روزانه بالغ بر 900 هزار نفر از مترو و یک میلیون و 600 هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که جمعیتی معادل 2 استان است.

او در خصوص توزیع نسبی گروه‌های سنی افرادی که در تهران از ابتدای اسفندماه بستری شدند، گفت: بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین 50 تا 59 سال و گروه دوم افراد بین30 تا 39 سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی 20 تا 29 سال هستیم.

زالی با اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا 5 مرداد ماه در تهران بستری شدند، 61 درصد ترخیص شدند و تاکنون 7,7 درصد از بیماران فوت کرده‌اند، گفت: 21 درصد آمار فوتی‌ها در گروه سنی 90 سال به بالا و 18 درصد در گروه سنی80 تا 89 سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی 70 تا 79 سال و بعد 60 تا 69 سال بوده است و در گروه‌های سنی پایین‌تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم. همچنین بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است.

به گفته او نانوایی‌ها در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آسیب‌پذیرترین صنف شناخته شده‌اند و بعد از آنها، سوپرمارکت‌ها این وضعیت را دارند.