مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به شیوع مجدد بیماری کرونا و افزایش آمار فوتی‌ها گفت: اعداد و ارقامی که شاهد هستیم در 75 روز گذشته بی‌سابقه بوده است و اگر رعایت نشود، تهران به شرایط سخت باز خواهد گشت و این چیزی نیست جز زحمت برای کادر درمان.

سعید خال افزود: آرامستان‌های سراسر کشور شرایط خاصی دارند و اعداد و ارقامی که در تهران وجود دارد، قابل‌قیاس با کل کشور نیست

وی یادآور شد: بهشت زهرا یک سازمان بدون تعطیلی در کشور است که واجب کفایی مردم را انجام می‌دهد و رعایت بهداشت در بهشت زهرا در حد بالایی از استانداردها صورت می‌گیرد و این فرآیند در ارتباط با پرسنل و چه در ارتباط با مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود.

خال درباره سالن‌های تطهیر سازمان بهشت زهرا (س) خاطرنشان کرد: این فضا‌ها روزانه چند بار ضدعفونی می‌شوند همچنین پساب سالن‌های تطهیر از همان زمانی که تطهیر در راستای اجرای حداکثری فتوای مقام معظم رهبری از بعد از ظهر 16 فروردین آغاز شد مرتباً پایش می‌شوند و سیستم‌های پایش هوشمند و کلرزنی نصب شده است و هیچگونه دغدغه‌ای وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا با اشاره به قراردادن وسایل بهداشتی در اختیار مراجعه‌کنندگان گفت: محوطه‌های بهشت زهرا کاملاً ضدعفونی می‌شود و تمام دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در کنار رعایت تمامی مسائل شرعی در بهشت‌زهرا(س) انجام می‌شود و تدفین متوفیان کرونا مطابق پروتکل‌های بهداشتی و شرعی انجام می‌‌شود.

دو هزار و ۶۱۳ بیمار جدید و 160 فوتی

در حالی که این روزها شاهد افزایش قابل توجه ابتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در تهران هستیم، خبرها نیز از بازگشت برخی محدودیت‌ها حکایت دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت که دو هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی 24 ساعت شناسایی و یک هزار و ۴۶۸ نفر آنها بستری شدند.

به گفته او همچنین در طول ۲۴ ساعت اخیر، ۱۶۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. همچنین  ۳۲۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سیماسادات لاری، با تاکید بر لزوم رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و به‌ ویژه استفاده از ماسک، گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. البته آمار فوت و بستری در خوزستان کاهش نسبتا چشمگیری داشته است.

 ساخت واکسن کرونا تا سال آینده

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ساخت واکسن کرونا یک پروسه دراز مدت است و بعد از آنکه واکسن به صورت آزمایشگاهی تولید شود، رویه طولانی مدتی برای تولید صنعتی و انبوه در پیش دارد و بعید به نظر می‌رسد که واکسن کرونا که حتی تا سال آینده بتواند به دست مردم برسد.

لاری در خصوص ساخت واکسن کرونا گفت: دانشمندان ایرانی پا به پای متخصصین جهانی مشغول تحقیق و بررسی روی واکسن کرونا هستند؛ ساخت واکسن ۳ مرحله آزمایشگاهی، تست آزمایشی حیوانی و تست آزمایشی انسانی دارد که مبتنی بر یک دانش فنی است و این دانش در ایران پا به پای دنیا مشغول پیشروی است.

 کتابخانه‌های تهران تعطیل شد

 در پی تشدید وضعیت ابتلا به کرونا در تهران روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز اعلام کرد: خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان تهرانی از دوشنبه 16 تیر تا پنجشنبه ۱۹ تیر با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شد.

بر اساس این گزارش؛ در بازه زمانی اعلام شده با توجه به حضور نداشتن اعضا و مراجعان و به منظور بهره‌گیری مناسب از زمان، کتابداران شهر تهران با حضور در کتابخانه اقدام به اصلاح ثبت و ساماندهی و ورود اطلاعات منابع در سامانه مدیریت کتابخانه‌ها، تکمیل پروفایل کتابخانه در سامانه مدیریت کتابخانه‌ها خواهند کرد.