روز گذشته معاون وزیر بهداشت آمار تازه‌ای از درصد مرگ کرونا داد.

به گفته ایرج حریرچی آمار مرگ‌ومیر کرونا 10 درصد شده است و هر بیمار کرونایی می‌تواند در یک ماه 430 نفر را درگیر کند.

او با بیان اینکه در چند روز گذشته دختر ۸ ساله دو تن از بهترین پزشکان اصفهانی بدون هیچ عارضه قبلی به علت مبتلابه کرونا جان خود را از دست‌ داده است، گفت: بر اساس آمار جهانی از هر ۱۰ نفری بستری یک نفر فوتی، از هر ۲ نفری که در ICU بستری می‌شوند ۱نفر فوتی و از هر ۱۰ نفری که مجبور به لوله‌گذاری در ICU می‌شوند ۹ نفر فوت می‌کنند.

به گفته حریرچی بهتر است مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند؛ متأسفانه هر ۰.۱ افزایش سفر، آمار ابتلا را ۱.۹ درصد افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود آخر هفته روزانه ۲میلیون تردد داشته باشیم. که به‌طور میانگین در هر خودرو ۳.۴ نفر سرنشین وجود دارد و خود این موضوع آمار بسیار خطرناکی را به همراه دارد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا دولت سفر در تعطیلات پیش رو را ممنوع نکرد، بیان کرد: خیلی از استان‌های ما اقتصادشان بر مبنای گردشگری است ‌و حوزه گردشگری ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت‌دیده است و متأسفانه استان‌هایی که هدف گردشگری هستند وضعیت قرمز دارند که به مردم تأکید می‌کنیم که به آنجا سفر نکنند.

جریمه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند

یکی از مباحثی که در ماه‌های اخیر جنجال‌آفرین شده است بحث جریمه افرادی است که ماسک نمی‌زنند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آسان‌ترین شکل برخورد با افرادی که ماسک نمی‌زنند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این است که اگر به‌جایی مراجعه کردند، به آن‌ها خدمات ارائه نشود.

احمد جنیدی در ادامه گفت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور ما بسیار بالا رفته و هر وقت که با مردم صحبت کردیم، همکاری و همراهی کرده‌اند. بااین‌حال شیوه برخورد این‌طور است که اگر شخص به مغازه‌ای مراجعه کرد و ماسک نداشت، آن مغازه‌دار بگوید که ماسک بزن و بعد برای خرید مراجعه کن. بسیاری از مغازه‌دارها خودشان ماسک می‌زنند و حتی فاصله را رعایت می‌کنند و برای سلامت مراجعه‌کنندگان هم اهمیت قائل هستند.