کافی است که تعطیلات به آخر هفته بیافتد، آن‌وقت بیشتر مردم عزم سفر می‌کنند. امسال اما شرایط متفاوت است. با شیوع کرونا مسئولان با فرارسیدن تعطیلات مکرر از مردم درخواست می‌کنند که در خانه بمانند و از سفرهای غیرضروری جدا اجتناب کنند.

روز گذشته وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در کشور گفت: خواهشم از مردم این است که عادی‌انگاری نکنند، باروبندیل سفر نبندند و در ایام محرم به‌گونه‌ای عزاداری کنند که هم محرمی باشکوه داشته باشیم و هم هیچ عزادار امام حسین تب‌دار از مجلسی خارج نشود.

سعید نمکی در ادامه بیان کرد: از مردم تقاضا می‌کنم که فراموش نکنند که در اوج جدید بیماری همکاران من روز و شب‌های بسیار سختی را گذراندند و خانواده‌هایی در میان هم‌وطنانمان داغ‌دار شدند. خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی توانستیم پیک دوم را به‌گونه‌ای مهار کنیم و مرگ‌ومیرها و ابتلا را به حداقل برسانیم.

او افزود: خواهشم این است که مردم به همکاران در کاهش این بار سنگین کمک کنند. درزمانی که در اردیبهشت‌ماه پیک اول را مهار کردیم، بارها گفتم مراقب باشیم و به دلیل این کاهش ابتلا مغرور نشوید. این ویروس پیچیده، خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی است. کرونا می‌تواند در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین به ما گل بزند و زد. آنچه به ما گل زد، حاصل بی‌توجهی و عادی انگاری بیماری بود. نمکی تأکید کرد: خواهشم از مردم این است که عادی انگاری نکنند. با تمام شدن کنکور فرزندانشان دوباره باروبندیل نبندند و به این جاده و آن جاده بروند. ما بیشترین گرفتاری را هنوز در استان مازندران داریم. هنوز هم خیز استان مازندران را شاهدیم. بیشترین عارضه را در استان مازندران به دلیل سفرها داریم. اگر سفر در اشاعه بیماری نقش نداشت، ویروس ووهان چین چگونه منتشر شد؟ خواهشم این است که سفرها را واقعاً انجام ندهند.

ماسک جایگزین فاصله اجتماعی نیست

فاصله اجتماعی یکی از اصطلاحاتی است که در ماه‌های گذشته بسیار زیاد آن را شنیده‌ایم. پزشکان معتقدند رعایت فاصله اجتماعی نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا به ویروس دارد.

در همین رابطه، به‌تازگی متخصصان سلامت در یک مطالعه جدید هشدار دادند درحالی‌که نقش مؤثر استفاده از ماسک در کاهش انتقال کرونا ویروس ثابت‌شده اما در مواردی استفاده از ماسک موجب شده که برخی افراد از اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی غفلت می‌کنند.

در این بررسی تأکید شده است: استفاده از ماسک موجب شده تا بسیاری از افراد توصیه‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند چراکه احساس راحتی بیشتری هنگام نشستن یا ایستادن در کنار یکدیگر دارند.  در این بررسی مشخص شد برخی افراد که معتقدند استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است بیشتر احتمال دارد در برخورد با افرادی که ماسک به‌صورت دارند، فاصله فیزیکی را رعایت نکنند.

پزشکان تأکید کردند: به‌طورکلی استفاده از ماسک می‌تواند خطر شیوع بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد اما این امر نباید موجب شود که افراد احساس امنیت بیشتری کرده و خطرات دیگر ازجمله کاهش فاصله فیزیکی با دیگران را نادیده بگیرند. به گفته محققان ماسک، جایگزین فاصله‌گذاری فیزیکی نیست بلکه این دو فاکتور باید هم‌زمان باهم بکار گرفته شود تا در مهار همه‌گیری مؤثر باشد.