بر اساس آخرین بررسی اعلام شده از کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ وزارت بهداشت در هفته پایانی مرداد، موارد ابتلا و مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور همچنان نسبتاً بالا است. با این حال روند ثبات با تغییرات مختصر در هفت استان هرمزگان، بوشهر، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، قم و گیلان مشاهده می‌شود.

بر اساس این گزارش تصور می‌شود در دو استان خوزستان و یزد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در دو استان کرمان و همدان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی وجود داشته باشد. روند صعودی یا شروع پیک در هفت استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود. در دو استان زنجان و خراسان شمالی روند نزولی مشاهده شد. در ۱۱ استان ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

141 فوتی طی 24 ساعت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز همچنین گفت: تاکنون ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار قطعی مبتلایان به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: ️از یکم تا دوم شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۸۲ نفر از آنها بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تا کنون ۳۰۹ هزار و ۴۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۳۶ هزار و ۷۱۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. براساس این گزارش استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

۲۰ درصد بیماران کرونایی جوانند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از عید نوروز، میزان آلودگی جوانان به ویروس کرونا به مراتب کمتر بود، اما از تیر و مرداد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود ۲۰ ساله تشکیل می‌دهد و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند.

قاسم جان بابایی افزود: اگر جوانان به کرونا مبتلا شوند شاید علائم شدیدی نداشته باشند و در صورت بستری هم با مراقبت خوب، بهبود پیدا می‌کنند. این افراد می‌توانند ویروس را به سالمندان و افراد با ضعف سیستم ایمنی منتقل کنند.

جان بابایی درباره شرایط کرونا در تهران اظهار کرد: شرایط تهران نسبت به اسفند و فروردین متفاوت‌تر بود. مردم برای خدمات غیرکرونا قبلا کمتر مراجعه می‌کردند و در تیر و مرداد مجبور شدیم خدمات غیرکرونایی هم ارائه کنیم، اما اجازه ندادیم در مورد بستری بیماران دچار مشکل شویم. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی محدود است و اگر مردم مراعات کنند و تعداد بیمار کم شود، می‌توان مدیریت کرد. شرایط فعلی کنترل شده، اما با از دست دادن عزیزان‌مان همراه شده است.

جان بابایی گفت: در حال حاضر روند بستری و مرگ و میر بیماران ناشی از ویروس کرونا رو به کاهش است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. البته از مردم می‌خواهیم که همراهی‌ها را ادامه بدهند تا هرچه زودتر بار بیماری در بیمارستان‌ها را به حداقل برسانیم.