کرونا همچنان در کشور قربانی می‌گیرد و عده‌ای هنوز آن را جدی نگرفته‌اند یا خطر را فراموش کرده‌اند. وضعیت برخی استان‌ها همچنان قرمز است و خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

۲۰ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز

شنیده‌ها از اهواز حاکی از این است که ۲۰ شهرستان از ۲۸ شهرستان استان خوزستان در وضعیت قرمز انتشار کرونا قرار دارند. محمد علوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: از اوایل اردیبهشت‌ماه با کاهش محدودیت‌ها روند ابتلا به این بیماری در خوزستان صعودی شد.  او ساده‌انگاری مسئولان و مردم را یکی از موانع مقابله با ویروس کرونا خواند.  علوی اضافه کرد خود مراقبتی به‌خوبی توسط شهروندان رعایت نمی‌شود و این موضوع شرایط را وخیم‌تر کرده است.

ویروس کرونا ضعیف نشده

از سوی دیگر، با توجه به ساده‌انگاری این ویروس توسط مردم معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس نه ضعیف شده و نه از بین رفته است.

علیرضا رئیسی گفت: این تصور که ویروس با گرم شدن هوا ضعیف می‌شود، غلط است. الآن در سطح دنیا رتبه دوم و سوم، برزیل و روسیه است. برزیل منطقه گرم است و روسیه منطقه سرد است. یعنی ارتباط معناداری بین دمای هوا و ویروس نیست. هرکسی از خانه بیرون می‌آید ماسک داشته باشد،ثابت‌شده است که استفاده از ماسک می‌تواند پیشگیرانه باشد.

او افزود: نیازی به ماسک N95 نیست و حتی یک ماسک پارچه‌ای هم برای پیشگیری کافی است. با توجه به اینکه مساجد و پاساژها بازگشایی شده‌اند، رعایت این نکات بیش‌ازپیش مهم است. ویروس نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. اگر اطمینانی برای مدیریت حاصل‌شده است، به خاطر رعایت مردم است. اگر این رعایت صورت نگیرد، این ویروس حتی در شهرهایی که کنترل‌شده است، بازمی‌گردد.

رئیسی اشاره کرد: نظارت‌ها وجود دارد. مردم نسبت به سه هفته پیش، بر اساس مطالعات بیشتر به سمت عادی تلقی کردن اوضاع رفته‌اند. ما دیگر از ویروس نمی‌ترسیم اما می‌ترسیم مردم آن را عادی تلقی کنند. بدترین جایی که درباره پروتکل‌ها عمل می‌کنند تهران است که در هفته گذشته از 60 درصد به 57 درصد رسیده است.

او همچنین هشدار داده است که آمارها نشان می‌دهند مرگ‌ومیر افزایش پیدا نکرده اما تعداد مبتلایان سرپایی بیش‌تر شده است و اگر مردم رعایت نکنند وارد پیک دوم می‌شویم.

آخرین آمار از وضعیت کرونا در کشور

روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح آخرین موارد بروز کووید-۱۹ در کشور گفت: با شناسایی 2هزار و 516 مورد جدید این بیماری از روز شنبه تا ظهر یکشنبه، مجموع مبتلایان کووید-۱۹ در کشور به 151هزار و 466 نفر رسید. همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، در زمان ذکر شده ۶۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷ هزار و ۷۹۷ نفر رسید. او افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۱۸ هزار و ۸۴۸ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. به گفته جهانپور، دو هزار و 527 نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۹۳۵ هزار و ۸۹۴ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام‌شده است. سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به‌ویژه هنگام حضور در اماکن عمومی، گفت: علاوه بر استان خوزستان که همچنان در وضعیت قرمز است؛ استان‌های اصفهان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار این بیماری قرار دارند.