چند روزی است که داروی «رمدسیویر» سروصدای زیادی به پا کرده است. در روزهای شیوع کرونا و نبود داروی قطعی و واکسن برای آن، عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده کرده و به‌دروغ داروی دگزامتازون را داروی اصلی کرونا معرفی کردند و امروز صحبت از دارویی دیگر می‌کنند که بحث داغش در بازار سیاه هم مطرح است.

در این رابطه متخصص بیماری‌های عفونی گفت: این بیماری بسیار ناشناخته و تاکنون در جهان واکسن و داروی قطعی برای آن وجود نداشته است.

پریوش داوودیان ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های درمانی وزارت بهداشت، داروهایی در بیمارستان برای بیماران کووید-١٩ تجویز می‌شود که در روند بیماری و کنترل آن تأثیر داشته و علائم و عوارض کرونا را بهبود می‌بخشد.

او ضمن تأکید بر اینکه هیچ دارویی به‌طور حتمی ویروس را از بین نمی‌برد، افزود: یکی از داروهایی که این روزها از آن صحبت می‌شود، داروی رمدسیویر هست که با استفاده از آن، نتایج مثبتی در بهبود شماری از بیماران بستری و حاد، مشاهده‌شده است.

پای «رمدسیویر» به بازار سیاه باز شد

همین مؤثر بودن این دارو در بهبود حال بیماران کرونایی باعث شده تا بسیاری از شیادان نمونه‌های جعلی این دارو را در بازار به فروش برسانند. این دارهای تقلبی باعث شد تا کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در رابطه با آن توضیحاتی ارائه دهد.

 جهانپور بابیان اینکه پیش‌ازاین تعداد محدودی از داروی رمدسیویر برای مطالعات بالینی و تحقیقاتی وارد کشور شد و در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌شد، افزود: به همین دلیل ما هیچ مجوزی برای واردات نداشتیم و هر دو دارو به‌عنوان اثربخشی احتمالی وارد فهرست شد. همچنین داروهای خارج از این سیکل و موجود در بازار سیاه عمدتاً بااطلاع دقیق جعلی است. این داروها با هزینه گزاف به فروش رفته و نه‌تنها اثربخشی ندارد بلکه تهدید جدی برای سلامت است.

توزیع در روزهای آینده

جهانپور با بیان اینکه در روزهای اخیر رمدسیویر در فهرست رسمی داروهای کشور رفته و با تلاش داروسازان داخلی تولید آن در داخل کشور آغازشده است، تصریح کرد: «رمدسیویر» هم در روزهای آتی توزیع می‌شود.

اولین تولید ملی «رمدسیویر»

روز گذشته همچنین سید حیدر محمدی در نامه‌ای به شرکت‌های داروسازی نوشت: با توجه به شیوع بالای بیماری کووید-۱۹ در کشور و نظر به تائید اثربخشی داروی «رمدسیویر» در درمان بیماری کرونا توسط آژانس دارویی اروپا (EMEA) و طبق صورت‌جلسه شماره ۲/۳/۲۰۱۹ مورخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ مبنی بر ورود داروی« رمدسیویر» به فهرست رسمی دارویی ایران به تائید اعضای کارگروه بررسی و تدوین فهرست رسمی دارویی ایران و نیز پیرو نامه معاونت درمان مبنی بر طرح موضوع داروی رمدسیویر در کمیته علمی کووید-19 وزارت بهداشت و امکان تولید دارو توسط تولیدکنندگان داخلی و با توجه به نیاز مبرم بیماران به این دارو و تجویز این دارو توسط متخصصان عفونی و وجود داروهای مشابه تقلبی در بازار دارویی کشور، بدین‌وسیله با ورود داروی فوق به فهرست دارویی کشور موافقت می‌شود.

لازم به ذکر است، هفته گذشته وزیر بهداشت درباره «رمدسیویر» گفته بود: این دارو به‌اندازه کافی در کشور توزیع‌شده و هفته آینده اولین تولید ملی این دارو عرضه خواهد شد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

دو هزار و 182 مبتلای جدید و 209 فوتی

به هر حال آمار ابتلا و مرگ براثر کرونا همچنان بالا است و امید می‌رود که با ورود این دارو به بازار و در دسترس بودن آن، گامی اساسی در راستای کنترل بیماری برداشته شود.

 روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روز شنبه تا ظهر یکشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۸۲ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۳۲۴ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۷۳ هزار و ۶۵۶ نفر رسید. به گفته سیما سادات لاری، در این بازه زمانی ۲۰۹ بیمار کووید-۱۹ هم جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید و 3هزار و ۵۵۶ نفر از بیماران مبتلابه کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون دو میلیون و ۱۴۸ هزار و ۹۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام‌شده است. بسیاری از شهرها همچنان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند و شرایط استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس خوب نیست.