ریحانه جولایی

کشور در آستانه تعطیلی بزرگ دوهفته‌ای قرار دارد و قرار است این تعطیلی‌ها در ۱۵۰شهر کشور و منع رفت‌وآمد شبانه در ۱۲۴شهر از ساعت ۲۱تا چهار صبح به اجرا درآید. اما سوالی‌که این روزها مردم و کسبه از یکدیگر می‌پرسند این است که آیا صنف آن‌ها نیز شامل تعطیلات خواهد شد یا خیر؟ دراین‌بین اخباری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که کدام اصناف شامل این محدودیت‌های دوهفته‌ای خواهند بود؟ بسیاری از اصناف اعلام کرده‌اند که تا روز گذشته دستوری مبنی برای تعطیلی به آن‌ها داده نشده و ادارات دولتی هم مدعی شده‌اند نه‌تنها به آن‌ها در مورد حضور یک سومی پرسنل اعلام نشده و در مشاغل خصوصی حتی تأکید بر حضور حداکثری بوده است. در این میان آنچه مسلم است دولت می‌خواهد به‌هر نحوی که شده مانع از حضور مردم در خیابان‌ها و سفر کردن آن‌ها شود، کما اینکه عیسی فرهادی، فرماندار تهران اعلام کرد: در شهر تهران با توجه به اینکه در وضعیت قرمز و بحرانی است بجز مشاغل ضروری بقیه مشاغل تعطیل خواهند بود. او هم‌زمان از نیروی انتظامی و بسیج خواسته که با افرادی که در طول دو هفته تصمیمات انضباطی، مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت شدید بهداشتی را اجرا نمی‌کنند برخورد کند.

تصمیم تعطیلی دو هفته‌ای اصناف بی‌حساب‌وکتاب است

در این میان البته افرادی هم مخالف تعطیلی‌ها بودند. یکی از آن‌ها نایب‌رئیس اتاق ‌اصناف ایران است که از تعطیلی دوهفته‌ای اصناف انتقاد کرد و آن بی‌حساب‌وکتاب خواند. جلال‌الدین محمدشکریه گفته اگر قرار بر تعطیلی اصناف است باید فکری برای نظام بانکی شود و قطعاً در این دو هفته چک‌های زیادی از اصناف برگشت خواهد خورد.

محمدشکریه با انتقاد از وعده‌هایی که دولت داده و عملی نشده می‌گوید معلوم نیست که با تعطیلی اصناف چه کسی باید حقوق کارگران را پرداخت کند. به گفته کارگران بسیاری از صنوف روزمزد هستند و اگر یک روز کار نکنند ازنظر مالی به مشکل برمی‌خورند؛ اما دولت بدون هدف‌گذاری در مورد تعطیلی صنوف تصمیم گرفته است.

هم‌زمان وزیر بهداشت نیز اعلام کرده که ‌به متخلفان محدودیت‌های کرونایی‌ رحم نمی‌کنیم، چراکه یکی از حیاتی‌ترین مواقع تاریخ کرونا در کشور دوهفته‌ای است که از شنبه رقم می‌خورد و اگر غفلت کنیم مرگ‌های چهاررقمی خواهیم داشت. سعید نمکی با عصبانیت از دستگاه‌های بازدارنده خواسته که با متخلفان به‌شدت برخورد کنند، چون بر این باور است که این آخرین فرصت کنترل کروناست و با غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولان در برابر این ویروس قافیه را خواهیم باخت، پس اگر کسی تخلف کرد باید رحم نکنیم، چراکه هرکس می‌تواند یک بمب ویروسی محسوب شود، چراکه امروز قدرت سرایت ویروس به 10 نفر رسیده و بیماری‌ها خانوادگی شده است.

480 جانباخته و 13‌هزار و 421مبتلای جدید

با توجه به صحبت‌های سعید نمکی، آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از شیوع کرونا، هرروز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند و به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه 13‌هزار و 421مورد جدید کووید-19در کشور شناسایی شد و دو‌هزار و 837نفر از آن‌ها بستری شدند. 480بیمار نیز جان خود را از دست دادند. همچنین 5712نفر از بیماران مبتلابه کووید-19در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین فقط استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و بقیه شهرها و استان‌های کشور شرایط قرمز کرونایی را پشت سر می‌گذارند.

اعمال محدودیت‌های جدی‌تر از آذر

اعمال محدودیت‌های کرونایی هفته‌های اخیر تهران در حالی ادامه دارد که با تصمیم ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های جدی‌تری از ابتدای آذرماه به مدت ۲هفته در این استان اجرا می‌شود؛ محدودیت‌هایی که با هدف به حداقل رساندن تجمع‌ها و ترددها اعمال خواهد شد.

این تصمیم‌های جدید در جلسه روز شنبه، ۲۴آبانماه در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شد و بر اساس آن سطوح هشدار در سه مرحله نارنجی، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شد و چنانچه سطح آن در تهران یا شهرستان‌های دیگر بحرانی گزارش شود، «لاک داون» یا «قرنطینه کامل» مطرح می‌شود.

بر همین اساس در سطح هشدار قرمز که تهران در چنین شرایطی قرار دارد، تنها مشاغل خدماتی سطح یک و یک‌سوم کارکنان دولت تعطیل نیستند و بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. درمجموع از روز شنبه، اول آذرماه «نسبت به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد»، «تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود»، «فقط تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالاها و تولیدات موردنیاز و ضروری مشغول فعالیت خواهند بود»، «سازمان برنامه‌وبودجه، بودجه‌ لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا تست به ۱۰۰هزار نفر برسد»، «مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها کاملاً غیرحضوری» و «مساجد و نمازجمعه تا دو هفته تعطیل خواهند بود»؛ ضمن اینکه هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵نفر مجاز است و باید چهار متر فاصله بین افراد رعایت شود.

روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در اکثر مراکز استان‌ها ازجمله تهران، بجز مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کند یا به مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود، همه مشاغل تعطیل می‌شود. به گفته او تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل نیست و مدارس، آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی را نیز شامل می‌شود و به‌واقع، در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش‌ها و مدارس غیرحضوری است و برای دانشگاه‌ها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلاً به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.

رئیسی ادامه داد: در مورد فعالیت کارکنان ادارات نیز بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا در شهرستان‌های با سطح هشدار ۳و قرمز فقط حدود یک‌سوم کارکنان در محل کار حضور پیداکرده و مسئولان ادارات با توجه به‌ضرورت، برای نوبت‌دهی فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گفته رئیسی محدودیت‌های بعدی برای تردد وسایل نقلیه است و در شهرستان‌هایی با وضعیت دو و سه یعنی قرمز و نارنجی، خودروهای بومی با پلاک هر شهرستان حق خروج از شهرستان را ندارند و خودروهای با پلاک غیربومی شهرستان‌های دیگر حق ورود به این شهرستان‌ها را نخواهند داشت.

یکی از طرح‌های کشور در این دو هفته رصد بیماران و مبتلایان کرونا و مانع‌شدن از سفر آن‌ها به شهرهای مختلف است و قرار شده از مسافرت مبتلایان پس از شناسایی از طریق موبایل‌هایشان با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی جلوگیری یا در ترددهایشان به محل کار محدودیت ایجاد شود

تصمیمی برای ترددهای داخل شهری

عصر دوشنبه ۲۶آبانماه، ستاد ملی کرونا نشست فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا در پایان آن خبر از تصمیم و مصوبه جدیدی بدهد. در همین زمینه معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که‌ تردد درون‌شهری از ساعت ۲۱تا ۴صبح از اول آذرماه ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

در این جلسه تأکید شده بود که بحث نظارت و دستورالعمل‌ها باید متناسب باشد و برخی اصلاحات نیز انجام شود و یکایک مشاغل و جوانب مختلف آن‌ها بررسی شود؛ البته با تعطیلی بانک‌ها در آن جلسه هم موافقت نشد زیرا صنایع کشور فعال است و این فعالان اقتصادی به بانک‌ها وابسته هستند.

بحث محدودیت در ترددها اما دو نوع است؛ شهرهای قرمز دو نوع محدودیت درون‌شهری و بیرون‌شهری دارد و تهران که جزء مناطق قرمز به‌حساب می‌آید با این محدودیت‌ها مواجه است؛ به‌عنوان‌مثال شهروند تهرانی با پلاک بومی شاید در خارج از شهر، شغلی داشته باشد ولی قرار نیست وارد شهر دیگری شود و اگر وارد یک شهری دیگر شود، باید جریمه پرداخت کند اما اگر از محدوده شهر خارج شود و وارد شهری دیگر نشده و بار دیگر برگشته باشد، شامل جریمه نمی‌شود. اقشاری که نیاز به تردد شبانه دارند ازجمله خبرنگاران و پرستاران باید از طریق سازمان خود شماره‌ پلاک خودروهای خود را به نیروی انتظامی بدهند تا جریمه نشوند؛ همچنین کارفرمایان هم می‌توانند با تحویل لیست افراد خود به نیروی انتظامی مانع جریمه آن‌ها شوند.

محدودیت‌های مسافران و رانندگان

با اعلام تعطیلی دوهفته‌ای باز هم شاهد هجوم برخی از هم‌وطنان به شهرهای شمالی کشور بودیم. تصاویر و هشدارهای پلیس راهنمایی و رانندگی از ترافیک سنگین جاده‌های منتهی به شمال کشور خبر می‌دهد، بااینکه قرار بود از ساعت 10صبح روز گذشته پلیس پیش‌دستی کند و جلوی ورود و خروج ماشین‌های متخلف را بگیرد اما این اقدام بی‌هیچ دلیلی لغو و به‌روزهای دیگر موکول شد!

 تصمیم‌های اتخاذشده در مورد تردد وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو، شرکت واحد، تاکسی و کرایه برون‌شهری‌ها نیز به این شرح است: تا دو هفته سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود تا از طریق این سامانه ابتلای افرادی که با اتوبوس مسافرت می‌کنند، مشخص شود که در صورت تائید ابتلا، به مبتلایان بلیت فروخته نمی‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: از اول آذر در اکثر مراکز استان‌ها ازجمله تهران، بجز مشاغلی که مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کند یا به مسائل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود، همه مشاغل تعطیل می‌شود

در مورد راننده‌های اسنپ و تپسی نیز اقداماتی انجام‌شده است، به این صورت که تا سه‌شنبه‌شب بیش از ۹۴۰راننده اسنپ به ویروس کرونا مبتلا بودند که سیستم آن‌ها بسته شد و دیگر نمی‌توانند مسافر جابجا کنند. از سوی دیگر، درحالی‌که از ٢٠آبانماه، اتمام ساعت کاری تمامی خطوط داخلی مترو ساعت ٢٠:٣٠و خط مترو کرج و گلشهر ساعت ٢٠اعلام‌شده بود، بر اساس ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا از روز شنبه اول آذر ساعت کار مترو تهران و حومه افزایش می‌یابد.

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها و ... ایرادی ندارد و جریمه‌ای برای این افراد صادر نمی‌شود؛ در سفرهای بین‌شهری با حمل‌ونقل عمومی هم باید مشخص شود که مسافران کرونا ندارند و ظرفیت آن وسیله نقلیه هم بیش از ۶۰درصد نباشد.

اگر افراد ممنوعیت خروج از شهرهای قرمز را رعایت نکنند و اگر از راه دررویی خارج و در جاده‌ها دیده‌ شدند، در صورت خروج از شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان و در صورت خروج از شهرهای نارنجی ۵۰۰هزار تومان جریمه می‌شوند.

تردد مبتلایان به کرونا با موبایل ردیابی می‌شود

یکی از طرح‌های کشور در این دوهفته رصد بیماران و مبتلایان کرونا و مانع‌شدن از سفر آن‌ها به شهرهای مختلف است و قرار شده از مسافرت مبتلایان پس از شناسایی از طریق موبایل‌هایشان با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی جلوگیری یا در ترددهایشان به محل کار محدودیت ایجاد شود و پس از شناسایی آن‌ها، از افراد پیرامونشان تست گرفته‌شده و اجازه گسترش زنجیره انتقال داده نشود.

دو هفته را جدی بگیریم

برای تعطیل شدن دوهفته‌ای تهران تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و بالاخره باوجود مخالفت‌ها تصمیم نهایی اتخاذ شد. در این میان افراد زیادی به دولت و وزارت بهداشت خرده گرفتند که به جان مردم فکر نمی‌کنند و تعطیل شدن می‌تواند راهکار مناسبی برای کنترل بیماری باشد. حالا این عجیب است، مردمی که به دنبال تعطیلی و قرنطینه بودند برای چه راهشان به سمت شمال کشور کج شده است؟ اینکه مردم نسبت به کرونا بی‌تفاوت شده‌اند نکته مهمی است و اینکه پزشکان یا پرستاران از مردم تقاضا می‌کنند تا به خاطر موارد غیرضروری از خانه نشوند قسمت دردناک این قضیه است. بهتر است به‌جای بار سفر بستن و راهی شدن این دو هفته را که بارها از آن به‌عنوان دو هفته سرنوشت‌ساز یادشده جدی بگیریم و در خانه بمانیم و ارتباطمان را با دیگران محدود کنیم شاید این بیماری زودتر دست از سرمان بردارد.