کشته‌های کرونا در ایران رو به افزایش است و مردم هنوز این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

وزیر بهداشت گفته است موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرده و دلش نمی‌خواست با چنین تاوان سنگینی حرف‌هایش جدی گرفته شوند.

دکتر سعید نمکی با ابراز تأسف از افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور پس از دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول و با بیان اینکه بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، گفت: متأسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد.

نمکی با اشاره به پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها گفت: این در حالی است که در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک‌رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کردیم و برای مهار بیماری در کشور امیدهای زیادی در دل ما و همکارانمان بود.

او افزود: به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آن‌هایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آن‌ها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم.

مراسم‌عروسی، زنجیره عزا خلق کرد

نمکی گفت: متأسفانه عده زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و به همین دلیل هم استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان دفعتاً گرفتار شد. او با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزا در شرایط کرونا افزود: متأسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد.

خواهش می‌کنم ماسک بزنید

وزیر بهداشت از مردم خواهش کرده است که ماسک بزنند و بدون ماسک از خانه بیرون نروند. او گفته است کرونا یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عمر بشر پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است.  وزیر بهداشت تأکید کرد: ماسک می‌تواند بالای ۸۰ درصد با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است. البته می‌دانم که فراهم کردن ماسک با قیمت بالای ۱۵۰۰ تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست، اما ماسک خانگی آموزش داده‌شده و می‌تواند با نازل‌ترین قیمت یکی از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری باشد. نمکی با  تأکید دوباره بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی و خطر مهمانی رفتن‌ها و انتقال بیماری از کودکان ناقل بدون علامت، به مسن‌ترها ازجمله پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، گفت: این موضوع را جدی بگیرید و مسافرت‌ها را بی‌جهت گسترش ندهید.

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. روزی که تمنا و خواهش می‌کردم، شاید برای برخی‌ها این هشدارها زیاده‌گویی بود، اما اصلاً دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند. امیدوارم این حرف‌ها را جدی بگیرند و در آینده نزدیک با همدلی و وفاق و رعایت پروتکل‌ها بتوانیم این مرحله سنگین را پشت سر بگذاریم.

درست ماسک بزنیم

از سوی دیگر دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی ب ابیان اینکه ماهیت کرونا ویروس تغییری نکرده، از مردم خواست درست ماسک بزنند. او بیان کرد: قطعاً با استفاده درست از ماسک روند ابتلا و طبیعتاً بستری و مرگ‌ومیر کاهش خواهد یافت. منتها گاهی می‌بینیم که برخی افراد ماسک زده، اما آن را زیر چانه قرار داده‌اند. درحالی‌که باید درست از ماسک استفاده کنند؛ به‌طوری‌که تمام قسمت بینی و دهان را بپوشانند. او همچنین گفت: درعین‌حال در محل‌های تجمعی که افراد مدت طولانی در آنجا قرار دارند، بحث فاصله‌گذاری را رعایت کنند. بنابراین سرعت بیماری‌زایی ویروس و ماهیت ویروس مانند قبل است، اما رفتار ما تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که مردم در رستوران، مهمانی، عروسی و ... جمع شده و توجهی به نکات پیشگیرانه ندارند.

200 کشته در 24 ساعت

روز گذشته اما خبرهای شوکه‌کننده‌ای از تعداد فوتی‌های کرونا به گوش رسید.  دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی۲هزار و ۶۳۷ بیمار کووید-۱۹ طی روزهای دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه خبر داد. با احتساب این افراد تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.  به گفته سیما لاری در زمان ذکر شده 200 نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. لاری همچنین بیان کرد: ۳۲۷۰ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لازم به ذکر است، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار به سر می‌برند.