دوباره تعداد کشته‌ها و مبتلایان به کووید-19 در ایران بالا رفته و صحبت‌هایی مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید به گوش می‌رسد.اما ظاهراً عده‌ای هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند. در روزهای اخیر شاهد برگزاری مراسم ازجمله جشن‌های عروسی بوده‌ایم. بر همین اساس سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت از مردم خواست اگر موردی از برگزاری عروسی در تالارها را مشاهده کردند، حتماً به سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش دهند.

مرادی همچنین گفت: با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان سرو می‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده‌اند نیز برخوردهای قانونی صورت گرفته است.

اگر کارمندی ماسک نداشت، غیبت بخورد

روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت از رفتارهای متفاوت ویروس کرونا سخن به میان آورده بود. او گفته بود ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده‌شده است. او ادامه داد: برخلاف پیش‌بینی‌های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی ازنظر کرونا داریم و اگر ویروس N1H1با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد.

حریرچی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی از دیروز، گفت: وظیفه اجرای این موضوع را ارائه‌دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت. به این صورت که در ادارات مسئولان و روسای ادارات، در مترو مسئولان مترو و... و. مسئولیت اجرای این موضوع را بر عهده خواهند داشت و درعین‌حال نکته مهم‌تر این است که به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمت انجام نمی‌شود. از طرفی هم اگر کارمندی ماسک نداشته باشد، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می‌شوند.

بازگشت محدودیت‌ها به 9 استان ازجمله تهران

همان‌طور که گفته شد اعمال محدودیت‌ها با وخیم شدن شرایط استان‌ها بازمی‌گردد. تهران که مدتی بود در وضعیت آرامی به سر می‌برد حالا دوباره در شرایط هشدار قرارگرفته است.

به گفته حریرچی در حال حاضر به  ۹ استان مجوز داده‌ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیتشان قرمز تشخیص داده‌شده، مشاغل سطح سه و چهار را تعطیل کنند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلاها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند. بنابراین  ممکن است تعطیلی‌ها بازگردد. همان‌طوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما بسته به وضعیت استان‌ها و به‌صورت هفتگی تصمیم‌گیری می‌شود. شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار هم می‌تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد، به دلیل مخرج بالاتری که نسبت به استان‌های دیگر دارد. ضمن اینکه به دلیل تراکم فوق‌العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه‌بندی می‌شود، رقم‌های جزئی افزایش می‌تواند به‌صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده‌های شغلی در سطح سه و چهار در تهران هم وجود دارد.

آخرین آمار از شیوع کرونا در ایران

در آخر اما نگاهی به آمار مبتلایان و کشته‌ها بی اندازیم. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از مثبت شدن تست کرونای دو هزار و ۵۶۰ نفر دیگر در کشور طی روز شنبه تا ظهر یکشنبه خبر داد. به گفته سیما لاری با افراد جدید مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

همچنین در بازه زمانی ذکرشده ۱۶۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۵۷۱ نفر رسید.

به گفته لاری، ۳۱۶۸ نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لازم به ذکر است، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.