معاون کل وزارت بهداشت، از ابلاغ اعمال محدودیت‌های کرونایی به استانداران ۱۱ استان کشور خبر داد.

ایرج حریرچی، گفت: اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز ابلاغ شده است.

وی افزود: با توجه به احتمال شیوع بیشتر، برخی اقدامات با دستور رئیس‌جمهور اجرایی می‌شود.

حریرچی گفت: عمده مشکلات ما مراسم جشن، ترحیم و دورهمی‌ها است و همین باعث شیوع بیشتر کرونا شده است.

وی افزود: خوزستان یک‌سوم بستری‌ها و فوتی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و خواهش ما از مردم رعایت موارد بهداشتی است.

به گفته حریرچی، تنها با توصیه نمی‌شود، باید در مواردی اعمال قانون شود.

اعمال محدودیت‌های کرونایی در هفت شهر قرمز هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی در هفت شهر قرمز این استان از روز جمعه هفته جاری اعلام می‌شود.

فریدون همتی افزود: بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، رودان، بندرلنگه، میناب و کیش شهرهای قرمز هرمزگان هستند که بنا داریم از جمعه هفته جاری این شهرها را تعطیل کنیم. وی بیان داشت: همچنین با اعلام معاون وزیر بهداشت و درمان با توقف تمامی فعالیت‌های بازار سرپوشیده و بازار روز و کاهش کارکنان تا سقف ۵۰ درصد و مرخصی بیماران زمینه‌ای دستگاه‌های اجرایی موافقت شد.

به گفته استاندار هرمزگان، تا اوایل خرداد امسال شرایط استان عادی بود، اما از اواخر این ماه وضعیت از حالت هشدار به قرمز رسید.

همتی یادآورشد: تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، گسترش بیماری کرونا در هرمزگان بیشتر به علت برپایی مجالس عروسی، ختم و دورهمی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

وی ضمن تاکید بر زدن ماسک در مکان‌های عمومی ادامه داد: زنان خانه‌دار بیشترین ابتلا به کرونا را در هرمزگان به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش قابل‌توجه ابتلا و بستری‌ در تهران

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در استان تهران افزایش قابل توجه موارد ابتلا و بستری گزارش شده است، گفت: از سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۱۱ تیر، دو هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و یک هزار و ۶۲۱ مورد بستری شدند.

به گفته سیماسادات لاری، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۳۰ هزار و ۲۱۱ نفر رسید و ۱۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

لاری افزود: ۳۰۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری با بیان اینکه کرونا همچنان واکسن و دارو و درمان اختصاصی ندارد، گفت: اما با رعایت فاصله‌گذاری تا ۱.۵ متر، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک می‌توان تا ۹۷ درصد در مقابل این بیماری ایمن شد.

پیشنهاد استاندار تهران برای توقف طرح ترافیک

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران صبح دیروز در حاشیه همایش روز دهیاری‌ها از تشکیل جلسه ویژه ستاد کرونا برای بررسی پیشنهادهای استانداری خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم طرح ترافیک متوقف شود و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت نداشته باشند.