سعیده علیپور

آمار رسمی ابتلا به ویروس کرونا در کشور تا ظهر دیروز به هفت هزار و 161 مورد قطعی و شمار جان‌باختگان به ۲۳۷ مورد رسید. آماری که بسیاری از صاحب‌نظران آن را به چالش می‌کشند و از اعداد و ارقامی می‌گویند که شباهت چندانی به آمار بیان شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت ندارد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی که این روزها در صفحه توییتر خود به کرات از وضعیت وخیم ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروس کرونا در استان گیلان می‌نویسد، در تازه‌ترین اظهاراتش از مرگ روزانه 40 نفر تنها در این استان خبر داد و گفت: «با صراحت بگویم آمار‌هایی که از تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بر اثر کرونا داده می‌شود راست است، اما درست نیست؛ زیرا ما از همه تست نمی‌گیریم، بنابراین افرادی که مشکوک هستند یا با علائم کرونا فوت می‌کنند در آمار‌ها نیستند».

همچنین مصطفی فقیهی، صاحب‌امتیاز و عضو‌ تحریریه پایگاه خبری انتخاب در مطلبی در این سایت تعداد فوتی‌های مشکوک به کرونا را ۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «بیش از ۱۳۰ نفر، تنها در 24 ساعت در تهران و گیلان فوت کرده‌اند»!

رشت بحرانی‌ترین نقطه جهان

حتی نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌‌دهد وضعیت شمال ایران به‌خصوص شهر رشت به‌شدت بحرانی است. کوچکی‌نژاد، نماینده دیگر رشت در مجلس دیروز گفت: «رشت بحرانی‌ترین شهر درگیر با کرونا در کشور و شاید در جهان است. باید واقعیت‌های این بیماری به مردم اطلاع داده‌ شود تا بدانند در شرایط بسیار بدی هستیم. گیلان در صدر درگیری با کرونا است و باید در رشت ستاد عملیاتی ویژه برپا شود». حتی نمایندۀ وزیر بهداشت در گیلان نیز اعلام کرده بود  ٢٠٠ نفر در گیلان در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند، هر چند خیلی زود این گفته‌هایش را پس گرفت.

از سوی دیگر اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار تشدید کمک‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به استان شدند. همچنین جمعی از فعالان مدنی گیلان طی نامه سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهور و استاندار گیلان گفتند: «وضعیت اسفناک بیمارستان‌های رشت و شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که گیلانی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند بر کسی پوشیده نیست. شما مسئولان مملکت، بهتر از ما مردم عادی به وخامت اوضاع آگاه هستید و می‌دانید چه فاجعه‌ای در انتظار گیلانی‌ها است. بهتر می‌دانید که کارکنان و کادر درمانی استان با توجه به کمبود امکانات دارویی و سخت‌افزاری با چه مشکلات تأسف‌باری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به این ویروس مبتلا شده و با مرگ رودررو می‌شوند».

همچنان کمبود تجهیزات

در حالی که حدود سه هفته از انتشار نخستین خبر ابتلا به ویروس کرونا و مرگ هم‌وطنانمان از این ویروس در کشور می‌گذرد، هنوز دولت نتوانسته اقلام لازم بهداشتی برای ضدعفونی شخصی و مراکز خصوصی را در اختیار شهروندان قرار دهد، به‌طوری‌که حتی پزشکان فعال در مطب‌ها هم الکل و ماسک و دستکش در اختیار ندارند و اعلام کرده‌اند در بازار سیاه هم این اقلام به‌راحتی یافت نمی‌شود. این در حالی است که دولت همه مراکز خدماتی اعم از مطب‌ها و ... را موظف به ارائه خدمات کرده است.

از سوی دیگر مراکز درمانی ازجمله بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به ویروس کرونا هنوز هم با مشکلات فراوانی در تأمین تجهیزات محافظتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین موضوع جان آنها را به‌شدت در معرض خطر قرار داده است.

کمبود تخت آی سی یو، دستگاه اکسیژن‌ساز برای خدمات‌رسانی به بیماران در شرایط بحرانی این بیماری مخصوصاً در برخی استان‌های کشور سبب شده است که آمار مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس به‌شدت افزایش پیدا کند. مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود نیز گفته است: «خیلی از بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی به دلیل عدم بستری شدن در بیمارستان‌ها و کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در استان گیلان فوت شدند، یعنی به ظرفیت بیمارستان‌ها توجه نشد و بیمارستان‌ها از افرادی پر شد که بیماری‌شان حاد نبود».

محمد حسین‌پور، رئیس انجمن پرستاران شرق گیلان با بیان اینکه جان پرستاران با کمبود جدی تجهیزات در خطر است، گفت: «بیمارستان‌های گیلان نیازمند ارسال سریع، فوری و مستمر تجهیزات به مراکز درمانی و بیمارستانی هستند که امیدوارم مردم برای مبتلا نشدن کادر زحمتکش بیمارستانی به کمک این گروه‌ها بشتابند».

او گفت: «ماسک فیلتردار، لباس مخصوص، گان‌های آستین‌دار، ژل و محلول‌های ضدعفونی، کلاه، روکفشی، عینک یک‌بار مصرف، شیلد محافظ صورت، ماسک طبی نانو از اقلام به‌شدت مورد نیاز است و کمبود آن مشکلات جدی به وجود آورده است».

به گفته متخصصان حجم مصرفی این تجهیزات به‌طور روزانه در مبارزه با بحران کرونا در خوشبینانه‌ترین حالت به چند هزار مورد در هر یک از اقلام می‌رسد، پرستاران و کادر پزشکی بیمارستان‌ها برای پیروزی بر ویروس کرونا نیازمند حمایت‌های فوری و سریع تمامی نهادهای دولتی و مردمی از سراسر کشور هستند.

پرستار دیگری از بیمارستان رازی رشت با اشاره به کمبود شدید امکانات برای کادر درمانی گفت: «در صورت ادامه این وضعیت و خدمت بدون تجهیزات حفاظتی مناسب و استاندارد هیچ فردی برای پرستاری از بیماران در بیمارستان‌های گیلان باقی نخواهد ماند و همه پرستاران و پزشکان مبتلا خواهند شد».

مرگ کادر درمانی بر اثر کرونا

پرستاران و پزشکان این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند و از همین رو سلامتی آنها بیش از هر قشر دیگری در معرض خطر است. تاکنون چندین تن از کادر بهداشت و درمان در استان گیلان و تهران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

حمید لطیفی، ارتوپد (فومن)، رضا کوچکی‌نیا، پزشک عمومی (لاهیجان)، غلامرضا وثوقی‌کیا، پرستار (رشت)، علی شیخ مرادی، پرستار (رشت)، سیامک دیوشلی، متخصص اطفال (انزلی)، مصطفی صمدی، پزشک عمومی (بابل)، محمدعلی ربیعی، پزشک عمومی (شفت گیلان)، نرجس خانعلی‌زاده، پرستار (لاهیجان)، رامین عزیزی‌فر، پرستار (تهران)، محمد محمدی، پزشک (رشت)، دکتر فرید نیرویی جراح پیشکسوت شهرستان بابل، دکتر موسی فتح‌آبادی، متخصص طب اورژانس بیمارستان چمران، دکتر وحید منصف کسمایی، متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله افرادی بودند که از کادر درمان جان خود را از دست داده‌اند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود گفته است: «خیلی از بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی به دلیل بستری نشدن در بیمارستان‌ها و کمبود تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در استان گیلان فوت شدند، یعنی به ظرفیت بیمارستان‌ها توجه نشد و بیمارستان‌ها از افرادی پر شد که بیماری‌شان حاد نبود»

27 فوتی به دلیل مسمومیت الکلی

اما این روزها تنها کرونا قربانی نمی‌گیرد. برخی با این توهم که خوردن الکل موجب پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، به مصرف الکل روی آورده‌اند. سودجویی برخی دیگر نیز به این فاجعه دامن زده است، به‌طوری‌که الکل صنعتی را به ‌جای الکل طبی عرضه می‌کنند و همین امر باعث مرگ نزدیک به 30 نفر از هم‌وطنانمان شده است. در آخرین خبرها آمار مرگ در اثر مصرف متانول در اهواز به ۲۰ نفر رسید. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: «مسمومیت الکلی که از روزهای گذشته به دلیل عدم آگاهی در اهواز رخ داد تاکنون جان ۲۰ نفر را گرفت. تعدادی نیز همچنان بستری هستند که حال برخی از آن‌ها وخیم است و تعدادی در حال دیالیز و تعدادی زیر دستگاه قرار دارند».

همچنین معاون دادستان کرج گفت: «متأسفانه چندین نفر در استان دچار مسمومیت الکلی شده‌اند که تاکنون هفت نفر جان خود را از دست داده‌اند. این افراد با فریب محتواهای فضای مجازی و به گمان مقابله با کرونا یا درمان آن، اقدام به مصرف الکل متانول کرده بودند که پس از مسمومیت جان خود را از دست دادند».

ابتلای مسئولین به کرونا

معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شد، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در قرنطینه است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از ابتلای رئیس این سازمان به کرونا خبر داد.32 نفر از نمایندگان مجلس کرونا دارند. این روزها شمار مقامات بلندپایه‌ای که اعلام می‌کنند به دلیل کرونا در قرنطینه خانگی هستند، کم نیست. در این میان برخی از فعالان رسانه‌ای این خبرها را تنها ادعا برای شانه خالی کردن از پاسخگویی در این روزهای سخت می‌دانند. دبیر یکی از خبرگزاری‌ها دیروز در توییتر خود نوشت: «تا زنگ می‌زنی به نماینده مجلس درباره وضعیت مردم بپرسی میگه کرونا گرفتم، قرنطینه‌ام، از هیچی خبر ندارم و قطع می‌کنه»!

 برخی با این توهم که خوردن الکل موجب پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، به مصرف الکل روی آورده‌اند. سودجویی برخی دیگر نیز به این فاجعه دامن زده است، به‌طوری‌که الکل صنعتی را به ‌جای الکل طبی عرضه می‌کنند و همین امر باعث مرگ نزدیک به 30 نفر شده است

مردم جاده‌ها را می‌بندند

اما نزدیکی به روزهای پایانی سال و سفرهای نوروزی در کنار تصمیم‌گیری‌های نامنسجم در مورد ویروس کرونا از سوی مسئولان سبب تشدید بحران در کشور شده است. در روزهای گذشته در حالی که دو استان شمالی اقدام به بستن ورودی‌های این استان کرده بودند با دستور مقامات کشوری مجبور به بازگشایی جاده‌ها شدند. این در حالی است که مردم این منطقه به‌شدت از این وضعیت ناراضی هستند و معتقدند امکانات درمانی در این دو استان بسیار محدود است و این سفرها در آستانه نوروز بحران را در شهرهای شمالی شدیدتر خواهد کرد. همین موضوع سبب شده مردم محلی خود دست به کار شوند. به‌طوری که در نخستین اقدام برخی جوانان استان گیلان با تشکیل زنجیره انسانی از ورود خودرو‌های غیرپلاک گیلان در جاده ممانعت کردند. مردم رامسر نیز برای جلوگیری از ورود غیربومی‌های مسافر، جاده‌ها را بستند. مردم محمودآباد نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا با تجمع در ورودی‌های این شهر از ورود خودروها و مسافران دیگر شهرها جلوگیری کرده و خواهان بستن جاده‌های ورودی به این شهر و استان مازندران شدند.