رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۸۳۵۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۱۳ مورد بستری شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۳۵۱ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۱۳۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۶۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت راقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون یک میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۵۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

این در حالی است که به گفته او خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و استان‌های هرمزگان، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

بر اساس همه شواهد و مطالعات و توصیه‌های جهانی، همچنان شستن مکرر دست‌ها برای ۲۰ ثانیه با آب و صابون، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک به خصوص در هنگام حضور در تجمعات و فروشگاه‌ها به قوت خود باقی است.

جهانپور گفت: نگاهی به تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که افزایش اندک روزانه را در روزهای اخیر شاهد هستیم و مردم باید بیشتر به رعایت نکات بهداشتی توجه کنند. به نظر می‌رسد در مورد کرونا، عادی پنداری اتفاق افتاده که پیامدهای ناگواری را در روزهای آتی خواهد داشت. به گفته او بسیاری از شهرستان‌ها در وضعیت سفید هستند و انتظار داریم مردم با رعایت نکات بهداشتی این وضعیت سفید را حفظ کنند و وضعیت استان‌های با وضعیت قرمز نیز سفید شود.

 مردان آسیب‌پذیرتر از زنان

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت: موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر کرونا در مردان بیشتر از زنان است، زیرا برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیرتر از زنان می‌کند.

مطهره علامه درباره علت ابتلای بیشتر مردان به ویروس کرونا نسبت به زنان افزود: وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود. همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر در زنان است. از طرف دیگر در برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان دانسته‌اند. به هر حال شواهد حاکی از آسیب پذیری بیولوژیک بیشتر مردان در مقابل بیماری کووید ۱۹ است.

رئیس اداره سلامت میانسالان معاونت بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی مردان عامل دیگر ابتلا به ویروس کرونا برای مردان است. شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان آور خانواده سبب می‌شود که تماس های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. آنها باید بنا را بر آن بگذارند که اطرافیان آنها از فامیل، همسایه، همکار، دوست و آشنا تا پزشک و معلم و مغازه دار و راننده، آلوده هستند. تنها با پذیرش این اصل است که به حفاظت شخصی خود توجه خواهند کرد و حداکثر اصول بهداشتی و احتیاطات همه جانبه را رعایت خواهند کرد. رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار بر اساس پروتکل‌های مربوطه در این گروه سنی از اهمیت زیادی برخوردار است.