بعد از گذشت حدود سه ماه از نخستین خبر در مورد شیوع کرونا در ایران و کاهش میزان آمار در هفته‌های اخیر، بار دیگر خبرها حکایت از بالا رفتن میزان ابتلا به ویروس کووید 19 در کشور دارد. در همین حال، گزارش‌ها و تصاویری از برگزاری مراسم شب‌های قدر در تهران و بسیاری دیگر از استان‌های کشور تحت پروتکل‌های وزارت بهداشت بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

آخرین آمار ابتلا به کرونا

تازه‌ترین آمار، سخنگوی وزارت بهداشت از تشخیص قطعی ۲هزار و ۱۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور خبر می‌دهد.

کیانوش جهانپور با اشاره به سیر نزولی جانباختگان گفت: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۰۲ نفر رسیده است».

گرچه جهانپور افزایش آمار ابتلا را ناشی از بیماریابی فعالتر کووید ۱۹ در همه استان‌ها دانست و گفت که بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، از موارد متوسط و دارای علائم خفیف و در خوشه‌های ناامن و در تماس نزدیک و مجاورت با بیماران مبتلا بوده و تنها ۳۸۵ مورد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌ها در همه استان‌ها شناسایی شده‌اند؛ نسبت به افزایش موارد بروز و بستری در چند استان طی روزهای آتی نیز هشدار داد.

وی گفت: «در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی این گمان وجود دارد که در روزهای آتی شاهد افزایش موارد ابتلای جدید و بستری باشیم. بر همین اساس تقاضا داریم مردم دقت و جدیت بیشتری در رعایت نکات بهداشت فردی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشند.

در روزهای اخیر اعلام شد که یک‌چهارم مبتلایان شناسایی‌شده جدید، به استان خوزستان تعلق دارد و طی یک ماه گذشته شمار مبتلایان در این استان ۳۰۰ درصد رشد کرده است.  این در حالی است که در خبرها اعلام شده که وضعیت در استان‌های تهران، خراسان شمالی و لرستان نیز نگران‌کننده است.

دیروز حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، از مردم خواست رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند. از سوی دیگر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در آخرین اخبار از افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 در خراسان شمالی به 1444 نفر خبر داد.

در گزارشی دیگر، فرماندار خرم‌آباد نیز با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در لرستان از اعلام وضعیت قرمز در برخی شهرستان‌های این استان خبر داد. جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد، همچنین گفت که بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، به فرمانداران اختیار داده شده است تا متناسب با موقعیت شهرستان‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنند.

برگزاری مراسم شب قدر زیر سایه کرونا

امسال بحران همه‌گیری ویروس کرونا با شب‌های قدر هم‌زمان شده است. از یک طرف برخی در انتظار برگزاری مراسم عزاداری و احیا در شب‌های قدر هستند و از طرفی قدرت بالای انتشار ویروس کرونا موجب شده تا این مراسم نسبت به سال‌های قبل متفاوت باشد. درحالی که چند ماهی است مساجد و اماکن زیارتی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است، در شب‌های قدر برخی مساجد و تکایا برای برگزاری این مراسم باز شد.  پنجشنبه‌شب یکی از همین شب‌ها بود. وزارت بهداشت با ابلاغ پروتکل‌هایی اجازه برگزاری مراسم و تجمع مردم در مساجد داده بود. بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت نکات مهم جهت رعایت مسائل بهداشتی برای حضور در مراسم شب‌های قدر شامل برگزاری مراسم در فضای باز و همراه داشتن جانماز و زیرانداز، کتاب دعا، قرآن و مهر، استفاده از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی از سوی حاضران در مراسم و عدم پذیرایی از حاضران بود. همچنین از افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و کودکان و سالخوردگان درخواست شده که در مراسم حضور پیدا نکنند.