ویروس مرگبار کرونا همچنان در دنیا جولان می‌دهد و ایران هم مانند بسیاری از کشورها شرایط خوبی ندارد. وضعیت تهران به گفته کارشناسان فوق حاد است و قرار بر این است محدودیت‌ها با سختگیری‌های بیشتری اجرا شوند.  حاد بودن شرایط کشور بر کسی پوشیده نیست با این حال سخنان وزیر بهداشت ترس بیشتری به دل مردم انداخته است. سعید نمکی گفته است تاریخی که از شنبه برای محدودیت اعلام کردیم یکی از حیاتی‌ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم، روزی گفتم مرگ‌ها ۳ رقمی می‌شود و کسی باور نکرد. مرگ چهار رقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها ۳ رقمی شد ما با پکیجی از مشکلات روبرو بودیم.

منتظر کاهش فوتی‌ها نباشید

از سوی دیگر رئیس کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفته است که منتظر کاهش فوتی نباشیم.  بیش از پنج هزار بیمار  بدحال در آی‌سی‌یوها داریم که متاسفانه نمی‌توانیم برای ۵۰ درصدشان کاری کنیم. به گفته او آمار زمانی کم می‌شود که بیماران بستری در آی‌سی‌یو مرخص شوند در غیر اینصورت آمار همچنان بالا می‌ماند.

آغاز محدودیت‌های جاده ای از امروز

آمار کشته شدگان و مبتلایان به کووید-19 همچنان بالا است. به گزارش سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از روز دو شنبه تا ظهر سه شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۷۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسید. لاری در ادامه افزود: متاسفانه در زمان ذکر شده، ۴۸۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید. این آمار بالا باعث شد تا در رابطه با وضع محدودیت ها قوانین جدیدی وضع شود. روز گذشته جانشین فرمانده پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت‌های تردد در تمامی مراکز استان‌های کشور از ساعت ۱۰ صبح امروز خبر داد. سردار سید تیمور حسینی در این باره گفت: علاوه بر محدودیت‌هایی که بناست با مصوبه ستادملی مقابله با کرونا از روز شنبه در کشور اجرا شود که جزئیات آن را در زمان خود اعلام خواهیم کرد، مشابه طرحی که چندی پیش برای ممنوعیت تردد در ۲۵ مرکز استان به اجرا درآمده بود، از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه و این بار در تمامی مراکز استان‌های کشور اجرا خواهد شد. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در این شرایط مثلا اگر خودرویی بخواهد به شهر محل صدور پلاک خود بازگردد و در طول مسیر از دو مرکز استان عبور کند، باید از مسیرهای جایگزین استفاده کرده و اجازه ورود به مرکز استان به این خودروها نیز داده نخواهد شد.

حسینی با بیان اینکه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی از چهارشنبه به شکل شبانه‌روزی در تمامی مبادی ورودی و خروجی مراکز استان مستقر خواهند شد، گفت: رویکرد پلیس در این زمینه ارشادی است و ما به دنبال جریمه نیستیم، اما طبیعی است که اگر رانندگان اصرار به تخلف داشته باشند، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای آنان اعمال خواهد شد.